Hej
Tänkte dela med mig av mitt senaste projekt som pågått från och till de senaste 2 åren och som blev (nästan) klart idag.
Som så mycket annat så började det med en skänkesannons på ett antal gamla fönster. Tanken var ett mindre växthus lagom till lite tomatplantor och annat, men när tanken på ett uterum dök upp blev det två flugor i en smäll.
Drivkraften har hela tiden varit att försöka bygga något vettigt på en låg budget vilket lyckades då totalsumman hamnade på 7-8000 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Under förarbetet fick jag se ett antal YouTube-video på den japanska tekniken att behandla virke genom att bränna det hårt, vilket väckte intresse (för om personer mitt ute i skogen klarar är bygga en stuga med den tekniken borde det ju inte vara så svårt!). Det var inte heller speciellt svårt, men tog en ohygglig lång tid och det rekommenderas enbart till galna personer som kan lägga ett antal timmar av sin fritid på detta
På det stora hela har jag haft tur att hitta virke och fönsterbågar via begagnatannonser vilket gjorde det möjligt att bygga på en snäv budget. Det enda större posten var plasttaket som köptes nytt.
Fönstren fick styra dimensionen och slutresultatet blev i det stora hela ungefär som jag tänkt från början.
Det återstår ännu att bygga ett par odlingslådor, sätta upp en ljusslinga och fixa till entrén, men i det stora hela är det klart.
Kommer uppdatera under med mer detaljer, men nu får det nog bli en öl och njuta lite.
10 859 läst · 21 svar
11k läst
21 svar
Växthus på budget med gamla fönster och bränt virke
-
Medlem · Halland · 121 inlägg 26 sep 2021 19:33
-
Medlem · Halland · 121 inlägg 23 apr 2022 17:5723 apr 2022 17:57 #2
Då var det dags att fortsätta med just växthusdelen och då i form av odlingen.
Valde pallkragar som är enkla att få tag på och som rymmer en del växter.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Vill kunna placera bord och stolar till vänster, därav att det inte blir fler pallkragar.
Pallkragarna brändes på samma vis som resten av konstruktionen för att smälta in lite mer
Hade egentligen tänkt vänta med trall, men då en annons på begagnad ytterpanel och reglar dök upp så var det bara att tänka om och planera för golv.
Reglarna i 45*95 byggdes ihop rätt snabbt och sen var det bara att börja skruva på trallen.
Då ytterpanelen var vitmålad vändes baksidan upp och slipades sedan av med en vanlig slipmaskin, vilket gick fortare än man kan tro, ungefär 4 h totalt.
På sidan mot glasrutorna valde jag att använda 2 kragar på höjden för att kunna ha kvar så mycket utsikt som möjligt
Efter en tvätt av trallen för att få bort allt slipdamm så blev resultatet riktigt bra
Hae även börjat härda tomatplantorna som så småningom ska hamna i pallkragarna
Nu väntar byte av några spruckna glasrutor och att fixa till ingången, där det ska bli stenplattor. Men det får bli en annan dag.Redigerat 23 apr 2022 18:10- Laddar…
-
Medlem · Halland · 121 inlägg 7 jun 2022 05:347 jun 2022 05:34 #3
Då marken sluttar ligger ingången till växthuset 30 cm under gräsmattan, så grävde ur för en sluttande gång, för att man även ska kunna gå in med skottkärra lite lättare. Marken består givetvis av tung lerjord, så ingen rast och vila där.
Hade ett antal 40x40-plattor över från ett tidigare projekt som nu kunde användas här istället.
Grundade med makadam och ett lager sättsand.
Av en ren slump stämde bredden på växthuset nästan på pricken med 9 plattor på längden.
Har inte lagt mycket plattor tidigare, men ger man det bara tid och är noga med vattenpass så löser det mesta sig.
För att mjuka upp övergången mellan gräs och plattgång gjordes ett stenparti där det fylldes på med jord
Nästa blir att plantera marktäckande blommor mellan stenarna (ex kuddflox eller backtimjan) för att få lite färg vid ingången.
Det här var ett rätt snabbt projekt jämfört med resten och tog ungefär 2 helger i långsam takt att slutföra.
Inne i växthuset växer det på, de första tomaterna har börjat komma fram på plantorna och sockerärtorna har dragit iväg rejält.
Det här året blir lite av ett försöksår för att lära sig hur växthuset beter sig, har redan lyckats njuta av en del fina kvällar i solnedgången
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inRedigerat 7 jun 2022 08:27- Laddar…
-
-
11 jun 2022 10:30 #5
Kul med riktiga hemmabyggen och till anständiga pengar!
Funkar dessutom mkt bättre ihop med gamla hus och gårdar.
Ser inga snedstöttor i hörnen? Du är inte rädd för stormar? Ser ju ut att ligga nära och ut mot kusten så det kan bli en del riktiga pärlor.
Glöm sedan inte att uppdatera med åldringsfacit hur det brända virket står sig i tufft klimat (5, 10 och 15 år).
- Laddar…
-
Medlem · Halland · 121 inlägg 13 jun 2022 13:5313 jun 2022 13:53 #6
Du har helt rätt i observationen
Även om taket stabiliserade upp bygget mycket och det inte rörde sig något i stormarna i vintras så är planen att montera ett par stabiliserande snedslag av vinkeljärn i höst.
För att skydda rutorna från det värsta blåsten så ska även ett par enkla OSB upp som skydd
Skall def. uppdatera efterhand. Kan se redan nu att det som är utsatt för solen har blekts betydligt mer än det andra, så får nog bli årlig inoljning med linolja av de reglarna. Även fönstren skall ha lite nytt kitt så de klarar ett tag till- Laddar…
-
Medlem · Töreboda · 222 inlägg 16 jun 2022 09:54
-
Medlem · Halland · 121 inlägg 18 jun 2022 15:5118 jun 2022 15:51 #8
Nästa projekt; automatiskt bevattning från regnvatten.
