Hej, tänkte försöka mig på att bygga en altan av tryckimpregnerat trä i min sommarstuga. Den gamla altanen som är 30 år har börjat ruttna. Det är ingen hög altan utan den är ca 20- 30 cm över marknivå. Min tanke är att lägga dit några nya stenplattor som de yttre bärlinorna vilar på. Det är gammal sjöbotten så är ganska fast mark redan och gräver man får man i stort sett bara upp grus. Jag tänker lägga ut några gamla stenplattor jag har från tidigare plattläggning som grund. Tänkte då att de yttre bärlinorna ska ligga på stenarna. Under plattorna lägger jag lite 0-18 grus som jag har över från tidigare bygge. Under bärlinorna lägger jag underläggsdyna för att förhindra fuktvandring.

Frågan är sedan om jag ska använda balkskor eller inte till de tvärgående reglarna i GRÖNT? Vad mer behöver jag tänka på när jag bygger? Det är som sagt ingen stor altan som ni kan se på bilden nedan. Skulle vara väldigt tacksamt att få en instruktion av någon kunnig, tycker alla säger olika på nätet om hur man ska bygga. Hur monterar jag reglarna om jag inte kör med balkskor?

Det behöver inte vara en enormt kraftfull konstruktion som ska klara monstervikter... Bara bord och att man sitta och käka där.

Så hur hade ni gjort som byggt många altaner?

• Ritning av en altanplan intill ett hus med måttangivelser och markering för eventuella balkskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Du kan använda 3-4 100-125mm spik eller motsvarande skruv (6x100), gärna i lite vinkel då man går in i ändträ så nyper det bättre. Du kan även sätta kortlingar med spik på skrå.

Om du kan dra in plattorna så att de inte syns utifrån blir det ännu snyggare imho. Är lite allergisk mot att man ser plattkanten, men smaksak såklart

Här är en bra beskrivning , https://www.byggmax.se/bygga-altan . Fick endast delvis tillämpbar på din då den är så mycket enklare..

Redigerat:
J Jotsat skrev:
Du kan använda 3-4 100-125mm spik eller motsvarande skruv (6x100), gärna i lite vinkel då man går in i ändträ så nyper det bättre. Du kan även sätta kortlingar med spik på skrå.

Om du kan dra in plattorna så att de inte syns utifrån blir det ännu snyggare imho. Är lite allergisk mot att man ser plattkanten, men smaksak såklart

Här är en bra beskrivning , [länk] . Fick endast delvis tillämpbar på din då den är så mycket enklare..
Hur ska jag skruva fast de bärande brädorna markerat i grön? För de kommer ligga precis intill väggen vilket gör att jag inte kommer åt med skruvdragaren där. Ska jag skruva fast dessa när jag har den säg 30 cm ifrån fasaden och sen lyfta hela konstruktionen på palts eller hur hade du löst det?

J
K kinyo skrev:
Hur ska jag skruva fast de bärande brädorna markerat i grön? För de kommer ligga precis intill väggen vilket gör att jag inte kommer åt med skruvdragaren där. Ska jag skruva fast dessa när jag har den säg 30 cm ifrån fasaden och sen lyfta hela konstruktionen på palts eller hur hade du löst det?
Det kan du göra, eller balkskor eller lite mer traditionellt skruva fast en regel i bärlinans underdel och jacka ur motsvarande i regeln. Jag hade kört balksko

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.