Toalett med öppen spollucka och synlig inbyggd cistern, pappershållare och pedalhink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att jag fick ett stopp i toaletten som tog mig lång tid att fixa började min toalett rinna efter spolning. Det känns som att det börjar rinna efter att vattnet fyllts efter spolningen men jag är inte säker eftersom det rinner bakom väggen. Det rinner inte mycket men rinner gör det.
Delvis öppen service lucka till en inbyggd toalett cistern med synliga rör och anslutningar i ett badrum.
Skapa konto

Jag har lyckats öppna luckan bakom spolknapparna men kommer inte åt så mycket så jag vet inte vad jag kan göra härifrån.
Har ni några råd?
Inre mekanismen i en toalettstol med öppen service lucka, inkluderar spolknappar och kopplingar.
Skapa konto

Krilleman
Kommer det från väggen/trumman? :thinking:

Har du inget skvallerrör/läckut som sig bör i "lådan" för fixturen?

Kommer läckan från bakom porslinet mot väggen?

Krilleman Krilleman skrev:
Kommer det från väggen/trumman? :thinking:

Har du inget skvallerrör/läckut som sig bör i "lådan" för fixturen?

Kommer läckan från bakom porslinet mot väggen?

Hmm, på bild 2 ser man var vattnet rinner. Från under mellanväggen där toaletten är installerad. Jag har en annan lucka som jag kan öppna och där finns bara två rör som går till mitt värmeelement.

Krilleman
Kommer vattnet från min markering så har du nog inte sy mycket till val. Där ska inget vatten rinna.

Har du tätskiktat hela insidan av utrymmet när fixturen installerades?

Badrumsgolv med markerad plats där inget vatten bör rinna intill en toalettpappershållare.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Siary
  • Laddar…
Kommer vattnet från min markering så har du nog inte sy mycket till val. Där ska inget vatten rinna.

Har du tätskiktat hela insidan av utrymmet när fixturen installerades?
Det vet jag inte om det har gjorts. En firma renoverade hela badrummet. Vad föreslår du att jag gör?

Jag gissar på en koppling läker, den enda som bör finnas inbyggd är den där som syns där du öppnat för spolknappen. se om det är den som läker, då är det bara skruva åt.

Alt om du haft stopp kan det vara så att det tryckt upp också, jag har varit med om vägghända som har läkt vid avloppet när det varit stopp. Dock inte på isidan utan mellan toalett sitsen och väggen.

• Gilla
Siary
  • Laddar…
U
Test stäng av vattnet till toaletten och häll i hink med vatten för att se om det är spillvatten eller tappvatten som läcker.

• Gilla
Siary och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
T TheGame skrev:
Jag gissar på en koppling läker, den enda som bör finnas inbyggd är den där som syns där du öppnat för spolknappen. se om det är den som läker, då är det bara skruva åt.
Läcker det här så rinner ju eventuellt läckande vatten rakt ner i behållaren för spolvattnet, ej ner på golvet.

Men det kan ju kanske finnas fler kopplingar som inte syns...

Interiör av toalettstol med markerad rörkoppling som potentiell läckagepunkt.
Skapa konto

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Läcker det här så rinner ju eventuellt läckande vatten rakt ner i behållaren för spolvattnet, ej ner på golvet.

[bild]
Ja det har du ju rätt i.

• Gilla
Siary
  • Laddar…

[bild]
Det läcker inte där och inte något från utsidan. Jag ska testa men jag gissar att det är tappvattnet som rinner. Vattnet rinner efter att cisternen har fyllts men det kanske rinner redan efter att jag har spolat eftersom jag inte kan se där under.
Om det är en koppling längre ner i mellanväggen så kommer jag väl inte åt det? Ska jag bara låta det vara då eftersom det rinner väldigt lite eller behöver jag kontakta en rörmokare (Vad kan de göra isåfall?)?

U
”Efter att jag fick ett stopp i toaletten som tog mig lång tid att fixa började min toalett rinna efter spolning. Det känns som att det börjar rinna efter att vattnet fyllts efter spolningen men jag är inte säker eftersom det rinner bakom väggen. Det rinner inte mycket men rinner gör det.”

hur rensade du stoppet?
stoppade du ner saker i toan, typ spolslang etc.?
Jag tycker fortfarande att det du bör fokusera först på är att ta reda på om det är spill eller tappvatten som läcker.
Eftersom det hänt när du rensat avloppet så känns det mer som att du råkat peta isår nån av skarvarna i avloppet. På de flesta inbyggda toaletter sitter det en 90gradare precis efter porslinsmuggen. Eftersom vatten rinner så är det ju lite tröghet i att du ser vattnet komma ut en viss tid efter spolning och inte direkt.

• Gilla
Siary
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
”Efter att jag fick ett stopp i toaletten som tog mig lång tid att fixa började min toalett rinna efter spolning. Det känns som att det börjar rinna efter att vattnet fyllts efter spolningen men jag är inte säker eftersom det rinner bakom väggen. Det rinner inte mycket men rinner gör det.”

hur rensade du stoppet?
stoppade du ner saker i toan, typ spolslang etc.?
Jag tycker fortfarande att det du bör fokusera först på är att ta reda på om det är spill eller tappvatten som läcker.
Eftersom det hänt när du rensat avloppet så känns det mer som att du råkat peta isår nån av skarvarna i avloppet. På de flesta inbyggda toaletter sitter det en 90gradare precis efter porslinsmuggen. Eftersom vatten rinner så är det ju lite tröghet i att du ser vattnet komma ut en viss tid efter spolning och inte direkt.
Jag provade allt möjligt för att rensa stoppet. Jag hade spolat jord i toaletten och tänkte att det inte kan fastna eftersom det bara är jord men jag fick ett stopp som var jättesvår att fixa. Jag testa allt möjligt, hink med vatten, duschslang, vaskrensare, rensband.. till slut var det nog diskmedel + vaskrensare som hjälpte. Efter att stoppet lossnade fanns det till en början även jord i vattnet som läckte men nu kommer där ingen jord längre, bara vatten, oavsett vad som spolas.
Jag ska ta reda på om det är spill eller tappvatten som rinner. Är det rören som syns på denna bild som ska stängas för att stänga av vattnet?
Vit toalett med synliga avloppsrör och stängningsventil för vatten i ett hörn av badrummet.
Skapa konto

Om jag har petat isär skarvarna i avloppet som du misstänker, är det bara att montera ner stolen och fixa det då?

Då är det garanterat spillvatten om du såg jordrester i vattnet tidigare.

• Gilla
Siary
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Då är det garanterat spillvatten om du såg jordrester i vattnet tidigare.
Men vattnet som läcker nu ser alltid rent ut oavsett vad som spolas?

Sorry för bump men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra. Om vi antar att det är spillvattnet som läcker och att jag har petat isär en skarv i avloppet, vad behöver jag göra för att åtgärda problemet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.