Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

vagnsbult snurrar i nytryckt virke speciellt med låsmutter

1. J
    Medlem · Norrbotten · 1 128 inlägg

JanneSjo

Medlem
    Ett tips för den som liksom jag inte visste att det är svårt att få vagnsbulten att sitta still så att det går att dra åt när man har nytryckt virke.

(skruvar ihop 28x120 med 70x70 stolpe)

Jag tänkte använda låsmutter - men det visar sig att det extra moment som krävs för att det är en låsmutter gör att vagnsbulten snurrar utan att det blivit åtdraget - i allafall i nytryckt virke. (dvs huvudet på vagnsbulten fastnar inte utan river upp träet troligen pga att träet inte är torrt)

Det funkar någorlunda med vanlig mutter - där snurrar det bara någon gång.

Så jag ska fara och köpa fler vanliga muttrar och skippar låsmuttrarna...

• Laddar…
  2. P
    Medlem · Bohuslän · 2 600 inlägg

pbengtsson

Medlem
    Ta hammaren och döna in vagnsbultarna ordentligt först innan du drar muttrarna, då borde det inte vara några problem.

3. titanium
    Medlem · 689 inlägg

titanium

Medlem
    Varför vill du ha låsmutter ?
    Köp vanliga muttrar eller du kanske rentav får byta de låsmuttrar du inte använt.

4. B
    Anonym

byggare henke

Anonym
    hur stort hål gör du då?
    exakt är lite för stport?

5. Benny_o_Lina
    Medlem · Skåne · 1 004 inlägg

Benny_o_Lina

Medlem
    Ja borra hålen nån mm mindre än rekomenderat och slå i bulten med en hammare..
    Använd "låsbricka" och mutter istället om du tror att det kommer lossna.. funkar perfekt.

6. J

JanneSjo

Medlem
    jag har kanske borrat för stort hål borrade 8 mm till M8 vagnsbult

jag hamrade in bulten och använde vanlig bricka och mutter - och då funkade det någorlunda.

nästa gång ska jag borra lite mindre hål - är det 7,5 mm till M8 - får man in bulten då?

7. B
    Medlem · Västra Götaland · 103 inlägg

BeernuN

Medlem
    När hålet väl är borrat så borde det nog gå att rädda med en fyrkantig bricka med fyrkantigt hål som du trär på innerst mot huvudet. Se till att hålet är lagom stort för att passa i fyrkantsdelen vid huvudet. Bonka in den så brickan går in lite i trät så får du mycket större del som håller emot när du ska dra fast muttern.

8. estwing
    Medlem · västra götalands · 2 014 inlägg

estwing

Medlem
    jag kör med 120x10 mm vagnsbultar.
    borrar med 9,5mm borr å bankar in den.
    har aldrig hänt att det snurrar.
    ett tips är att använda en mutterknackare då den drar in mutter väldigt fort å nyper till....

9. J

JanneSjo

Medlem
    när jag använde vanliga muttrar så snurrade det inte förutom på slutet då bulten började röra på sig och då hade jag dragit tillräckligt hårt.

jag gissar en kombination av 8mm borr M8 bult och låsmutter blir för mycket - det är ganska trögt att dra på en låsmutter så bulten hinner inte dra in i trät innan det blir moment.

10. P

pbengtsson

Medlem
    Bulten skall egentligen inte dra in i trät då man drar åt muttern, slå in skallen ordentligt först innan du skruvar muttern. (Sedan dras väl bulten in lite till beroende på hårt du drar).
    Istället för låsmutter kan du köra dubbla muttrar.

11. estwing
    Medlem · västra götalands · 2 014 inlägg

estwing

Medlem
    men varför skall du använda låsmutter?
    finns ingen friktion där som gör att bulten skall snurra av.
    en vanlig mutter å dra åt.
    dra åt till bulten börjar gå in i träet på utsidan sen är det klart.
    mvh
    estwing

12. J

JanneSjo

Medlem
    låsmutter - pga oerfarenhet skulle jag säga - tänkte att det kan inte skada - men nu har jag satt vanliga muttrar

13. G
    Medlem · Skåne · 155 inlägg

Glebster

Medlem
    Om du är orolig att muttrarna ska vibrera loss kan du ju använda gänglåsning på flaska. Tokigt over-kill om du frågar mig. Sannolikt drar du ihop virket tillräckligt för att dess återfjädrande egenskap kommer att fungera som automatisk låsning.

Filip

14. P

pbengtsson

Medlem
    Ang låsmutter, locktite, eller dubbla muttrar så monterade jag ned min altan där jag satt fast varje räckestolpe i bärlinan med två vagnsbult i varje.
    Ingen mutter hade gängat ut sig, men däremot satt vissa mer eller mindre löst pga att virket hade torkat efter montering (jag monterade på sommaren).
    Så att efterdra kan vara ett tips beroende på funktion.

Vagnsbultarna var rostfria (hmm...) från bauhaus 160x10 och hade tydliga rostangrepp på mitten.
    Trät jag sammanfogat var tryckt. Vet inte om det finns bättre bultar, men då var det bara på bauhaus jag hittade denna dimension på bult.

15. G
    Medlem · Skåne · 155 inlägg

Glebster

Medlem
    Låter som en god idé att efterdra efterhand som virket krymper. Då blir det ny gänglåsning på gängorna för de som tänkt använda den principen... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.