Byggahus.se

Vågar jag gräva?

1. S
    Medlem Nivå 7
    Har sökt och funnit en del matnyttigt men måste fråga ändå :)

Håller på med källaren och har nu bilat bort plattan i en liten gammal toalett. Har även bilat bort lite av sulan för att få bättre plats för isolering. Det rör sig om ca 1,3 meter yttervägg mitt emot dörren. Vågar jag gräva ned lägre än sulan för att få ned makadam och cellplast eller kommer ytterväggen tryckas in? Jag vill tro att det kommer gå bra då det är en så liten del av väggen.

Hur gör jag med isolering på sulan? Hade tänkt lägga 150-200mm i botten och försöka få dit 50mm ovanpå sulan alt inget alls?

2. S
    Medlem Nivå 7
  3. G
    Medlem · Nivå 7
    gräv! det är ju så litet som du skriver...

4. F
    Medlem · Nivå 9
    Vad är det för avloppsrör? .Byt till plast när du ändå håller på!
    Fredrik

5. S
    Anonym
    det är säkert ett fint limmat plast rör

6. S
    Medlem Nivå 7
    Det är ett 100 plaströr med gummitätade muffar. Någon som vet om det finns 100-110 skarv eller om man måste använda altec motsvarande?

7. J
    Medlem · Nivå 11
    Har för mig att jag läst någonstans att man kan gräva 1:2, alltså slänt 1dm ned ger 2dm ut. Då ska man vara på säkra sidan att inte rubba packningen eller nåt sånt.

8. G
    Medlem · Nivå 7
    I lösa material går ju kraften i rasvinkeln, alltså då det slutar rasa av sig själv börjar det bära last. där med inte sagt att det kommer att rasa om man tar bort mer, bara att man tar bort stöttande material (ifall det finns något på det att stötta)