Byggahus.se

Vakuumventil till köksavlopp?

1. F
    Medlem · Blekinge · 55 inlägg

fdcarlsson

Medlem
    Hej.
    Har haft lite små problem med avloppet i köket under åren, det rinner dåligt ur vasken men när man lossar anslutningen till avloppet blir det fullt blås.
    Det satt en vakuumventil innan vattenlåset innan men nu har jag bytt kök och slängt ut det gamla vattenlåset.
    Och nu är det problem igen med avloppet.

Ska jag köpa en ny ventil och slänga dit eller är det något stopp i avloppet jag måste spola ur.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är nog smala rör som går ut ,kan vara igensatt med skit , köksavlopp har en förmåga att sätta igen sig om fallet är dåligt , så börja med att rensa ordentligt ända ut till dom grova rören annars dålig avluftning på hela systemet

3. F

fdcarlsson

Medlem
    Okej, har testat dra en rens fjäder och det är kladdigt i röret. Har nån meter 75mm sen går det vertikalt 110 rör ner i källaren.
    Hur rensar jag bäst? Fjädern jag har går inte att rotera, har en klump i änden

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    prova med att ruska fram och tillbaka med den , samtidigt som vatten rinner , det som lossnar går iväg med vattnet , börja med att rensa i slutet av röret och arbeta dig upp mot köket , det kan ta lite tid ,

5. F

fdcarlsson

Medlem
    Okej så från rensluckan i källaren då? Bara dra på kranen eller ska jag köra med tryck?

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Om du kör från källaren så kommer du att bli blöt , du bör ha luckan stängd och ruska från köket , har du möjlighet att få lite fart på vattnet är det bra , går nog om du bara låter det rinna lite kraftigt med slang eller annat , allteftersom du ruskar och vatten rinner åker skiten det ner , att köra från slutet på det smala röret , gör att det rensas upp så nästa skit har fri väg ut

7. F

fdcarlsson

Medlem
    Kommer dock inte åt slutet på det smala röret då det ligger i bjälklaget.
    Får köra lite till och ta en slang vatten med då

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Men du har väl avlopp från kökshoarna det är väl från det hållet som stoppet kan vara ,
    i annat fall får du ta isär rören under bänken , och ruska därifrån och vattna med slang

9. F

fdcarlsson

Medlem
    Det är under bänken där vattenlåset sitter jag menar. Början på avloppet ner. Jag har som sagt helt nytt vattenlås så det behöver inte rensas där.

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Röret som går ner i golvet efter vattenlåset , det är där du ska börja knuffa ner fjädern så du kommer fram till 110 röret och börja ruska , med vatten som sköljer bort det som blir löst ,
    rensa rör ska aldrig börjas i början av rör , skiten kan stanna och fixa totalstopp ,
    PS vad är det för fjäder du har , inte en el-fjäder , den funkar inte , måste vara en för rensning av avloppsrör

• Laddar…
  11. F

fdcarlsson

Medlem
    Lånade en fjäder som ser ut som ett metall band med en klump i änden.

• Laddar…
  12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Bara att ruska lite fram och tillbaka , synd det med platt fjäder , går inte att snurra på , då den går igenom en krök

13. F

fdcarlsson

Medlem
    Köpte en med trumma och körde ett tag. Nu rinner det fint och blie inte stopp så ska köra genom massa kokande vatten en stund.
    Tack för hjälpen

14. F

fdcarlsson

Medlem
    Blev likadant när jag började ösa vatten i hon. Lossar jag slangen vid avlopp stammen börjar det pysa luft och det rinner ner bra i avloppet.
    Behöver jag skaffa en ny vakuumventil ändå?
    Jag menar det satt väl där innan av en anledning...
    Annars får jag väl ringa spolbil :/

15. F

fdcarlsson

Medlem
    Har läst lite och funderar på om jag måste ha den ventilen eftersom jag inte tror det finns avluftning till köksstammen. Finns på toan baea vad jag kan se.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.