1 649 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Väggkonstruktion. Hjälp!
Hej
Jag håller som bäst på att renovera ett rum hemma.
Min fråga är hur jag nu skall göra med åldersbeständig plast eller inte.
Huset kommer att se ut som följer utifrån och in:
Tegel, asfaltboard, isolering/reglverk, spånskiva, gips.
Vad jag har förstått efter att ha läst trådar här så skall plasten in mellan isoleringen och spånskivan. Stämmer detta.
När jag rev ner den befintliga gipsen så var den klädd på baksidan av en svart gummiliknande yta. Samt att det i skarven mot innetak och gipsvägg fanns en svart plast som mycket väl kunde vara åldersbeständig plast. Bakom gipsen fanns dock ingen spånskiva.
Villan är 1,5 plan med platta på mark. Från mitten av sjuttiotalet.
Detta rum ligger på nedre plan.
Så ska det plastas eller inte bakom skivan?
Jättetacksam för snabba svar då det skall slå på skivor i morgon!
Jag håller som bäst på att renovera ett rum hemma.
Min fråga är hur jag nu skall göra med åldersbeständig plast eller inte.
Huset kommer att se ut som följer utifrån och in:
Tegel, asfaltboard, isolering/reglverk, spånskiva, gips.
Vad jag har förstått efter att ha läst trådar här så skall plasten in mellan isoleringen och spånskivan. Stämmer detta.
När jag rev ner den befintliga gipsen så var den klädd på baksidan av en svart gummiliknande yta. Samt att det i skarven mot innetak och gipsvägg fanns en svart plast som mycket väl kunde vara åldersbeständig plast. Bakom gipsen fanns dock ingen spånskiva.
Villan är 1,5 plan med platta på mark. Från mitten av sjuttiotalet.
Detta rum ligger på nedre plan.
Så ska det plastas eller inte bakom skivan?
Jättetacksam för snabba svar då det skall slå på skivor i morgon!
Du bör nog plasta då det kommer vara mineralull bakom annars riskerar du att varm luft, särskilt vintertid, kondenserar i dom kallare delarna av väggen och det kan bli mögel och annat otrevligt av detta. Plasten ska alltid sitta mot den varma sidan, men vill du göra det lite extra bra så sätter du plasten först, sen ett liggande regelverk som du sätter skivorna på. På detta sätt så minskar risken betydligt att du punkterar plasten i framtiden med diverse skruvhål och annat och när du sätter el och liknande. Plasten ska man helst inte punktera om det inte är nödvändigt. Detta förutsätter dock att plasten kommer högst 1/3 del in av den totala isoelrtjockleken.
Mycket braOla78 skrev:Du bör nog plasta då det kommer vara mineralull bakom annars riskerar du att varm luft, särskilt vintertid, kondenserar i dom kallare delarna av väggen och det kan bli mögel och annat otrevligt av detta. Plasten ska alltid sitta mot den varma sidan, men vill du göra det lite extra bra så sätter du plasten först, sen ett liggande regelverk som du sätter skivorna på. På detta sätt så minskar risken betydligt att du punkterar plasten i framtiden med diverse skruvhål och annat och när du sätter el och liknande. Plasten ska man helst inte punktera om det inte är nödvändigt. Detta förutsätter dock att plasten kommer högst 1/3 del in av den totala isoelrtjockleken.
Men kan du förklara den sista meningen i inlägget?
Ok.
Men om jag förstår det rätt så kan jag ha all isolering på den "kalla" sidan av plasten. Men vill jag sätta isolering mellan något skikt av isolering så max 1/3 in från insidan räknat.
Kanske dumma frågor. Men lite surt att göra fel och behöva göra om...
Men om jag förstår det rätt så kan jag ha all isolering på den "kalla" sidan av plasten. Men vill jag sätta isolering mellan något skikt av isolering så max 1/3 in från insidan räknat.
Kanske dumma frågor. Men lite surt att göra fel och behöva göra om...
Ja ibland har man tur när man tänker. Dock så blir det längst ut pga. hur det ut i det befintliga...Ola78 skrev:
Tack för all hjälp!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
1-fas off grid i en 3-fas förmonterad central - hjälp med koppling :)
El -
Hjälp, hörnslip
Verktyg & Maskiner -
Hjälp med väggkonstruktion
Lösvirke & Timmerhus -
Hjälp med väggkonstruktion med korsregling utanför plattan
Byggmaterial & Byggteknik -
hjälp med olika väggkonstruktioner och lite råd
Byggmaterial & Byggteknik