Vågar man köpa en ljus skinnsoffa?

17k läst  10 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Har tittat tillbaka på gamla inlägg men skulle vilja ha lite fler åsikter! Vi börjar snart bli klara med vår renovering och jag bara VILL ha en ny soffa. Har nu hittat en på mio- sit down- och blev förtjust i den och priset. Nu till frågorna:
    * Vågar man ha en beige skinnsoffa? Fläckar? Kan tänka mig en röd också men det kanske jag/ tröttnar på.
    * Är alla skinnsoffor kalla att sitta i?
    *Täckfärgat läder läste jag något om, ska man undvika det?
    Har ni andra synpunkter så berätta gärna! Ska snart bestämma oss för hur vi ska göra.
    Från en som längtar efter att bara leva och bo och sitta i en skön soffa....

2. K
    Medlem Nivå 1
    Kalla mig konservativ eller vad du vill men jag tycker att den enda färg på en soffa är svart ( i undantagsfall mörk brun)
    Egentligen är det ju bara du som kan bestämma om en beige soffa passar i just ert hus. Rent generellt kan man väl säga att mörka soffor får en fin patina efter ett par år men en ljus bara ser tråkig ut.

3. olni65
    Medlem Nivå 5
    Vi har en beige skinnsoffa, och jag tycker att den är fantastisk. Det är min frus från innan vi träffade, men jag tycker den är helrätt. Passar bra till vårt rum, ännu bättre nu när dessutom hon målat fondväggen som soffan står emot vinröd.

Kall - tja, hoppar man upp i den utan något på kroppen kanske den upplevs som kallare men det är inget jag tänker på när jag har kläder på mig.

Fläckar - jo, med barn har det blivit något. Men herregud man sitter ju inte sämre för det.

Det var mina funderingar.

4. L
    Medlem Nivå 4
    Vi har en skinnsoffa och jag vill byta den bla för att den är så kall att sitta i. Nu beror det väl iofs på vilken temp man har i huset och hur frusen man är, men här blir det en tygsoffa nästa gång.

5. S
    Medlem Nivå 3
    Jag har en vit skinnsoffa sen 4 år tillbaka. Ärligt talat så blir det en del fläckar men fläckar går att ta bort. Det som är värre med en VIT skinnsoffa är att hela den blir solkig på något sätt, grå och man får skura som attan för att få den helt vit igen. Hela den ser helt enkelt grå ut. Men det problemet borde inte finnas med en beige soffa.

Om den är kall? Ja, det är den. I alla fall när man skall sitta utan byxor vilket händer kanske då och då på morgonen. Det fixar jag bara inte men det är väl kanske en smaksak.

6. O
    Medlem Nivå 6
    Har sedan ett år tillbaka en vit/sand färgad skinnsoffa och den är kanon, inga problem med fläckar bara att torka av med en blöt trasa, har en dotter på några mån så det blir en del spyor mm, men det är inga problem att torka av, kan inte tänka mej hur soffan hade sett ut ifall den var i tyg.

Det negativa är att den är känslig mot nya blå-jeans som torrfäller men det räcker med varmt vatten och lite skrubbande.

Kall är den de första 4 sekunderna du sätter dej sedan håller den värmen bra där du sitter.

Så köp en vit soffa och ge den ca 5-10min skrubbande med blöt trasa 1 gång i mån så blir den som ny.

7. AstaS
    Medlem Nivå 8
    Tänkte som skogshydda där med en helt vit skinnsoffa. Har en bekant som just fått möbelaffären att byta ut deras vita skinnsoffa (och de tar nu en svart istället) just därför att den redan inom ett år börjat gulna och bli just solkig. Enligt möbelaffären var det svårt med vitt skinn. Beige fungerar förmodligen bättre - det är ju redan "gulnat" om man så säger.

8. Snailman
    Medlem Nivå 14
    Olika skinn är ju som dag och natt, det sämsta är väl typ narv som man har lackerat, det står ju emot fläckar väldigt bra och är väl som att sitta på galon, andra ändan är väl typ anilinskinn, som ju då inte har någon 'lackyta' alls men då kan bli ganska känslig för fläckar och fettfläckar men som tar upp fukt, och är komfortabel att sitta på.

Så det beror nog ganska mycket på hur man vill ha sin skinnsoffa...

9. F
    Medlem Nivå 4
    Jag kommer LDRIG mer att välja en ljus skinnsoffa :( Vår fina beige -som är behandlad för att stå emot fläckar... helt förstörd på mindre än ett års användning...

Jeans -finns inte en chans att de kan befinna sig i soffan... blir märken... ganska svårt att undvika på sikt...

Använt alla rengöringsmedel, läderbehandlingsserier som finns känns det som... men det här "solkiga" känslan går inte att få bort...

Kall o läskig? Kanske bara om man sitter *harkel* mer bar i den? :) Annars inga problems... Skönt att kunna torka av den iallafall med hund, katt o bebis som kladdar omkring...

10. v-g
    Medlem Nivå 13
    Har man barn ska man undvika allt vad ljusa soffor heter. Ingen mat annat än i köket säger vi. Jojo :rolleyes:

Sen är det så att vissa skinsoffor suger till sig skiten känns det som medans andra kan du söla på bäst du vill i. Detta är såklart inget man vet på förhand, utan först när man sitter med svarte petter. :( Kanske något man kan se som garanti om man frågar specifikt om detta i affären.

11. Miles
    Medlem Nivå 7
    Undrar vad det är för skinn i dom sofforna som blivit dåliga snabbt? Om man t.ex. benhandlar sitt beige:a skinn i bilen varje år så klarar det sig hur fint som helst. Farsans A6:a körde han 3 år utan att tvätta o behandla, jag tog en sväng i somras med den ( tvätta o smorde in) och fick skinnet som nytt igen .. o då var det bra mycket skit på t.ex. armstödet, typ svart. En bil som gått 14.000 mil har ju liksom haft jeans o det mesta skaft emot på samma yta och det håller hur bra som helst OM man sköter det! Problemet är om man inte sköter det .. då torkar det och spricker och skiten fastnar.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: