Vi måste flytta våran taklampa. Verkar vara gipstak och vill att den sitter kvar i taket.
Letat med magnet och nu undrar jag om jag vågar borra ett hål där magneten fäster för i min värld borde det vara regeln som skruven sitter i som magneten i sin tur fäster i.
Knackat men hör ingen skillnad.
Behöver hjälp här.
Lampan väger runt 3-4 kg är en sån här:
https://www.fotogenlampor.se/elektr...nlampa-el-taklampa-i-gjutjarn-el-och-fotogen/
Tacksam för vägledning så det blir rätt
Letat med magnet och nu undrar jag om jag vågar borra ett hål där magneten fäster för i min värld borde det vara regeln som skruven sitter i som magneten i sin tur fäster i.
Behöver hjälp här.
https://www.fotogenlampor.se/elektr...nlampa-el-taklampa-i-gjutjarn-el-och-fotogen/
Det är med största sannolikhet glespanel vid kortskarvarna av ditt gipskortplank som du har i taket.. där bör det hålla att dra in en krok för en lampa..Poccas skrev:
Vi måste flytta våran taklampa. Verkar vara gipstak och vill att den sitter kvar i taket.
Behöver hjälp här.
[länk]
Har du en dycket så kan du ju känna dig för om det finns trä under där du tänker fästa utan att det blir för stort hål..
Tack nu spikat in en dyckert och det är panel där. Drog på sidan av magneten.Rejäl skrev:
Är det bara borra och dra in en skruv eller behövs plugg?
Produkter som diskuteras: "dyckert"

Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Är det en krok med trägänga så behöver du inte borra utan bara skruva upp den där du vill ha den, är den väldigt grov så kan man borra ett litet 2-3mm hål för att underlätta i skruvandet.Poccas skrev:
Inga plugg används i träet..
Tack så jättemycket för hjälpen. Nu känner jag mig trygg. Önskar dig en trevlig dag!Rejäl skrev:
I stället för att göra hål i taket ( synd ) kan du använda en Långa Jan från Classes, då kan du få armaturen nästan var som helst att passa över ett bordPoccas skrev:
Då ska du förborra ett 2 mm hål upp, drar du i en rigktig takkrok så kan det spänna ut i hålet. Spoota på gängan innan du drar dit den. Och tänk på att ha en krok som är kraftig. en typ sådan här är bra och håller för 15kilo. och finns i olika längder, det med olika längder kanske inte på Classes.Poccas skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Lampkrok-vit/p/21-2640
Tack. Ja jag kollade på classes men det känns klent. Får leta efter en grövre och längre. Lampan har ju suttit i taket i 17 år i vanlig lamputtagskrok så det bör hålla.J jonaserik skrev:Då ska du förborra ett 2 mm hål upp, drar du i en rigktig takkrok så kan det spänna ut i hålet. Spoota på gängan innan du drar dit den. Och tänk på att ha en krok som är kraftig. en typ sådan här är bra och håller för 15kilo. och finns i olika längder, det med olika längder kanske inte på Classes.
[länk]
Måste flytta den då man slår i huvet 🤣
Lamputtag med krok håller för 15 kilo, den typen jag länkade till, har i stort sätt alla elektriker i sina bilar och används till 100 % för krok i tak.Poccas skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden