Byggahus.se

Vågar man förlänga sin buxbomshäck?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi saknar ca 3m buxbomshäck på en gavelsida och jag tänkte köpa till nya plantor. Vågar man det nu med tanke på buxbomssjukan? Någon som vet ett "säkert" ställe att beställa från eller butik i Göteborgstrakten? Testade att ta sticklingar men inser att vi hinner bli gamla innan de är i lagom höjd ;)

2. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Det går att få tag på friska plantor men du ska se till att du får garanti. Här på Österlen är sjukdomen inte så spridd. Jag överlät ett större antal plantor till vänner på västkusten just av denna anledning (10-åriga plantor som blev över när min trädgård var "färdig"). Du ska se till att du får svenskt material och inte från Holland eller Tyskland.

Men vill du få från samma familj som du redan har - blir det faktiskt egenförökning som gäller. En av mina valpar lekte bort plantetiketterna i min "babyträdgård" vilket resulterade i att en av mina häckar har blandad kompott ... ett par plantor blir inte högre än 70 cm och de var meningen bli 150 cm. Så jag får börja om på nytt.

Ytterligare ett råd: fall inte för den snabbväxande sorten "Balder". Den blir inte vacker på sikt och måste klippas minst 2 ggr/året.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipsen! Ska se om jag hittar samma som vi har då med garanti. Annars får det bli sticklingar :)