Byggahus.se

Vågar vi bygga trots överklagan???

1. B
    Medlem · 18 inlägg

ByggBerra

Medlem
    Hej hopp!
    Finns det någon där ute som råkat illa ut pga att ni byggt trots att godkänt bygglov överklagats?

Jag har nämligen en riktigt elak markägare bredvid mitt planerade bygge som sett det till sin livsuppgift att klaga på allt och alla. Byggnämdskontoret tycker liksom jag att alla han argument är rent nonsens eller är saker jag redan utrett innan jag sökte bygglov (men det vet han inte om ;D).

Jag ser det som mycket liten risk att han kommer få gehör för sina åsikter. Då finns det några frågor jag undrar över?

1. Som sagt, finns det någon som det gått dåligt för som byggt ändå, på egen risk?

2. Får han göra tillägg i sina överklaganden utöver de punkter han nu tagit upp?

3. Vad säger banken om att låna pengar till ett bygge där bygglovet inte har vunnit laga kraft?

4. Om överklagandet kompleteras med inhibitionsansökan (byggstopp), snabbutreds HELA ÄRENDET av Länstyrelsen eller bara själva inhibitionsärendet?

Sedan kan man undra över om vilka argument som anses vara relevanta som klagomål. Räcker det att påpeka, som han säger: "Min far renoverade huset som skall rivas för att försöka bevara det" ??? Alla hans argument är snarare information än klagomål. Ska man på dessa grunder TILLÅTA en överklagandeprocess?

/// Berra

2. F
    Medlem · 823 inlägg

Re: Vågar vi bygga trots överklagan???

Snabba, korta svar:

1) Ja, många (fast säkert inte så många som där bygglovet stått sig)

2) Ja

3) Beror nog lite på vilken bank det gäller.

4) Ja, hela ärendet snabbutreds (det är själva momentet i inhibitionsärendet)

Lycka till!  :) :) :)

3. B
    Medlem · 18 inlägg

ByggBerra

Medlem

Hmm, jag var nog lite otydlig på fråga 1 :-/.
    Min fråga var väl egentligen: Finns det någon som gått i personlig konkurs pga att dom byggt innan bygglovet hunnit träda i laga kraft och sedan fått bygglovet indraget i högre instans?

Jag tolkar ditt svar (Familjen_Bygg) att det är många som bygger på egen risk och inte väntar på att överklagansprocessen är över!

Rätt eller fel?

/Berra

4. F
    Medlem · 823 inlägg

Om det just är många som går i personlig konkurs är svårt att svara på; det räcker väl med att säga att det är en chanstagning att bygga på egen risk. Bygger man för sina sista slantar bör man nog tänka sig för.

En bra indikator är länsstyrelsens beslut. Då har ärendet behandlats av jurister och inte bara politiker. Det kan med stor säkerhet sägas att så gott som de flesta ärenden som inte ändras i länsstyrelsen ändras inte heller senare.

Ett annat sätt är förståss att be en bygglovsjurist att titta på bygglovet och klagandens argument. Kanske kostar några tusen men det kan det väl vara värt.

Lycka till! :) :) :)

5. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Svar på fråga nummer fyra:
    Det är endast inhibationsfrågan som avgörs fort, alltså om det blir byggstopp eller inte. Sedan tar det sedvanlig tid att avgöra ärendet. Svaret från länsstyrelsen om ja eller nej till byggstopp ska inte tolkas som ett förhandsbesked till beslutet.

6. F
    Medlem · 823 inlägg

Ett beslut i inhibitionsfrågan är ett ställningstagande till om bygglovet är givet på uppenbart felaktiga grunder. Beslut i inhibitionsfråga kan därför sägas vara ett förhandsbesked även om det bara tar ställning till de mera uppenbara felen.

Lycka till! :) :) :)

7. B
    Medlem · 18 inlägg

ByggBerra

Medlem

Tack för svaren!
    Angående att låta en jurist kolla på argumenten i överklagan behövs inte i detta läget. Tro mig, det är enbart svammel. Men att låta juristen kolla om vi missat något är kanske en bra ide'. Vi har dock undersökt allt vad vi och handläggarna på byggnämdskontoret kunnat hitta på, och fått OK. På inrådan av surgubbens bror (som surgubben f.ö. processat mot om allt mellan himmel och jord i ca 45 år :surprised:, han ger sig aldrig), kommer vi nog köra igång i alla fall.

Hur snabbt avklaras ett entuellt inhibitionsärende? Först måste väl inhibitionsansäkan behandlas och godkännas och sedan själva ärendet! Kanske man hinner bygga klart utan att drabbas av byggstopp. :-/

8. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

En ansökan om byggstopp avklaras på ca 14 dagar enl de uppgifter jag fått.

9. B
    Medlem · 18 inlägg

ByggBerra

Medlem

14 dagar låter ju helt OK! Tack för svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.