Hej forumet.
Vi har ett vakuumsystem för toaletterna i vårat hus.
Nu har pumpen lagt av och jag hittar inga ställen man kan köpa dessa saker med mina googlingar.
Någon som har tips? Vad kan en sådan tänkas kosta?
Det är för övrigt ett riktigt skitsystem som jag inte rekomenderar någon.
Vänliga hälsningar.
Nu har pumpen lagt av och jag hittar inga ställen man kan köpa dessa saker med mina googlingar.
Vänliga hälsningar.
Sök på vacumtoalett , så får du träffar, finns några olika fabrikat. Och sedan kontakta någon av dom.J jesperiuppsala skrev:Hej forumet.
Vänliga hälsningar.
Vi har två st vakuumpumpar över sen vi la ner vårat system och gick över till vanlig spoltoa i samfälligheten (vilket jag starkt rekommenderar) som vi tänkt sälja. Dra iväg ett DM om du bor i närheten av norra Stockholm och har möjlighet att svänga förbi. De har stått oanvända ett antal år nu, men under tak. Jag vet inte om de funkar längre eller hur man kollar det (vi har fimpat strömmen dit så man måste flytta för att provköra). Pris är förhandlingsbart, men några tusenlappar om de funkar kanske?
Har även några motorstyrda kulventiler över om intresse finns?
Har även några motorstyrda kulventiler över om intresse finns?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag flyttar över mitt DM svar till dig hit så kan forumet hjälpa till med värdering och ev komma med tips om hur man renoverar en vakuumpump som stått oanvänd ca 5 år.
Jag är inte heller något expert på dessa prylar, det togs ur bruk innan jag gick in i styrelsen i samfälligheten. Jag hittade ett mail från 2022 (och då hade nog anläggning varit ut bruk ca 2-3 år) där jag bad om en värdering av prylarna från en konstruktör som hjälpt oss under åren.
Komponenterna var för sig betingar naturligtvis ett begagnat värde, Vakuum-/tryckkärlen rengjorda och besiktigade kan nog vara värda 20000:-/st, monopumpen har jag sett att de vill ha 8-10000 för begagnat, GF-ventilerna med 24-volts vrid don kan man hitta för 3-4000:-, vakuumpumparna då, de mår nog inte så bra nu när de har stått utan motion De är i behov av renovering så bjud ut dem för 5000:-/st, styrning och elektronik är nog inte värt något i nedmonterat skick.
Du kan få båda för 5000:-, frågan är bara hur man renoverar dessa så man kan se om fortfarande funkar? Jag vill inte sälja skräp som är helt oanvändbart, men nya så är ju dessa prylar ganska dyra.
Sen är det ju även en fråga om hur man vet om de passar erat system med rördiametrar och effekt etc. Jag kan skicka bilder på typskyltarna om det ger dig något.
Hittade en inventierlista också på systemet, kanske enklare än att tyda typskyltar.
Jag är inte heller något expert på dessa prylar, det togs ur bruk innan jag gick in i styrelsen i samfälligheten. Jag hittade ett mail från 2022 (och då hade nog anläggning varit ut bruk ca 2-3 år) där jag bad om en värdering av prylarna från en konstruktör som hjälpt oss under åren.
Komponenterna var för sig betingar naturligtvis ett begagnat värde, Vakuum-/tryckkärlen rengjorda och besiktigade kan nog vara värda 20000:-/st, monopumpen har jag sett att de vill ha 8-10000 för begagnat, GF-ventilerna med 24-volts vrid don kan man hitta för 3-4000:-, vakuumpumparna då, de mår nog inte så bra nu när de har stått utan motion De är i behov av renovering så bjud ut dem för 5000:-/st, styrning och elektronik är nog inte värt något i nedmonterat skick.
Du kan få båda för 5000:-, frågan är bara hur man renoverar dessa så man kan se om fortfarande funkar? Jag vill inte sälja skräp som är helt oanvändbart, men nya så är ju dessa prylar ganska dyra.
Sen är det ju även en fråga om hur man vet om de passar erat system med rördiametrar och effekt etc. Jag kan skicka bilder på typskyltarna om det ger dig något.
Hittade en inventierlista också på systemet, kanske enklare än att tyda typskyltar.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Om de är oljesmorda så bör inte så mycket hända, går de att vrida runt axeln med handkraft (om man kommer åt något sådant bakom de yttre (värme) skydden eller prova att vrida på fläkten bakom motorns fläktkåpa om det inte finns synlig drivaxel) så har de i alla fall inte rostat fast. Är de konstruerade för att suga fuktig gas med mycket vattenånga (och med ammoniak-gaser löst i vattnet av urea från urinen som omvandlats till ammoniak i avloppstanken) så bör innehållet i dem vara korrosionståligt.
