21 144 läst ·
31 svar
21k läst
31 svar
Vågar man elda i kamin över natten?
Sida 1 av 3
Jag funderar på att köpa en kamin för att ha som primär värmekälla i mitt hus med direktverkande el. Modellen jag har hittat är en kamin (Vermont Castings Defiant FlexBurn) som har en brinntid på hela 14h om man fyller den. Jag funderar om det skulle vara brandsäkert om man eldade i den kontinuerligt och lät den brinna under natten och när man är på jobbet. Spontant känns det ju lite riskabelt men vad jag förstår så är ju kaminen framtaget för just det ändamålet i USA. Fast dom kanske har andra brandskyddsregler där...
Spjället öppet och införskaffa bra brandvarnare och kolmonoxidvarnare. Ska det brinna när huset är tomt är ju ett centralkopplat larm med brandalarm också bra förstås...E Einh skrev:Jag funderar på att köpa en kamin för att ha som primär värmekälla i mitt hus med direktverkande el. Modellen jag har hittat är en kamin (Vermont Castings Defiant FlexBurn) som har en brinntid på hela 14h om man fyller den. Jag funderar om det skulle vara brandsäkert om man eldade i den kontinuerligt och lät den brinna under natten och när man är på jobbet. Spontant känns det ju lite riskabelt men vad jag förstår så är ju kaminen framtaget för just det ändamålet i USA. Fast dom kanske har andra brandskyddsregler där...
Vet ej vilka rökgastemperaturer din kamin tillverkar .E Einh skrev:Jag funderar på att köpa en kamin för att ha som primär värmekälla i mitt hus med direktverkande el. Modellen jag har hittat är en kamin (Vermont Castings Defiant FlexBurn) som har en brinntid på hela 14h om man fyller den. Jag funderar om det skulle vara brandsäkert om man eldade i den kontinuerligt och lät den brinna under natten och när man är på jobbet. Spontant känns det ju lite riskabelt men vad jag förstår så är ju kaminen framtaget för just det ändamålet i USA. Fast dom kanske har andra brandskyddsregler där...
Blir dom som alla andra ska man ej elda dygnet runt , skorstenen tål ej så höga temperaturer under lång tid .
https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/vedeldning/
Tomture61 skrev:
Tror rökgaserna blir lika heta som vid annan vedeldning, har inte hittat nått i manualen som säger nått annorlunda. Tror du att en tegelskorstenen skulle ta skada av värmen även om man förde in ett insatsrör i den och isolerade röret med värmeabsorberande material, likt vermeculite?Tomture61 skrev:
Lite OT men: jag eldar med pellets (dvs ingen tegelskorsten utan med avsett stålrör för pellets med, vad jag förstår, mycket lägre rökgastemperatur) och kaminen går nonstop. I januari fylldes den på ca var 35:e timme. Den stänger av/sätter igång automatiskt vid önskad innertemperatur. Finns brandrisk/slitage när man kör kaminen 4-5 månader utan avbrott (kortare stopp för att ta hand om aska var 4:e dag)?
Hoppa över insatsröret, skorstensstockens värmelagrande förmåga är en god idé att ha kvar den är ju avsedd att vara varm och avge sin värme till huset hela vinterhalvåret.E Einh skrev:
Det går utmärkt att värma med en gjutjärnskamin med katalysator, en av Sveriges mest kända bloggare Lars Wilderäng skrev för några år sedan att han värmer hela huset med en Vermont Castings kamin och tydligen gjort så under många år.
Om det är en Vermont Castings med katalysator och hela det så är ju poängen med den att man ska kunna lassa in en stor mängd ved som sedan kan småbrinna under en längre tid utan att det blir dålig förbränning. Om man har en panna eller pelletskamin så går den ju igång när den vill utan att man är där, men jag kan förstå att det kanske känns lite "läskigt" med att ha ved brinnande i vardagsrummet när man är inte är hemma, men som sagt så är ju kaminen gjord för det. Om det är en sån med katalysator så tänk bara på att försiktigt plocka ut katalysatorn och rengöra den (försiktigt!) ibland annars funkar inte förbränningen så som det är tänkt.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Står i manualen att medelrökgastemperaturen är 316 grader.E Einh skrev:
Sotarn som var här tyckte inte glidgjutning var någon bra idé och rekommenderade insatsrör istället. Han trodde att utsidan skulle kunna bli för varm och inte tillräckligt brandsäker.F fribygg skrev:Hoppa över insatsröret, skorstensstockens värmelagrande förmåga är en god idé att ha kvar den är ju avsedd att vara varm och avge sin värme till huset hela vinterhalvåret.
Det går utmärkt att värma med en gjutjärnskamin med katalysator, en av Sveriges mest kända bloggare Lars Wilderäng skrev för några år sedan att han värmer hela huset med en Vermont Castings kamin och tydligen gjort så under många år.
Har faktiskt funderat på en pelletskamin istället. Fördelen med en pelletskamin är att det känns säkrare att låta den gå under tiden man inte är hemma samtidigt som att man enklare kan reglera effekten jämfört med en traditionell vedkamin. Således skulle man slippa att överelda och få bastutemperaturer inomhus på hösten och våren.B Blackfield skrev:Om det är en Vermont Castings med katalysator och hela det så är ju poängen med den att man ska kunna lassa in en stor mängd ved som sedan kan småbrinna under en längre tid utan att det blir dålig förbränning. Om man har en panna eller pelletskamin så går den ju igång när den vill utan att man är där, men jag kan förstå att det kanske känns lite "läskigt" med att ha ved brinnande i vardagsrummet när man är inte är hemma, men som sagt så är ju kaminen gjord för det. Om det är en sån med katalysator så tänk bara på att försiktigt plocka ut katalysatorn och rengöra den (försiktigt!) ibland annars funkar inte förbränningen så som det är tänkt.
Vermont Castings modeller med katalysator kan ju regleras på ett helt annat sätt en en traditionell gjutjärnskamin, har du befintlig skorstenspipa tillräckligt stor för en sån så är det väl lite synd att sätta i en pelletskamin?E Einh skrev:Har faktiskt funderat på en pelletskamin istället. Fördelen med en pelletskamin är att det känns säkrare att låta den gå under tiden man inte är hemma samtidigt som att man enklare kan reglera effekten jämfört med en traditionell kamin. Således skulle man slippa att överelda och få bastutemperaturer inomhus på hösten och våren.