Vi planerar att ta bort det befintliga plåttak och lägga ett nytt pga. läckage. Företaget som ska utföra arbetet föreslår att den nuvarande vägganslutningsplåten (2) kapas, och att den nya vägganslutningsplåten monteras ovanpå den nedersta panelbrädan (3).
De säger att vid nybyggnation monteras vägganslutningsplåten bakom den nedersta panelbrädan, men att det vid takbyte på ett befintligt hus är svårt att komma åt bakom panelen – därför brukar man lägga plåten ovanpå istället.
1-Är detta korrekt? 2-Finns ingen risk för fuktskador under året med att lägga vägganslutningsplåten ovanpå nedersta panelbrädan ?
De säger att vid nybyggnation monteras vägganslutningsplåten bakom den nedersta panelbrädan, men att det vid takbyte på ett befintligt hus är svårt att komma åt bakom panelen – därför brukar man lägga plåten ovanpå istället.
1-Är detta korrekt? 2-Finns ingen risk för fuktskador under året med att lägga vägganslutningsplåten ovanpå nedersta panelbrädan ?
Ja man gör ofta som firman säger men som du har det nu är helt hundra bra.
Det andra blir tätt men inte lika tätt
Motsägelsefullt
Det finns bra förutsättningar hos dig med liggande panel. Ta bort de 2-3 brädorna ovan taket och gör en plåt från bakkant på panelen och ner över tak. Genom att göra högre plåt på fasaden kan också snö ligga emot utan att skada. Inget större arbete egentligen.
Också nyfiken på var läckaget är?
Motsägelsefullt
Det finns bra förutsättningar hos dig med liggande panel. Ta bort de 2-3 brädorna ovan taket och gör en plåt från bakkant på panelen och ner över tak. Genom att göra högre plåt på fasaden kan också snö ligga emot utan att skada. Inget större arbete egentligen.
Det blir lite läckage från insidan ungefär där jag visar med rött, men bara när det regnar väldigt mycket under många timmar.P.Öberg skrev:Ja man gör ofta som firman säger men som du har det nu är helt hundra bra.
Motsägelsefullt
Jag misstänker att det antingen blåser in vatten under vägganslutningsplåten när det regnar mycket, eller att vatten tränger in genom en skarv i panelen ovanför taket och sedan letar sig in
Tack!
Tycker mig tyda att plåten inte ligger i helt mot den andra. Ser ut som blir två hål.
Plåten ska nog kapas mot fönstret och skjutas åt höger lite. Om jag inte lurar mig helt på bilden dvs ....
Alt lilla plåten ovanför fönstret ska neråt.
Tycker mig tyda att plåten inte ligger i helt mot den andra. Ser ut som blir två hål.
Plåten ska nog kapas mot fönstret och skjutas åt höger lite. Om jag inte lurar mig helt på bilden dvs ....
Alt lilla plåten ovanför fönstret ska neråt.
Tack för svaren, de två hål som syns i bilden är pga. takplåten hade skjutit sig lite, men jag har tätat den idag och fått inte någon läckage idag (bor i Stockholm)P.Öberg skrev:
sam2018 skrev:
Troligen kommer att få läckage om regnar jätte mycket under många timmar. Två företag som kom och kollade säger att bättre att byta hela taket även om huset är bara 16 år gammal. du menar att Plåten ska kapas mot fönstret och skjutas åt höger lite och lägga samma plåt på plats eller lägga nytt plåt där som kapas? annan grej fogbandet (tätbandet) under vägganslutningsplåten är dåligt eller saknas på vissa ställen, är det mycket troligt att det är där vattnet tränger in när det regnar kraftigt eller blåser mot väggen?P.Öberg skrev:
Redigerat:
16 år bara....sam2018 skrev:
Troligen kommer att få läckage om regnar jätte mycket under många timmar. Två företag som kom och kollade säger att bättre att byta hela taket även om huset är bara 16 år gammal. du menar att Plåten ska kapas mot fönstret och skjutas åt höger lite och lägga samma plåt på plats eller lägga nytt plåt där som kapas?
Eftersom det bildas hål där så är det för att något är ur vinkel, felgjort.
Min spontana tanke var att plåten till vänster om fönstret lagts ur vinkel när man kom förbi fönstret(kanske för den ska åt höger men tar i fönstret och måste kapas lite först)
Det kan även vara den plåten ovanför som ligger fel .
I vilket fall :
Om du tätat hålen och det nu inte regnar in är orsaken klar(eller?) Att nu släppa och återmontera befintliga plåtar ihop är korrekt väg att gå. Även om man måste släppa på alla hela vägen efter fönstret för samma felvinkel kvarstår. Eller med tur bara den lilla plåten.
Jag har svårt att tro att det kommer från vägganslutning. Om inte lutningen är väldigt liten?
Känns väl tilltagen på bild men Kanske luras.
Fulfixslösning: är ju en plåt i samma takprofil som läggs ovanpå hålen med takmassa under.
Hur lång ska ta bort de 2 brädorna ovan taket och gör en plåt från bakkant på panelen och ner över tak? räcker till där plåttaket slutar (pil1) eller för att bli inte skarv kan lägga plåt hela vägen( pil 2)P.Öberg skrev:16 år bara....
Eftersom det bildas hål där så är det för att något är ur vinkel, felgjort.
Min spontana tanke var att plåten till vänster om fönstret lagts ur vinkel när man kom förbi fönstret(kanske för den ska åt höger men tar i fönstret och måste kapas lite först)
Det kan även vara den plåten ovanför som ligger fel .
I vilket fall :
Om du tätat hålen och det nu inte regnar in är orsaken klar(eller?) Att nu släppa och återmontera befintliga plåtar ihop är korrekt väg att gå. Även om man måste släppa på alla hela vägen efter fönstret för samma felvinkel kvarstår. Eller med tur bara den lilla plåten.
Jag har svårt att tro att det kommer från vägganslutning. Om inte lutningen är väldigt liten?
Känns väl tilltagen på bild men Kanske luras.
Fulfixslösning: är ju en plåt i samma takprofil som läggs ovanpå hålen med takmassa under.
Bästa svaret
Klicka här för att svara