Ska fästa en tv på väggen med hjälp av ett väggfäste som har en arm som kan sträckas ut 90 cm från väggen.
Väggfäste + tv väger 17,3 och väggfästet fästes med fyra skruvar vertikalt ca 10 cm från varandra (förutom de två översta), se bifogad bild.

Nu är ju frågan om det skulle hålla med fyra M6 mollyplugg skulle räcka i väggfästet. Det blir ju ändå en hävarm på 90 cm som ökar momentet en del.

Tack för svar!

• Väggfäste för TV med utmarkerade skruvhål för mollyplugg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade letat rätt på en regel om du tänker fälla ut den.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Jag hade letat rätt på en regel om du tänker fälla ut den.
Jo, detta skulle ju vara det bästa, men reglarna är ganska långt ifrån stället där jag vill sätta väggfästet.
Men frågan är om man kan fästa en träskiva som är något mindre än tvn (så den täcks av tvn) med några molly i gipset och sedan sätta väggfästet i skivan? Tänker då att det blir större yta + både horisontell och vertikal infästning.

Vill gärna kunna fälla ut väggfästet när det ska dras lite kablar och så.

M MattZak skrev:
Jo, detta skulle ju vara det bästa, men reglarna är ganska långt ifrån stället där jag vill sätta väggfästet.
Men frågan är om man kan fästa en träskiva som är något mindre än tvn (så den täcks av tvn) med några molly i gipset och sedan sätta väggfästet i skivan? Tänker då att det blir större yta + både horisontell och vertikal infästning.

Vill gärna kunna fälla ut väggfästet när det ska dras lite kablar och så.
Når du inte till någon av reglarna med skiva? Kan säkert funka ändå, men sitter åtminstone ena sidan i en regel så är det säkrare.

Här har du ngt som sitter!

• Fjädertoggle M5 R-SPO Rawl EFZ 5x50 för fastsättning, visas isärtagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle försöka få upp en träskiva på väggen som sitter i minst en regel. Du kan alltid måla den i väggens färg eller så för att få den att smälta in.

Sidetopic; precis när min sambo hade flyttat till sin dåvarande lägenhet, innan vi träffades, så kom hyresvärdens fastighetsskötare en dag och sa "jag ska sätta upp en skiva på väggen så du har något att sätta fast TVn i, det är ju enkelgips här". Sambon hade ingen TV och ingen intresse av att skaffa någon men då hon är lite konflikträdd sa hon inget. När hon kom hem senare den dagen har fastighetsskötaren skruvat upp en 60x120 (brun) formplyfa på väggen :crysmile:

Man kan lungt säga att det skar sig lite mot den nyrenoverade köket...

J
Jag skulle fästa en handdukshängare i gips, vanliga molly började ge sig direkt jag provbelastade.

Kollade på en youtube, och de ovan var bättre men krävde större hål om jag minns rätt. Så den var i det testet inte otroligt mkt bättre än en molly. Jag har gått och funderat vad göra och kommer nog att köra ett par molly och sen på det skruva och limma en träbit som då sitter i en större yta. Nackdel, det är icke-reversibelt, man får göra om hela väggen om man ska ta bort träbiten. Men i mitt fall så måste man nog det om man ska göra om badrummet ändå då det ju inte är OK med enkelgips (idag inte kaklat). Eller skita i det helt.

Jag skulle aldrig vilja fästa nåt tungt i "bara" molly eller ens den ovan bara gipset själv är rätt svagt för punktlaster. Sprider man ut lasten över en stor yta tror jag det är väldigt starkt.

T
Jag är rätt säker på att bara molly eller andra gipsankare i TV-fästet kommer att slita sönder gipsen när TV:n är utdragen från väggen.
Jag skulle tro att det kan funka med en plywoodskiva som fästs med 6-8 molly och sen motsvarande för dubbel skivtjocklek i TV-stativet. Kan någon del av skivan träffa en regel så är det bonus.
Skivan kan sen målas in med samma färg som väggen.

Bästa svaret

M MattZak skrev:
Ska fästa en tv på väggen med hjälp av ett väggfäste som har en arm som kan sträckas ut 90 cm från väggen.
Väggfäste + tv väger 17,3 och väggfästet fästes med fyra skruvar vertikalt ca 10 cm från varandra (förutom de två översta), se bifogad bild.

Nu är ju frågan om det skulle hålla med fyra M6 mollyplugg skulle räcka i väggfästet. Det blir ju ändå en hävarm på 90 cm som ökar momentet en del.

Tack för svar!
du kan inte ha 2 molly överst så tätt ihop , leta upp reglarna i väggen om det är en äldre vägg så brukar de sitta på c/c 600mm , modernare vägg kan det vara c/c 450mm
kolla med en magnet om du kan hitta gipsskruven eller lossa på golvlisten så bör du se skivskarvarna

• Gilla
MattZak och 1 till
  • Laddar…
Ok, känner mig lite dum nu när jag upptäckte att det faktiskt finns en regel precis där jag ska sätta upp tvn :sweat: (använde magnettricket som nämndes ovan då det var väldigt svårt att höra när man knackade).
Så problemet löste sig av sig självt! :D

Men tack för alla tips, kommer säkert behövas i framtiden.

• Gilla
StoffeGbg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.