Först och främst skall växthuset användas av oss som ett uterum när solen ligger på och utomhustemperaturen inte riktigt når upp till 20 grader eller mer. Vi tänker även odla i stora krukor med fat under men produktiviteten är inte så viktig och det spelar ingen roll att växthuset inte är isolerat under. Syftet är att njuta av solen på vår och höst och ha det lite mysigt med grönt.
Jag har en stenterrass (se bild) byggd med fastgjutna kantstenar, markduk, bergkross, vibb, stenmjöl, vibb och stenplattor.
Själva stenterrassen är stabil och byggd med fall för att vatten skall rinna bort från huset.
Nivåskillnaden från vänster till höger på bilden är ungefär -2 cm .
Jag tittar på ett växthus att bygga ovanpå stenterrassen och naturligtvis vill jag att växthuset skall stå rakt vilket innebär att jag måste bygga en ram under växthuset som kompenserar för stenterrassens fall på 2 cm. Jag tänker också att ramen fästs i ett antal av stenplattorna under och att växthusets sockel skruvas fast i ramen.
Enklaste lösningen känns spontant som att jag löper in 70x45 mm tryckad regel och sågar av en bit längs med hela regeln så att den ligger vågrätt på stenterrassen. Mellan stenterrassen och träramen läggs ett lager syllpapp för att förhindra att vatten vandrar upp i träramen och den blir rötskadad.
Nu önskar jag synpunkter på min plan och gärna tips på något viktigt som jag kan ha glömt.
Önskar även höra om det finns några bättre enklare lösningar på problemet att kompensera för stenterrassens fall.
Jag tänker att det också är möjligt att lösa detta med distansbitar i lämplig höjd. 0-2 cm alltså. Men då måste mellanrummet under växthusets sockel fyllas på något sätt och sockeln måste skruvas direkt i stenplattorna.