Att kolla är om det fins olja kvar i maskinen - bör finnas oljenivåglas, en del vakumpumpar har ordentliga oljeförråd för typ 10 års kontinuerlig drift utan att tas ur drift och där tittar man snarare på oljans färg när det är dags att byta.
Som redan nämnt så är det allmänt ganska dyrt att köpa vakumpumpar, dom jag har, förvisso 2-steg för högvakum (den ena < 0,002 mBar absoluttryck, den andre bottnar mätaren även vid 0,0001 mBar ), stannar det inte med 40 papp styck nya, ... och det för 15 år sedan...
Så för TS är det gyllne tillfälle att köpa med dom prisnivåer som har indikerats, men man bör dra dit en 3-fas handske och prova att de kommer igång och åt rätt håll och inte låter att för illa innan man börja skruva av dessa från fundamentet
---
Det intressanta med avlopp och trots olika tekniklösningar och miljölösningar - så vill alla till slut egentligen ha en vanlig WC som den optimala filosofi-stolen... - den är som cykeln - en grundkonstruktion som är svår att överträffa... och alla andra försök ger bara krångligare lösning med mer underhållsbehov av den mindre trevliga sorten, högre elförbrukning och åtgång av dyra reservdelar på för kort tid, och sedan efter en tid fins inga reservdelar alls att köpa längre...
Att kolla är om det fins olja kvar i maskinen - bör finnas oljenivåglas, en del vakumpumpar har ordentliga oljeförråd för typ 10 års kontinuerlig drift utan att tas ur drift och där tittar man snarare på oljans färg när det är dags att byta.
Som redan nämnt så är det allmänt ganska dyrt att köpa vakumpumpar, dom jag har, förvisso 2-steg för högvakum (den ena < 0,002 mBar absoluttryck, den andre bottnar mätaren även vid 0,0001 mBar ), stannar det inte med 40 papp styck nya, ... och det för 15 år sedan...
Så för TS är det gyllne tillfälle att köpa med dom prisnivåer som har indikerats, men man bör dra dit en 3-fas handske och prova att de kommer igång och åt rätt håll och inte låter att för illa innan man börja skruva av dessa från fundamentet
---
Det intressanta med avlopp och trots olika tekniklösningar och miljölösningar - så vill alla till slut egentligen ha en vanlig WC som den optimala filosofi-stolen... - den är som cykeln - en grundkonstruktion som är svår att överträffa... och alla andra försök ger bara krångligare lösning med mer underhållsbehov av den mindre trevliga sorten, högre elförbrukning och åtgång av dyra reservdelar på för kort tid, och sedan efter en tid fins inga reservdelar alls att köpa längre...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för utförligt svar. Ja de är oljesmorda (det står åtminstone massa gamla oljedunkar där). Jag kan kolla upp om det finns olja kvar och om det finns något enkelt sätt att vrida runt axeln om TS fortfarande är intresserad. De är redan demonterade från betongfundamentet, men rejält tunga, så att ta bära iväg till någonstans där det finns tre-fas gör jag inte utan att det finns ett tydligt intresse.X xxargs skrev:Om de är oljesmorda så bör inte så mycket hända, går de att vrida runt axeln med handkraft (om man kommer åt något sådant bakom de yttre (värme) skydden eller prova att vrida på fläkten bakom motorns fläktkåpa om det inte finns synlig drivaxel) så har de i alla fall inte rostat fast. Är de konstruerade för att suga fuktig gas med mycket vattenånga (och med ammoniak-gaser löst i vattnet av urea från urinen som omvandlats till ammoniak i avloppstanken) så bör innehållet i dem vara korrosionståligt.
---
Tack för era svar.
Jag har kikat runt lite och känner att detta system är för stort för en villa tänker jag.
Funderar på att sätta in en förbränningstoalett i väntan på ett "riktigt" avlopp då detta med vakuum är ett riktigt skräp.
Jag har kikat runt lite och känner att detta system är för stort för en villa tänker jag.
Funderar på att sätta in en förbränningstoalett i väntan på ett "riktigt" avlopp då detta med vakuum är ett riktigt skräp.
Aha, är det en villa. Ja då är nog våra pumpar rejält överdimensionerade. Vi är en samfällighet på ca 40 hushåll.J jesperiuppsala skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden