Byggahus.se

Växthus i sluttning

1. S
    Medlem Nivå 1
    Vi har precis köpt växthuset Odla 98 i aluminium/säkerhetsglas fr Skånska Byggvaror och ska nu börja med markarbetet. Vi tänkte gräva ca 60 cm och fylla på med makadam och flis och sedan lägga ett stengolv. Själva växthuset ska vi montera på den medföljande sockeln på 6 plintar. Problemet är att marken sluttar 10 cm per meter. Måste vi bygga en stödmur eller kan man göra på något annat sätt? Det är sandjord.

2. D
    Medlem Nivå 1

Samma utmaning

Hej.

Hur gick det med ditt växthus. Jag är nyfiken eftersom jag sitter i nästan samma sits som du gjorde.

Jag har beställt ett växthus som kommer i morgon (Skånska Byggvaror Odla 11,4) och har en sluttande tomt (ca 5 cm per meter). Vet inte riktigt hur jag skall lösa sluttningen. Tacksam för tips.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Det slutade med att vi grävde ur något mer på den högsta punkten o något mindre på den lägsta. Vi grävde ner 6 betongplintar o byggde en träram av tryckimpregnerat virke som vi sedan byggde växthuset på. Ramen hamnade till hälften under marknivå. Mha stenläggningen både i och utanför växthuset löste vi den sista höjdskillnaden som orsakas av ramen. Jag har ju skånska byggvarors äldre modell av växthus där det är en tröskel i dörröppningen, din version har nog inte det och då kanske höjdskillnaden inte är något problem.

Växthuset står än och det enda som har krånglat är den automatiska fönsteröppnaren. =)

Mvh
    StefanNM

4. alexdstark
    Medlem Nivå 1
    Har du en bild kanske? Står inför samma utmaning. Tack!