Byggahus.se

Vågar jag kapa gröna pelaren?

1. J
    Medlem · 6 inlägg

Jayei

Medlem
    Hej,

Bor i ett trivselhus med en liten veranda. I anslutning till denna veranda vill jag bygga en uteplats och i samband med det skulle jag vilja ta bort en pelare. Frågan är - vågar jag det eller är den bärande?

Se bild.
    • Verandan inringad i rödstreckade linjen.
    • Pelaren utmärkt i blått är såklart bärande och ska behållas.
    • Det är den gröna pelaren jag vill ta bort.
    • Avståndet mellan husväggen och blåa pelaren är mindre än 4m

Känslan är att det inte borde vara något problem att kapa eftersom avståndet är så kort. Men jag skulle ändå vilja bygga beslutet på lite mer fakta.

Att det har med dimensionen på takstolen att göra är självklart - har kollat på svenskt träs "takstolshandbok" men blir bara mer osäker. Så nu hoppas jag på den samlade kraften i forumet :)

Så,
    Fråga 1: Hur vet jag om takstolen är rätt dimensionerad för att klara av att jag kapar gröna stolpen?
    Fråga 2: Får kapningen av gröna stolpen nån påverkan på blåa stolpen som man behöver ta hänsyn till?

Tack på förhand!

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 503 inlägg

justusandersson

Medlem
    Visa hela planen annars är det hopplöst att bedöma.

3. J
    Medlem · 6 inlägg

Jayei

Medlem
  4. J

justusandersson

Medlem
    Det mesta talar för att den gröna pelaren mest är till för dekoration. Jag hittar inga uppgifter om dimensioner i dina bifogade ritningar, men jag skulle nog chansa på att ta bort den.

5. J
    Medlem · 6 inlägg

Jayei

Medlem
    Tack för svar. Vad uppe på vinden och där ser det ut såhär:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-9-11_16-38-1.png

Nedre regeln på takstolen är ca 140x45 och under den sitter en 70x45 regel. Det är dock endast 140x45-regeln som vilar på den blå stolpen vilket får mig att tro att 70x45-regeln snarare är för "innertaket" på verandan.
    Även det faktum att den gröna regeln endast ser ut att vara infäst med två spik (rödacirkeln) tycker jag tyder på att den inte är bärande.

Men jag tar tacksamt emot mer input även om jag just nu lutar åt att våga ta bort den.

6. J

justusandersson

Medlem
    Hade du tagit med hela takstolsritningen från början hade man sett vad man kan se nu med hjälp av dina foton. Du har alltså fackverkstakstolar vilket betyder att den gröna stolpen inte har någon funktion att hålla uppe taket.

7. J
    Medlem · 6 inlägg

Jayei

Medlem
    Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.