Status
Inte öppen för fler kommentarer.
"Bygga upp, ej riva neder" tror jag är ett känt citat. Annars så har jag kommit på det just nu, och då kan ni citera mig så det blir känt.

Jag bytte alltså ut några reglar, isolerade och satte upp plywood överallt där man kan tänkas vilja skruva upp något i väggen. Bilden visar platsen för tvättstället, och dessutom slangen till min nya grovdammsugare. Min gamla gav upp efter några kubikmeter betongdamm, orkade inte ens säga "Urk" utan bara lade av. Skivorna till höger är ett möjligt väggskåp samt hållare för toapapper. Det är 18 mm byggplywood, man kan antagligen hänga armkrok i toapappershållaren. Tryggt att veta, tycker jag.

Sedan var det dags för våtrumsskivor, där jag valde en sort som heter Minerit och är mineralbaserad på något vis. När man sågar i dem så uppstår den gamla bekantingen betongdamm. Tur nog blev bitarna så hanterliga att jag kunde stå i källaren och göra det, och sedan slå ned tavlorna i trappen när jag bar upp dem. De är 90 cm breda, och passar utmärkt om det är uppreglat på något standardiserat sätt, 30 eller 45 eller 60 cm till exempel. Snickaren som byggde det här från början vad dock en lite mer konstnärlig typ. Han (förmodar jag att det var) kände att det skulle passa med en regel där. Eller kanske här. I alla fall inte på någon multipel av 15 cm. Cirkelsågen fick slita ont, och kanske framför allt sågklingan som vid det här laget säljes billigt. Det blev en del skarvande och extra reglar och kortlingar för att få ihop det.

Bilderna visar när det är klart, och dessutom spacklat golv där jag tror att jag fick det att luta åt rätt håll. I original var det nästan inget fall alls utanför duschhörnan, men nu lutar det lite mot mitten och ned mot avloppet i duschen. Väldigt snabbt bruk, man hade inte många minuter på sig att korrigera när man lagt ut det. Jag fick hacka bort några misstag och göra om, men nu tror jag det stämmer. Slutligen också en ny dörr (hittills bara dörrkarmarna). Gamla dörren förstås inte med några standardmått så jag fick lyfta lite på regeln ovanför. Det var väl samma snickare, antar jag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.