Då semestertiderna börjar närma sig och det blir boende på annan ort under några veckor insåg jag att det behövdes någon form av bevattning av plantorna. Att bara använda regnvatten är självklart för mig, så letade fram regntunnor, slang och annat smått och gott som blivit över från ett gammalt poolprojekt.
Tunnorna fick jag köpa billigt från en lokal mack, de används där för spolarvätska och rymmer ca 200 l.
De seriekopplades i botten med slangkoppling och en bit 1/2"-slang. På det viset fördelas regnvattnet jämnt i alla tunnor och pumpen behöver inte flyttas.
Pumpen är en enkel dränkbar pump, men den gav alldeles för högt flöde och tryck för denna användning så letade i gömmorna och hittade en t-koppling med kulventiler och monterade sedan på en slangkoppling.
På detta vis går det att reglera hur mycket vatten som går vidare, plus att pumpen inte begränsas, överflödet går tillbaka i tunnan igen. En 1/2"-slang går sedan vidare till växthuset.
Då det skulle in fuktslang/droppslang kan det bli problem med skräpet i regnvattnet, så ett enkelt filter monterades med gardenakopplingar för att enkelt kunna lossa systemet.
På insidan i växthuset delades en 15-m droppslang mitt itu och lades ut i lådorna, en på vart håll.
Det kopplades ihop med en T-koppling på ingående slangen utifrån
En 1/2"-slang drogs över till andra sidan och kopplades in till droppslangen där.
Droppslangen kom färdig med en kulventil, så monterade en till på andra slangen med. På det viset går det att enklare att styra trycket mellan båda sidorna
Pumpen kopplas till en timer i vägguttaget så efter en del justering är tanken att det ska sköta sig självt.
På insidan frodas växterna, ser fram mot att börja skörda tomater om någon vecka
Nästa steg blir att försöka lösa ventilationen, men det blir en annan dag- Laddar…
-
Medlem · Halland · 121 inlägg 20 apr 15:1920 apr 15:19 #9
Uppdatering 2023
Ventilationen löstes genom att montera ett par automatiska fönsteröppnare på ett par fönster vid varje kortsida, dessa hittades på nätet och fungerar riktigt bra. Vid ungefär 20 grader börjar de öppna och drar sedan ihop sig när temperaturen sjunker igen. Under hela föregående sommar så upplevde jag aldrig att det blev för varmt trots hög värme (detta då vinden allt som oftast ligger på och därigenom kunde kyla en del).
Ihop med den automatiska bevattningen fungerade detta med minimal tillsyn under semester då jag var bortrest.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
Medlem · Halland · 121 inlägg 20 apr 15:3520 apr 15:35 #10
Odlingssäsongen 2022 blev något av ett experiment för att se vad som funkade, till i år kommer det skalas ner lite med färre tomatplantor i varje låda och mindre antal växter då det blev som en djungel till slut. Förhoppningsvis kommer detta göra att det blir mer skörd att njuta av med.
Den automatiska bevattningen fungerade precis som det var tänkt, fick rensa filtret några gånger under året men det var i stort sett allt som behövde göras.
En gasolkamin införskaffades vilket också förlängde säsongen när kvällarna började bli svalare.
Under sensommaren rensades lådorna ut, sista tomaterna plockades i slutet av augusti och växthuset blev uppgraderad med en ljusslinga i taket. En slinga med 90 lampor visade sig vara billigare än att ta en med 15 så det blev en maffig upplevelse att slå igång den när kvällarna började bli mörkare.
Sista aktiviteten under hösten blev en cykelfest där deltagarna satt kvar långt in på småtimmarna- Laddar…
-
Medlem · Halland · 121 inlägg 20 apr 15:5920 apr 15:59 #11
Vintersäsongen låg växthuset i dvala, förutom ett antal gånger då jag använde det som enklare träningslokal.
En irriterande detalj under förra säsongen var solen som för det mesta hamnade rakt i ögonen när den började gå ner. Till årets säsong slog jag då två flugor i en smäll och monterade en enklare mörkläggningsgardin som visade sig fungera fint även som projektorduk.
Att se film mitt i natten med vinden visslande utanför blev en speciell upplevelse
Under förra säsongen fick en liten blåtandshögtalare stå för ljudet, vilket fungerade men var lite klent. Hittade en mindre stereo med bra ljud på annons och monterade upp högtalarna i hörnen
Odlingssäsongen har börjat fint, än så länge får alla plantor stå inomhus men skall snart planteras om i mjölkkartonger och härdas av i växthuset om dagarna
Den senaste veckans vårväder har gjort att det gått att sitta långt in på sena kvällar och njuta av både mat och dryck.
Kvar att göra inför odlingssäsongen är att fylla på alla pallkragar med mer jord, olja in trallen och tvätta taket.- Laddar…
-
Medlem · KATRINEHOLM · 389 inlägg 25 apr 14:4925 apr 14:49 #12
Ser ut som du använder fönster glas under 80cm höjd. Värt att notera att om de är utrymme där de kan finnas barn och de skadas på fönsterna kan man bli dömd för vårdslöshet. (grov?)
Man behöver ha plast, härdat eller laminerat glas för att undvika det.
Den enklaste lösningen här är nog att limma på laminat på rutorna där nere. Vet inte exakt om de blir godkänd, men de bör hindra folk från att skada sig iaf.- Laddar…
-
-
-