Byggahus.se
Åsa Lund
Hej!

Jag ska ta över gravrätten för familjegraven på en kyrkogård i zon 5. Det är trettio mil hemifrån så jag kommer nog bara vara där max en handfull gånger per år.
Förutom stående stenen är det fem liggande stenar i rad med gräsmatta runt om. I anslutning till varje sten finns en liten inhägnad planeringsyta på 30*50 cm. 50 cm på bredden.
Delvis sol, delvis skugga på platsen. Ingen vattning.
Jag bedömer att det får plats två perenner plus en sommarblomma eller krans/ljus i varje planeringsyta.

Jag är otroligt tacksam om jag kan få förslag på växter som passar för detta ändamål!

Mvh Åsa

Bästa svaret

Det svåra blir etableringen. Även det som är torktåligt kräver etableringsbevattning. Du får chansa till det lyckas? Jordförbättra såg gott det går. Försök pricka in en period där vädret inte blir tokhett och solig på några veckor.

Tänker t. ex. koreansk plymspirea som har vårblom och vackra höstfärger, till det vårlökar som krokus, pärlhyacint. Träng in tre stycken så fylls ytan direkt.

Eller den låga vinteriberis som marktäckare, med en torktålig funkia som 'Golden Tiara' för höjdkontrast och kring denna vårlök som narcisser.
Lammöron med stäppsalvia kan också funka.
(Båda ovan tänker jag som en asymetrisk plantering med stäppsalvian/funkian på ena halvan)

Sommarblommorna får ni komplettera med varje år efter smak och tycke för varje år.

• Älska
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Tusen tack!!!
Ska googla fram lite bilder och se vad jag ska välja.
Vi har goda grannar som nog kan hjälpa till under tiden som växterna etableras. Men vi kan ju inte be dem om hjälp i evighet, amen ;)

Blanda pimpsten i jorden är också ett tips. Finns på påse, typ Hasselfors och andra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.