Byggahus.se
I
Hej!

Jag går i tankarna om att ställa ett spabad på vår altan.
Det började med att jag köpte ett uppblåsbart som kommer bäga runt tonnet, men är sugen på att köpa ett "riktigt" spabad. Frågan är om min förstärkning håller.

Höjd ifrån marken är ca 40cm, cc allt ifrån 30-40cm mellan skruvreglarna och ca 50-60cc mellan bärlinorna.
145 resp 125 skruvreglar / bärlinor.

125x45 stöttor UNDER varje bärlina som vilar på stenplattor som står på makadambädd som är 80cm.
Det är även minst 1-2 stöttor skruvade jämte stöttan som är under bärlinan. Allt syns på bilderna.

CC mellan stöttorna varierar, men som framgår av bilderna så ligger de hyfsat tätt.

Kan tilläggas att jag förra sommaren byggde ett uterum som angränsar till spabadet. Jag har söttat upp med extra stöttor under uterummet, men inga extra bärlinor.

Vad tror ni?

• IMG_5974.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5975.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Villatrelleborg
  • Laddar…

Bästa svaret

I ByggareSam skrev:
Hej!

Det började med att jag köpte ett uppblåsbart som kommer bäga runt tonnet, men är sugen på att köpa ett "riktigt" spabad. Frågan är om min förstärkning håller.

Höjd ifrån marken är ca 40cm, cc allt ifrån 30-40cm mellan skruvreglarna och ca 50-60cc mellan bärlinorna.

125x45 stöttor UNDER varje bärlina som vilar på stenplattor som står på makadambädd som är 80cm.
Det är även minst 1-2 stöttor skruvade jämte stöttan som är under bärlinan. Allt syns på bilderna.

CC mellan stöttorna varierar, men som framgår av bilderna så ligger de hyfsat tätt.

Kan tilläggas att jag förra sommaren byggde ett uterum som angränsar till spabadet. Jag har söttat upp med extra stöttor under uterummet, men inga extra bärlinor.

Vad tror ni?
Rent spontant och givet att markförhållandena är goda så ser jag inga hinder att ställa både 2 och 4 ton på den där altanen. Du verkar ha rejält med plintar/stöd så det borde hålla mycket bra även för ett större spabad.

• Gilla
Nevzad och 4 till
  • Laddar…
Du ska inte sänka ner badet då? :D

• Gilla
Marjatta Lakso och 9 till
  • Laddar…
Jag skulle frågat tillverkaren av badet personligen, dom borde ha kunskap inom det området.

Varför ska du ställa badet på reglar och inte direkt på marken?

• Gilla
hanbch
  • Laddar…
Sänk ner alla dagar i veckan, Skillnad på att krypa ner i badet än att kliva upp..

• Gilla
rockin_john och 3 till
  • Laddar…
Vi har uterum på en sida altanen och ett fyrkantig Spabad på 1600liter på andra hörnet, jag skruvade av några brädor och förstärkte med stöttor, men finns inga tendenser på att det ger vika, trots 4-6 vuxna, blir många kg.

Ska man fälla ned badet så blir det en ”död” badtunna, inget vi ville ha, annars bökigare med ev service, göra servicelucka, samt massa jobb på altanen..Plug and play!

• Gilla
mattiplutt och 2 till
  • Laddar…
Inga problem!
Men som de andra skriver! Överväg att sänka ner badet istället! Se dock till så att du kan tömma spabadet på ett enkelt sätt innan du bygger igen altanen!

• Gilla
Rickard Edholm och 1 till
  • Laddar…
Sänker man ner badet ska man bara sänka det typ hälften, annars blir det för jobbigt att ta sig i och ur. Den där kanten är bra att ha.

• Gilla
Marjatta Lakso och 1 till
  • Laddar…
I ByggareSam skrev:
Hej!

Vad tror ni?
Utan minsta tvekan kan du ställa spabadet där.

Tom, byggare

• Gilla
Jagkanalltomallt och 2 till
  • Laddar…
I
Hej alla,

Tusen tack för alla svar! Då blir det så att vi ställer att spabad där.
Jag behöver inte oroa mig för att altanan rasar :)

Jag funderade på att sänka ner det i altanen, men ville gärna ha det uppe på altanen, underlättar med service osv.
Gillar det faktiskt mer estetiskt.

tack igen!

• Gilla
Fru Uggla och 5 till
  • Laddar…
Smaken är förstås alltid olika men jag såg många fördelar med nersänkt bad.
Estetiskt :D
Bättre drift ekonomi ( isolerat under med dubbla isodrän.
Lätt att komma i och ur
Ögon kontakt med naturen.

Nu hade jag möjligheten att bugga runt om badet när det väl var på plats vilket underlättade grävning etc

• image.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Marjatta Lakso och 4 till
  • Laddar…
10 månader senare: Hur blev det?

I
Inte den minsta antydan till att det inte skulle hålla.
Jag har inte krupit runt under grunden är för att kolla, men inga uppenbara sättningar.
Vi köpte ett uppblåsbart spabad som funkade fint, men som i princip höll en säsong, 5000sek tillbaka på kontot och nu kollar jag på att ställa ett större spabad där det gamla stod, jag har byggt in det med väggar och tak så kikar på en billigare modell!

• Gilla
Marjatta Lakso
  • Laddar…
I ByggareSam skrev:
Hej!

Vad tror ni?
1ton spabad och 10 tjockisar inget problem eller som alternativ en gammal raggarjänke på 2 ton, i den kan man ju också sitta och skråla och söla i bra för miljön också:p:p:p:p:p

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.