Medlem
· Västra Götalands
· 38 inlägg
Har precis flyttat till nytt hus och därmed nytt uppvärmningssystem. Det finns en pelletsbrännare/panna i huset, som jag tror installerades av förr-förra ägaren. De vi köpte av hade aldrig använt pellets utan bara låtit den gå på elpatron. Den enda dokumentation jag hittar är ett litet infoblad från Värmebaronen.
Det vore ju skönt att få ner elförbrukning något så min fråga är om jag vågar dra igång denna?
Är det isf något speciellt att tänka på? Hur ska jag ställa in den?
Förra ägaren installerade en Keddy-kamin i samma skorsten, men på våningen ovanför. Om sotaren har varit där, kan man då utgå ifrån att han kollat igenom hela skorsten-systemet? Eller behöver jag ta dit en sotare specifikt för detta.
Ja, många frågor för en novis på detta. Tar tacksamt emot era tips och tankar.
Lägger även upp lite bilder på hur det ser ut.
Det vore ju skönt att få ner elförbrukning något så min fråga är om jag vågar dra igång denna?
Är det isf något speciellt att tänka på? Hur ska jag ställa in den?
Förra ägaren installerade en Keddy-kamin i samma skorsten, men på våningen ovanför. Om sotaren har varit där, kan man då utgå ifrån att han kollat igenom hela skorsten-systemet? Eller behöver jag ta dit en sotare specifikt för detta.
Ja, många frågor för en novis på detta. Tar tacksamt emot era tips och tankar.
Lägger även upp lite bilder på hur det ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kaminen och pannan sitter säkerligen i olika kanaler. Att en kontrollerats och sotats betyder inte att en annan är det.
Nej, kolla bara om pipan är godkänd och sotad. Det behövs inget extra besök av sotaren om den är det.
Pellets ligger på typ 1,5kr/kWh. Det är inte billigt, men med skatt och nätavgift är elen ofta dyrare än så.
Jag räknade med 80% verkningsgrad och säckpris på Jula. Det går nog att få bägge de siffrorna bättre.
Ta dit sotaren på ett besök. Kanske kan han ge dig lite tips kring anläggningen också. Den såg jättefin ut i övrigt. Hade absolut eldat pellets om jag var du!
Medlem
· Stockholms län
· 547 inlägg
Iofs pellets men jag skulle ändå ta dit en sotare bara för att säkerställa skorstenens skick iom att anläggningen inte har använts på så länge, och du verkar osäker på hur allt funkar. Be sotaren att hjälpa dig köra igång systemet efter sotningen så ser du även vad rökgastempen är vid nysotad panna.
Om du inte kan låta bli (som jag) så dra ut brännaren och kolla status; rengjort eller skitigt? Om det finns någon renslucka till skorstenen så se om den går att öppna. Om allt ser ok ut så skulle jag köra igång systemet och noggrant följt rökgastempen första uppvärmningen och säkerställt att brännaren stänger av vid sluttemp runt 85-90 grader. Om allt det funkar utan anmärkning så borde du kunna lita på automatiken också.
Men börja med att dra ner elpatronens tillslag till runt 60-65, nu ligger den på ca 75+, onödigt högt…
Mvh
Om du inte kan låta bli (som jag) så dra ut brännaren och kolla status; rengjort eller skitigt? Om det finns någon renslucka till skorstenen så se om den går att öppna. Om allt ser ok ut så skulle jag köra igång systemet och noggrant följt rökgastempen första uppvärmningen och säkerställt att brännaren stänger av vid sluttemp runt 85-90 grader. Om allt det funkar utan anmärkning så borde du kunna lita på automatiken också.
Men börja med att dra ner elpatronens tillslag till runt 60-65, nu ligger den på ca 75+, onödigt högt…
Mvh
Downloda handboken till brännaren, läs, och sedan är det bara att elda.
Systemet är ju nästan nyinstallerat.
Du kan ju kontrollera om roster och brännarrör är oskadade. Dåliga brännarinställningar kan snabbt göra slut på de delarna. Pannan är en riktig pelletspanna som klarar av brännarens effekt, så några problem med för hög rökgastemperatur blir det knappast
Systemet är ju nästan nyinstallerat.
Du kan ju kontrollera om roster och brännarrör är oskadade. Dåliga brännarinställningar kan snabbt göra slut på de delarna. Pannan är en riktig pelletspanna som klarar av brännarens effekt, så några problem med för hög rökgastemperatur blir det knappast