Hej!
Vad kan man göra när markägaren totalt struntar i att sköta om vägen till vårat hus?
Vi är fyra fastigheter på denna väg Hus 1 som markägaren hyr ut, Hus 2 en sommarstuga som ett par har, hus 3 där vi bor och hus 4 där ett par bor permanent.
Vägen är i så dåligt skick med flera potthål i vägen. Sommartid åker flera jordbruksmaskiner på denna väg för sommar skörden då markägaren arrenderar ut marken. Har försökt pratat med markägaren men märker att det finns inget intresse för att sköta om vägen.
Jag börjar bli ganska less på detta.
Innan vi flyttade hit så hade samtliga Husägare tackat nej till vägförening vilket jag har väldigt svårt att förstå. Nu står vi här med en väg som är katastrof.
Finns det något man kan göra? Kan en markägare fullständigt skita i att sköta om vägen?
Mvh
Missnöjd Husägare till en usel väg

Eh, går du till markägaren och kräver att han ska fixa vägen förstår jag att han ger blanka fan i vägen. Vad är det för attityd? Du har ett ansvar lika mycket som alla som brukar vägen. Kan ni inte diskutera saken som vuxna människor och dela på kostnaderna?

F faf skrev:
Eh, går du till markägaren och kräver att han ska fixa vägen förstår jag att han ger blanka fan i vägen. Vad är det för attityd? Du har ett ansvar lika mycket som alla som brukar vägen. Kan ni inte diskutera saken som vuxna människor och dela på kostnaderna?
Jag erbjöd mig att vara med att betala för att fixa till vägen sen kan jag inte svara för dom andra husägarna. Jag krävde inte att markägaren skulle fixa vägen.
Vad har du själv för en jävla attityd på ditt svar!!! Du tar saker förgivna. Du kan ju fråga mig först vad jag hade sagt till markägaren innan du vräker ur dig en massa och tar för givet att jag "krävde" att markägaren skulle fixa till vägen.

Har ni någon officiell rättighet till vägen? Alltså någon form av servitut? Markägaren har ingen skyldighet att underhålla vägen, även om ni har servitut, om det inte skulle vara specifikt avtalat.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Normalt sett har man med servitut rätt att nyttja och sköta vägen. Sen är det klart att markägaren säkert har bättre tillgång till maskiner och grus än du har, så att få honom att vilja göra jobbet är nog bra. Men som sagt, har du intresse av att fixa vägen behöver du sannolikt inte gå via honom.

Dock bör ni förstås försöka styra upp väghållandet så att ni delar på kostnaderna på ett rimligt sätt, men kan ni komma överens på frivillig basis sparar ni in många fina tusenlappar mot att gå via Lantmäteriet.

S Suzuki2004 skrev:
Hej!
Vad kan man göra när markägaren totalt struntar i att sköta om vägen till vårat hus?
Vi är fyra fastigheter på denna väg Hus 1 som markägaren hyr ut, Hus 2 en sommarstuga som ett par har, hus 3 där vi bor och hus 4 där ett par bor permanent.
Vägen är i så dåligt skick med flera potthål i vägen. Sommartid åker flera jordbruksmaskiner på denna väg för sommar skörden då markägaren arrenderar ut marken. Har försökt pratat med markägaren men märker att det finns inget intresse för att sköta om vägen.
Jag börjar bli ganska less på detta.
Innan vi flyttade hit så hade samtliga Husägare tackat nej till vägförening vilket jag har väldigt svårt att förstå. Nu står vi här med en väg som är katastrof.
Finns det något man kan göra? Kan en markägare fullständigt skita i att sköta om vägen?
Mvh
Missnöjd Husägare till en usel väg
Jag får inte rikigt klart för mig hur ägarförhållandena ser ut till dessa fyra hus?
Äger ni "hus 3" och hus 4 era fastigheter? Med någon form av nyttjanderätt till vägen?
Eller har ni rätt att anlägga väg över "markägarens" mark?
Hursomhelst, ni har själva ett ansvar att tillsammans med övriga 2 eller 3 markägare som nyttjar vägen att underhålla den. Avsaknad av vägförening el liknande fråntar er inte det ansvaret. Ni måste samverka avseende vägunderhållet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag får inte rikigt klart för mig hur ägarförhållandena ser ut till dessa fyra hus?
Äger ni "hus 3" och hus 4 era fastigheter? Med någon form av nyttjanderätt till vägen?
Eller har ni rätt att anlägga väg över "markägarens" mark?
Hursomhelst, ni har själva ett ansvar att tillsammans med övriga 2 eller 3 markägare som nyttjar vägen att underhålla den. Avsaknad av vägförening el liknande fråntar er inte det ansvaret. Ni måste samverka avseende vägunderhållet.
M Manfreds skrev:
Har ni någon officiell rättighet till vägen? Alltså någon form av servitut? Markägaren har ingen skyldighet att underhålla vägen, även om ni har servitut, om det inte skulle vara specifikt avtalat.
Ja alla fastighetsägare har rätt att bruka vägen. Vi är 4 st Husägare som bor på denna väg. Jag förstår att det är allas ansvar att vägen ska skötas om, därav att jag tog kontakt med markägaren och erbjöd mig att vara med och betala för att fixa till vägen. Markägaren arrenderar ut åkrarna på sommaren och då körs det med stora maskiner på denna väg sommartid vilket gör vägen i sämre skick.
Jag vill ju att alla ska vara med och betala som brukar vägen så även markägaren då även han brukar denna väg till sina åkrar och skogen. Tycker det skulle vara av intresse för markägaren också att vilja fixa till vägen men intresset verkar inte finnas. Därav min fråga vad man kan göra.
Måste man ha markägaren tillstånd för att fixa till vägen? Tycker det ändå känns fel att bara vi ska fixa till vägen då även markägaren brukar denna väg.

