Byggahus.se

Vågar man bygga nytt?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi har funderat på om man verkligen vågar ge sig in i ett äventyr som kanske kostar 3 milj? Vi tittade på tv igår och det verkar ju som man tar stora risker när man bygger nytt. När man sedan läser i detta forum så blir man ju inte mer säker på sin sak. Det kanske är bättre och vänta och hoppas att det händer något inom byggnadsbranschen. Vad säger ni som har byggt och har bekymmer? Ångrar ni er?

2. jessicaodanne
    Medlem Nivå 6

Re: Vågar man bygga nytt?

Vi har inte byggt än men vi har köpt tomt och ska börja bygga om ca 1 månad. Så jag kan inte berätta om egna erfarenheter men det jag kan säga är ju att det varje år byggs väldigt mycket hus och det är en väldigt liten del av de som bygger som hamnar i samma situation som familjen på Uppdrag granskning. Det är oftast de som har haft dåliga erfarenheter som hörs, de som är nöjda med sina hus de sitter hemma i sina hus och njuter och går inte ut på marknaden och berättar att de är nöjda.

Jag tycker dock att man om man bestämmer sig för att bygga ska va medveten om vad det innebär och att det krävs väldigt mycket jobb och hjälp från bekanta även om man beställer nyckelfärdigt eller totalentreprenad.

Jag tycker väldigt synd om alla dem som råkat ut för liknande händelser som familjen i Uppdrag granskning men jag tror att man kan minimera riskerna för detta om man är på plats vid bygget ofta, har bekanta med erfarenheter av byggen samt har en opartisk KA.

3. jessicaodanne
    Medlem Nivå 6

Hmm glömde att säga att jag tycker inte ni ska bli avskräkta av program som uppdrag granskning. Vill ni bygga så ska ni absolut göra det men va medveten om att finns alltid risker med allt och se till att va påläst.

Lycka till

4. S
    Medlem Nivå 1

Har för 2 veckor sedan skrivit på ett kontrakt på ett lbhus ugglan 159 och det känns pirrigt men helt rätt!! Har varit på gång att bygga 2 ggr tidigare men backat ut i sista stund på grund av den stora kostandaden. Och det ångrar vi idag!!
    Efter prisutvecklingen på begangnadmarknaden där vi bor så känns det helt rätt att lägga några extra tusen och få ett nytt hus!!

Är allt ok med banken och att kalkylerna håller, så kör på!!!

Lycka till!!

5. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Jag tror att man kan våga att "ge sig ut på ett äventyr". Receptet för att på alla möjliga sätt undvika diverse problem, bland annat de som nämndes på TV är att hålla koll. Läs på, kolla med andra, dokumentera, var på byggplatsen ofta och gärna länge.

Vågar ni? ;)

6. matbr107
    Medlem Nivå 7

Det är bara att tuta och köra! Går det så går det. Annars är det väl bara att sälja.

Den som inte vågar, vinner heller inget! ;)

7. K
    Medlem Nivå 1

Vi skall bygga!!!

Min pappa är advokat och min svärfar är byggmästare.

Perfekt kombination nu när man behöver hjälp.

8. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

@ KingCrimson

Det det verkar vara ett drömläge ni har..... Kan ni inte adoptera mig? ;)

9. G
    Medlem Nivå 1

Tycker man att allt känns rätt är det bara köra men visst det är mycket som kan hända under resans gång.
    Men det gäller väl att man försöker hålla koll på allt plus som flera säger vara med på byggplatsen så mycket som möjligt.
    Vi funderade oxå om vi skulle våga men det får bära elller brista tänkte vi sen, man får hoppas att det mesta flyter på som det ska. :)

10. D
    Medlem Nivå 2

Håller med vad som sägs här, vi skall bygga så fort vi får klart med tomt! vi känner också att det är mycket pengar MEN man skall inte stirra sig blind på en viss summa, det som ÄR intressant är ju vad man får för månadskostnad dvs, ens "hyra" & vad man får för sin hyra.
    Där vi bor kostar ett beg. hus lika mycket som att bygga nytt så det avgör ganska mycket också...
    Men som sagt ha koll på allt som händer, ha papper på allt som skall ske under bygget, tex tillval etc..

11. snackan68
    Medlem Nivå 6

Hej!

Om ni tvivlar, så ska ni nog tänka igenom ert projekt en gång till.
    Att bygga gäller att våga. Ni måste båda våga.

Det kan alltid dyka upp oförutsedda saker, trots att man tycker att man haft koll på allt. Men att vara påläst och engagerad stärker er mycket.

Är man lite osäker är det desto viktigare att man har förroende för hussäljaren, så gå lite på känsla.

Se så många vi är på forumet som bygger - helt fel är det ju inte!

Bor man dessutom i Stockholm, så lönar det sig att bygga nytt istället för att köpa drömhuset begagnat.

Lycka till :)

12. S
    Medlem Nivå 4

Alla hus är byggda, vad jag menar är att jag hade nog inte velat köpa begagnat. I stort sett alla som jag har kontakt med där vi bor som säger sig vara nöjda med sitt husbygge, är det för att de inte har haft koll på bygget, eller helt enkelt inte har tillräckligt med kunskap, dvs hus fulla med fel men vet inte om det. Då bygger jag hellre själv, trots allt strul vi haft, och har chans att hålla koll och påpeka brister under byggets gång.

13. K
    Medlem Nivå 1

Du lever bara en gång!!!

...dumt att dö nyfiken.

14. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Där ser du MAnnaSvensson, det finns solskenshistorier också. Inte bara dålig erfarenheter och skandalbyggen.

15. kalleanka70
    Medlem Nivå 9

Klart ni skall bygga, en majoritet av alla som håller på i branschen är tämligen seriösa...men det finns rötägg som svärtar ned.

Se bara till att läsa på ordentligt, skaffa en bra KA och följ bygget varje vecka så har ni kommit långt i kvalitetssäkringen!

Lycka till! :)