Hej!
Vi vill ha ett växthus/orangeri på tomten.
Vi bor på sluttande bergstomt så det kommer krävas en altan på stolpar som växthuset ska stå på. Medelhöjden landar på ca 1 m på altanen. Växthuset är 3 m högt så totalhöjden blir ca 4 m.
Vi behöver dessutom bygga närmare granntomten som är ett naturreservat och strandskyddat och dessutom ägs av ett ett dödsbo. Det finns ca 30 arvtagare till den marken och ingen som företräder dödsboet. ”Förra” ägaren dog på 50-talet.
Dock är närmsta grannen en arvtagare och hon har sagt att dom inte bryr sig, jag får bygga hur nära jag vill. Dom andra arvtagarna bor inte ens här och skulle inte bry sig/lägga märke till det ändå. Den tomten kommer inte bebyggas på överskådlig framtid sa hon. (Berg, skog, våtmarker)
Min tanke var att bygga ett 17 kvm växthus kloss an grannens tomt enl attefallsreglerna. Det var rådet från stadsbyggnadskontoret (Då är maxhöjden 4 m)
Ansöka om bygglov osv krävs då det är närmare tomtgräns men då krävs alla arvtagarnas godkännande vilket inte är möjligt.
Det är bara grannen som bor i närheten, resten är utspridda i sverige.
Vad har jag för möjligheter? Vi behöver bygga närmare tomtgränsen för att det ska bli bra.
Snickare och bekanta säger bygg bara, sök inget lov. Ingen kommer bry sig om det så länge det står på vår tomt.
Alternativet är att köra på 13,7 kvm stort hus och köra friggebodsspåret utsn bygglov. Dock är det ju närmare tomtgränsen (kräver grannens ok) och maxhöjd på 3 m vilket är för lågt.
Ser kommunen ngn skillnad på dessa om man skulle åka dit?
Kan det ses som förmildrande om man håller sig under 15kvm men över max takhöjd samt för nära tomtgränsen.
Worst case: Är det rivning som gäller? Böter? Hur mkt?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, J

A axion9 skrev:
Ser kommunen ngn skillnad på dessa om man skulle åka dit?
I princip inte, svartbygge som svartbygge. Att byggnaden i någon aspekt nästan uppfyller kriterierna för att räknas som t ex friggebod eller attefallshus spelar ingen roll.

A axion9 skrev:
Kan det ses som förmildrande om man håller sig under 15kvm men över max takhöjd samt för nära tomtgränsen.
Nej.
A axion9 skrev:
Worst case: Är det rivning som gäller? Böter? Hur mkt?
Det är först möjlighet till rättelse (rivning). River ni inte före byggnadsnämnden beslutar i ärendet (kanske ett par månader) så blir det byggsanktionsavgift (en sorts böter). Sen kommer kommunen se om ni kan söka och få bygglov i efterhand. Söker ni inte detta eller det inte går att bevilja så föreläggs ni att riva.

Här kan du beräkna byggsanktionsavgiften:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/

Hej!
Stort tack för svaret.
Såhär är det. Grannarna runt om bryr sig inte, dom lär heller inte ha koll på om jag har bygglov eller inte. Den tomten jag bygger närmare är obebodd så ingen lär bry sig. Enda delägaren som bor i närheten av granntomten har sagt ja till att bygga närmare så dom säger inget.
Så länge jag inte bygger utanför min egen tomt ska det mkt till om någon vet om situationen. Kommunen lär väl knappast random åka ut och mäta?

Redigerat:
A axion9 skrev:
Hej!
Stort tack för svaret.
Såhär är det. Grannarna runt om bryr sig inte, dom lär heller inte ha koll på om jag har bygglov eller inte. Den tomten jag bygger närmare är obebodd så ingen lär bry sig. Enda delägaren av granntomten har sagt ja till att bygga närmare så dom säger inget.
Så länge jag inte bygger utanför min egen tomt ska det mkt till om någon vet om situationen. Kommunen lär väl knappast random åka ut och kika?
Nej det är väldigt osannolikt. Efter 10 år så är dessutom svartbygget preskriberat och du kan alltså varken få böter eller tvingas riva det.

• Gilla
axion9
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.