Det låter ju mer som om det är arrendatorn än markägaren som nyttjar vägen. Kanske bättre att prata med honom.

Det är inte alltid gjort på samma vis med vägrättigheter, men förmodligen har du rätt att underhålla vägen utan markägarens tillstånd, ja.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
Logga in på Lantmäteriets tjänst Min Fastighet och läs vilka rättigheter er fastighet fick gällande utfartsväg. Troligen att använda vägen som då redan var befintlig eller om så inte var fallet att anlägga vägen.

Sen är det väl bara att börja prata med paret i hus 4 om vad som behöver göras och kostnadsfördelning för ni är ju de med störst intresse att vägen är i gott skick. När ni har en allians där så prata med sommarstugeägarna i hus 2 och få dem att också ställa upp ekonomiskt. Typiskt sett borde de betala kanske hälften eller en fjärdedel mot vad ni andra betalar. Sen får ni gå på markägaren/arrendatorer i Hus 1 och få dem att ställa upp.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Logga in på Lantmäteriets tjänst Min Fastighet och läs vilka rättigheter er fastighet fick gällande utfartsväg. Troligen att använda vägen som då redan var befintlig eller om så inte var fallet att anlägga vägen.

Sen är det väl bara att börja prata med paret i hus 4 om vad som behöver göras och kostnadsfördelning för ni är ju de med störst intresse att vägen är i gott skick. När ni har en allians där så prata med sommarstugeägarna i hus 2 och få dem att också ställa upp ekonomiskt. Typiskt sett borde de betala kanske hälften eller en fjärdedel mot vad ni andra betalar. Sen får ni gå på markägaren/arrendatorer i Hus 1 och få dem att ställa upp.
Jag har kollat på lantmäteriet tidigare kring detta och det står att vi får använda vägen.
Ska prata med dom andra husägarna vad vi ska göra. Sen tycker jag självklart att dom som äger sommarstugan inte ska betala lika mycket då dom inte utnyttjar vägen lika mycket som oss andra.
Jag kan säga redan nu att den som arrenderar marken runt omkring kommer aldrig att ta denna diskussion om vägen.
Sen är frågan hur personen som hyr huset av markägaren är villig att betala då hon hyr huset av markägaren men det visar sig.
Jag kan tycka att markägaren har ett ansvar angående vägen då han hyr ut fastigheten på denna väg som används.
Att vi alla ska vara med och betala har jag full förståelse för och det är jag även beredd på att göra.
I slutändan så kanske man står kvar själv om vägen ska fixas överhuvudtaget och det känns inte rätt. Hade jag haft tillgång till en maskinpark så hade jag kunnat gjort detta själv. Men när man inte har det så är det tyvärr inte så lätt.

Fast det finns ju rimligen ingen gemensamhetsanläggning, utan bara ett antal servitut. Så först måste en gemensamhetsanläggning skapas, vilket tar sin tid och kostar sina slantar.

Att arrendebonden skulle vägra vara med och betala för en väg han nyttjar ställer jag mig skeptisk till, men jag känner honom iofs inte. Krävs det tvång för att lösa detta behöver ni en gemensamhetsanläggning och en förening. Men det kommer som sagt att kosta. Å andra sidan så är det en engångskostnad, medan vägunderhållet kommer kosta löpande, så måste man lösa det så är det ju lika bra att göra det direkt.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Det framgår inte hur lång vägen är, eller så har jag missat det. Men med 4 tomter efter vägen och på landsbygden så föreställer jag mig att det är några hundra meter i alla fall. Kostnad för skrapning och grusning blir en kännbar slant om det hamnar på ett hushåll. Hur sköts snöröjning och fördelas kostnader eller är ni så långt söderut att det inte är nåt problem?

Hur som helst är det många parter och med väldigt olika förutsättningar som trådskaparen som är fastighetsägare, det är hyresgäster, det är fritidsboende och det är en arrendator. Hur arrendators uppgörelse med markägaren vet ingen heller men förmodligen handlar det bara om jordbruksmarken och inget om tillfartsvägar. För jord- och skogsbruk är det vanligt att man återställer andras tillfartsvägar om man kört sönder dem.

Mitt förslag är att du tar råd av en erfaren jurist på området och sen kan du agera betydligt bättre utan att riskera skapa osämja i onödan. Du får många råd och synpunkter här på forumet som är bra att ha med sig men som sagt, jag skulle göra som jag föreslagit och kostnaden för det tycker jag är väl investerad.

O Olaf3 skrev:
erfaren jurist på området
Att bara gå in och föra en dialog med Lantmäteriet kostar inget.
Men var försiktig när du talar med grannarna. Min far blev rasande då lantbruket fick högsta andelstalet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.