Nu när elen är så dyr skulle vi vilja elda i kaminen, men efter ett golvbyte då kaminen fick flyttas temporärt så har vi inte vågat. Det har blivit en glipa mot murstocken på 2 cm eftersom golvet nu är lägre än tidigare. Se bild.

vad kan man göra för lösningar och vågar man elda under tiden?
Vi tänkte härdat glas under kaminen, för att få upp den någon/några cm, men det kanske finns bättre lösningar…

Modernt svart vedeldat kamin med synlig eldstad, rökkanal, träpellets, på rund svart platta, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart rör mot vit vägg, inuti ett hål med spruckna kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som att rökröret är väl instucket i murstocken, om så bara att täta glipan med eldfastgarn och pannkitt ..
Finns hos kaminbutiker .

• Gilla
tobiast och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle inte elda innan det åtgärdats. En enkel åtgärd är att skaffa en plåt med samma tjocklek, som golvet sänkts och helst med samma form, som kaminens bottenplatta, att palla upp hela kaminen med.

Att döma av bilderna så är själva rökröret instucket i murstocken.
Glipan är mest kosmetisk då det är rörets isolering med tillhörande skyddsplåt som inte riktigt sluter tätt mot murstocken.

Jag hade kollat om kaminen går att putta in en liten bit till för att minska den lilla glipan.

Men är man orolig så är det aldrig fel att ringa ut sotaren så att dom får kolla på det

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
galento
Mazen Mazen skrev:
Ser ut som att rökröret är väl instucket i murstocken, om så bara att täta glipan med eldfastgarn och pannkitt ..
Finns hos kaminbutiker .
Ja eller att höja kaminen så det blir som förut.

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja eller att höja kaminen så det blir som förut.
Ja det måste vara det bästa, för motsvarande skevhet borde ju även finnas i anslutningen mellan röret och kamminen ( bild på detta saknas). Att bara täta tar ju inte bort de spänningar i materialen, som finns nu.

Får man rösta, så är min röst på att höja kaminen.
Flytta den. Lägg under nån lämplig skiva med rätt höjd och form och flytta tillbaka

• Gilla
Turbo_Tail och 5 till
  • Laddar…
Det finns ben på kaminen som du kan justera och få upp den i höjd till viss del. Kolla i installationsanvisningen var dem justeras

Tack för alla tips och synpunkter (y) Vi ska ta och fundera vidare, om vi gör någon åtgärd återkommer jag med resultatet.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
E Erik321 skrev:
Det finns ben på kaminen som du kan justera och få upp den i höjd till viss del. Kolla i installationsanvisningen var dem justeras
Om det är en nyare variant så finns de ställbara fötterna (4 styck) bakom plastlock inne i utrymmet för ved. Tror att det är en 13 nyckel som behövs för att skruva upp den. Har nog varit så i åtminstonde 5-6 år i alla fall.

• Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Elda på och håll extra uppsikt i början.
Så justerar du hålet i murstocken i vår.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är det drag i skorstenen så lär det inte ryka in ändå. Röret till min relik ligger bara löst i hålet. Inte ens nå tätgarn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.