Hej, nyligen inflyttade i ett hus med ett 40 år gammalt sadeltak i tegel.

Nästan hela taket går att inspektera inifrån vinden. Idag såg jag att det var lite fuktigt på några brädor på 2 ställen.

Hur hade ni resonerat?
Vågar vi vänta 1-2 år innan vi byter taket?
Borde vi åtgärda läckan nu eller räcker det att ha lite koll så det inte blir värre?

• Vind med träbrädor med fuktfläck, tecken på potentiell läcka i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nytt ut och är förmodligen av blåsten. Hade det varit läckage vid varje regntillfälle så hade det funnits mögel/påväxt på brädorna.
Jag hade väntat. Du kan ha lite koll på det.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
P Preter skrev:
Hej, nyligen inflyttade i ett hus med ett 40 år gammalt sadeltak i tegel.

Nästan hela taket går att inspektera inifrån vinden. Idag såg jag att det var lite fuktigt på några brädor på 2 ställen.

Hur hade ni resonerat?
Vågar vi vänta 1-2 år innan vi byter taket?
Borde vi åtgärda läckan nu eller räcker det att ha lite koll så det inte blir värre?
Jag hade nog väntat men haft lite koll på det.
Så det är nog ingen fara på taket.
Perfekt om det går att inspektera från insidan.

• Gilla
Preter
  • Laddar…
(y) Stort tack för snabba svar! Blir blir nog till att vänta men kanske besöka vinden lite oftare.

• Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Kanske titta till utsidan åxå, händer att pannor flyttar på sig när det stormar

• Gilla
Preter
  • Laddar…
P Preter skrev:
(y) Stort tack för snabba svar! Blir blir nog till att vänta men kanske besöka vinden lite oftare.
Jo men du bör ju också ha kolla på utsidan. (inget bra väder just nu för en sådan koll)
Takpappen under takpannnorna kan snabbt åldras., takpannorna kan ha förflyttats, plåtdetaljer kan ha flyttats mm

Här har du flera bra tips:
https://www.dinbyggare.se/nar-yttertaket-lacker/

• Gilla
Preter
  • Laddar…
Jo och sedan tror inte jag heller att det är någon panik.... kolla utsidan när vårsolen lyser och ha koll invändigt.
(har två grannar i området som väntade till "övertid" och det är inte heller så bra)

• Gilla
Preter
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kanske titta till utsidan åxå, händer att pannor flyttar på sig när det stormar
Hehe undra vad grannarna och familjen säger om jag föreslår att jag ska ut och inspektera taket idag :crysmile: Blir att vänta tills vårsolen tittar fram! Tack

Ett 40 år gammalt tegeltak (=lertegel) med relativt bra taklutning bör inte vara moget för omläggning. Visserligen använde man papp med lågt innehåll av asfalt och halvtums ströläkt som drar ner livslängden, men det bör hålla rätt många år till. Fuktgenomslaget ser heller inte ut som en långvarig skada, vilket flera har påpekat. Du bör inspektera taket från utsidan, när det är säkert att gå upp. Tänk på att läckan troligen inte sitter rakt ovanför platsen där fukten finns.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och sedan tror inte jag heller att det är någon panik.... kolla utsidan när vårsolen lyser och ha koll invändigt.
(har två grannar i området som väntade till "övertid" och det är inte heller så bra)
Låter smart att vänta tills våren! Nej inget kul om det blir illa… blev det mycket dyrare för grannarna att byta sen eller vad kan man förvänta sig?

P Preter skrev:
Låter smart att vänta tills våren! Nej inget kul om det blir illa… blev det mycket dyrare för grannarna att byta sen eller vad kan man förvänta sig?
Det blir en akut utgift som kunde ha undvikits. Sen fick båda då byta under vintern som innebar extra utmaningar för en entreprenör (endera för kallt eller så en massa snö som måste bort eller spöregn)
Men nu har du koll på det här! ;)

• Gilla
Preter
  • Laddar…
rita ett streck med blyertspenna runt fuktfläcken så är det lättare och se om den har blivit större

• Gilla
Preter
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ett 40 år gammalt tegeltak (=lertegel) med relativt bra taklutning bör inte vara moget för omläggning. Visserligen använde man papp med lågt innehåll av asfalt och halvtums ströläkt som drar ner livslängden, men det bör hålla rätt många år till. Fuktgenomslaget ser heller inte ut som en långvarig skada, vilket flera har påpekat. Du bör inspektera taket från utsidan, när det är säkert att gå upp. Tänk på att läckan troligen inte sitter rakt ovanför platsen där fukten finns.

Tack för bra svar! Det är bra lutning på taket men det är betongpannor. Påverkar det mycket eller tror du fortfarande det kan vara värt att inspektera och laga?

P Preter skrev:
Det är bra lutning på taket men det är betongpannor. Påverkar det mycket eller tror du fortfarande det kan vara värt att inspektera och laga?
Du behöver sannolikt en bedömning från någon kunnig.
Den sista fiman jag såg på omrädet är Swedala tak.
https://swedalatak.se/
Sen finns det då många fler med riktig kunskap i ämnet.
Min närmaste granne hade i det närmaste en fömultnad takpapp på främst norra sidan.
Men jag tror fortfarande inte att det är någon panik! ;)

Betongpannor har betydligt kortare livslängd än lertegel som kan hålla i hundratals år om det är rätt lagt. 40 år är nog en genomsnittlig livslängd för betongpannor, men de lokala skillnaderna kan vara stora. Bra taklutning betyder mycket i sammanhanget liksom hur omgivande vegetation ser ut och takets orientering i väderstreck. Betongpannornas yta eroderar långsamt och blir bra fäste för mossa mm. Detta är något som du behöver inspektera och väga in i bedömningen. När pannorna är slut är det lämpligt att lägga om taket för att få ett bättre undertak, dvs en bättre papp med högre innehåll av asfalt samt läkt med rätt dimensioner. Förr använde man lumppapp (typ YAL 1200), idag använder man papp med polyesterbas (t.ex. YAP 2200) som är mer elastisk och med nästa dubbla asfaltinnehållet. (Jag skriver asfalt, men det finns andra varianter också). Du kan vara tacksam över att du har ett riktigt råsponttak, det ger dig många fler alternativ till takmaterial.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.