Hej, jag bor i ett radhus sedan ca 6 år tillbaka där det finns golvvärme i badrummet på ovanvåningen. Det finns inga dokument på badrummet som enligt min säljare renoverades 2014 av deras säljare ( jag behöver inga pekpinnar om besiktning eller obefintliga dokument e.d). Jag tror att det är elburen golvvärme men är inte säker. Varken jag eller de som sålde huset till mig har haft golvvärmen igång pga osäkerheten med installationen. Jag känner dock ibland att det skulle vara härligt med uppvärmt golv under vintern. Jag har lyckats leta rätt på en manual på termostaten men vet inte riktigt om jag vågar starta den. Vad hade ni gjort?

• Digital termostat för golvvärme, inställd på 18°C, monterad på en vit vägg, med varumärke "AMIK" nedanför displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
C Catharina Karlsson1 skrev:
Hej, jag bor i ett radhus sedan ca 6 år tillbaka där det finns golvvärme i badrummet på ovanvåningen. Det finns inga dokument på badrummet som enligt min säljare renoverades 2014 av deras säljare ( jag behöver inga pekpinnar om besiktning eller obefintliga dokument e.d). Jag tror att det är elburen golvvärme men är inte säker. Varken jag eller de som sålde huset till mig har haft golvvärmen igång pga osäkerheten med installationen. Jag känner dock ibland att det skulle vara härligt med uppvärmt golv under vintern. Jag har lyckats leta rätt på en manual på termostaten men vet inte riktigt om jag vågar starta den. Vad hade ni gjort?
Vad är ni osäkra på? Är ni osäkra kan ni väl se hur tåtarna är kopplade till termostaten om ni lyckats hitta manualen.

Hade det varit jag hade jag skickat på den. Förstår inte varför det är läskigare att köra golvvärmen kontra alla eluttag och dylikt som ni väl inte är helt säkra på installationen där heller?

Edit, är ni osäkra och vill vara trygga så tar ni in en elektriker som får dubbelkolla.

• Gilla
Catharina Karlsson1 och 1 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Vad är ni osäkra på? Är ni osäkra kan ni väl se hur tåtarna är kopplade till termostaten om ni lyckats hitta manualen.

Hade det varit jag hade jag skickat på den. Förstår inte varför det är läskigare att köra golvvärmen kontra alla eluttag och dylikt som ni väl inte är helt säkra på installationen där heller?

Edit, är ni osäkra och vill vara trygga så tar ni in en elektriker som får dubbelkolla.
Osäkerheten är ju att jag inte vet om det är en lekman som installerat elen till golvvärmen eller en auktoriserad elektriker. Mina eluttag i huset m.m. finns det dokument på så det känns tryggt. Jag får gå efter ditt råd och ta hit en elektriker så har jag gjort vad jag kan.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Jag tror att det är elburen golvvärme men är inte säker.
Det är en typisk termostat för elgolvvärme, bifogar trolig manual,

• Gilla
Catharina Karlsson1
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är en typisk termostat för elgolvvärme, bifogar trolig manual,
Toppen, tack!

Slå om reglaget på vänster sida eller tryck på den. Dä ska det om det behövs värme röd diod lysa och grön är ok med värmen.

• Gilla
Catharina Karlsson1
  • Laddar…
D
Hej, jag bor i ett radhus sedan ca 6 år tillbaka där det finns golvvärme i badrummet på ovanvåningen. Det finns inga dokument på badrummet som enligt min säljare renoverades 2014 av deras säljare ( jag behöver inga pekpinnar om besiktning eller obefintliga dokument e.d). Jag tror att det är elburen golvvärme men är inte säker. Varken jag eller de som sålde huset till mig har haft golvvärmen igång pga osäkerheten med installationen. Jag känner dock ibland att det skulle vara härligt med uppvärmt golv under vintern. Jag har lyckats leta rätt på en manual på termostaten men vet inte riktigt om jag vågar starta den. Vad hade ni gjort
J jonaserik skrev:
Slå om reglaget på vänster sida eller tryck på den. Dä ska det om det behövs värme röd diod lysa och grön är ok med värmen.
Om du är oroligt lagd -- kontrollera att det finns en jordfelsbrytare i din elcentral.

Gör det inte det så är det en klåpare som har installerat.

Gör det det så kan du starta golvvärmen. Det värsta som kan hända då är att jordfelsbrytaren slår till om det är ett farligt fel.

• Gilla
Catharina Karlsson1
  • Laddar…
D datja skrev:
Om du är oroligt lagd -- kontrollera att det finns en jordfelsbrytare i din elcentral.

Gör det inte det så är det en klåpare som har installerat.

Gör det det så kan du starta golvvärmen. Det värsta som kan hända då är att jordfelsbrytaren slår till om det är ett farligt fel.
Tack, jordfelsbrytare finns så då bör det vara lugnt

D
Tack, jordfelsbrytare finns så då bör det vara lugnt
Kör på!

• Gilla
Catharina Karlsson1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.