Har en stor trädgård med många skiftande rabatter, och får ofta beröm för vår fina trädgård, men har jättesvårt att få till rabatten vid entrén, som så att säga blir det första blickfånget.
Förutsättningarna är följande: rabatten är rund, c:a 3 meter i diameter. Full sol hela dagen. Zon 4.
I mitten växer en blåröd clematis som jag vill ha kvar. Mossflox finns en del av, liksom backtimjan, utefter kanterna. Men jag skulle vilja ha några andra låga vackra iögonfallande växter, gärna rosor om de inte bildar buskar och blir yviga. Vill inte få en massa blad utan blommor. Vill hålla rabatten låg. Är rädd för att lökväxter blir skräpiga efter blomning. Kan ju plantera sommarblommor, men vill helst satsa på perenner. Vill alltså ha en så blommande rabatt som möjligt som ser ren och städad ut!
Tar tacksamt emot förslag, då jag tycks gå bet på det själv.

Det är alltid svårt att visualisera utifrån enbart en beskrivning och utan att kunna ge några konkreta tips om växter så noterade jag några saker som du prioriterar i den tänkta rabatten.
Planteringen är inte så stor och då är det viktigt att välja växter med omsorg så att det inte blir plottrigt, kanske många av samma sort istället för olika växter.
K Kristina J skrev:
Vill alltså ha en så blommande rabatt som möjligt som ser ren och städad ut!
Just detta blir motsägelsefullt, blommande perenner har sin högtid under de få veckor som blomningen håller i sig, många av dem är inte speciellt snygga eller för den delen städade när de blommat över. För att inte få en hel plantering full med skräpiga växter brukar man blanda in lite mer stabila växter ,t.ex hosta som håller sig fin tills frosten tar den eller varför inte några små miniatyrer av barr. Hosta fungerar också bra om man vill dölja överblommade vårlökar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, jag förstår problemet. Hosta är min absoluta favorit och stomme, så därför har jag väldigt många av skilda sorter. Men just i den här rabatten skulle jag vilja ha något annat, men kan inte komma på vad. Rabatten är faktiskt hyfsat OK fram till juli, och lite senare när klematisen blommar, men nu i slutet av augusti början på september så är den bara tråkig. Ska faktiskt se mig om efter någon fin liten barrväxt, det kanske skulle bli fint. Tack för det tipset, och har du fler så är jag mottaglig för förslag.

K Kristina J skrev:
Ja, jag förstår problemet. Hosta är min absoluta favorit och stomme, så därför har jag väldigt många av skilda sorter. Men just i den här rabatten skulle jag vilja ha något annat, men kan inte komma på vad. Rabatten är faktiskt hyfsat OK fram till juli, och lite senare när klematisen blommar, men nu i slutet av augusti början på september så är den bara tråkig. Ska faktiskt se mig om efter någon fin liten barrväxt, det kanske skulle bli fint. Tack för det tipset, och har du fler så är jag mottaglig för förslag.
Kanske skulle du kunna satsa på några växter med fina bladverk snarare än blommor? Jag tänker att de kan vara mer "konstant fina". Kan tyvärr inte ge förslag på sorter, mina fingrar är inte gröna utan snarast svarta – de är bra på att dräpa växter :-D

• Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Hortensia kanske? Våra slår ut i juli och fortsätter sen se likadana ut resten av säsongen. Blomställningarna är rätt fina på vintern också. Annars kanske du kan ha en kruka som du kan byta, och alltid ha något fint just när det är fint.

Kärleksört kanske? Slår ut senare delen av sommaren och håller sig fin väldigt länge. Blir inte så höga heller.
Lavendel?
Hasselört? Väldigt låg och mest blad men täcker bra och är fina länge.
Tre ganska olika växter som just nu är fina i trädgården här :) (Ok, förutom den risiga lavendeln som ingen har klippt på flera år...)

• Gilla
Sosiani
  • Laddar…
L lilla my 75 skrev:
Hortensia kanske? Våra slår ut i juli och fortsätter sen se likadana ut resten av säsongen. Blomställningarna är rätt fina på vintern också. Annars kanske du kan ha en kruka som du kan byta, och alltid ha något fint just när det är fint.
Hortensia? Låter spännande, har två stora vidjehortensior och de är ju väldigt fina några veckor. Vilken Hortensia har du? Jag vill alltså ha så låga som möjligt. Att ha en kruka som skulle bytas ut tror jag inte jag skulle orka med, men tanken var god.

M morr skrev:
Kärleksört kanske? Slår ut senare delen av sommaren och håller sig fin väldigt länge. Blir inte så höga heller.
Lavendel?
Hasselört? Väldigt låg och mest blad men täcker bra och är fina länge.
Tre ganska olika växter som just nu är fina i trädgården här :) (Ok, förutom den risiga lavendeln som ingen har klippt på flera år...)
Kärleksört är ju en stabil och långblommande växt (när inte rådjuren käkar upp den) men njaa, drömmen är nog en något "finare" växt, just nu är jag inne på en eller ett par låga och långblommande rosenbuskar tillsammans med jättedaggkåpa och hornvioler.
Men jag får nog tänka över det några varv till.

Vi har två incrediball. De är fina i månader. På papperet ska det ju bli liten buske om man beskär hårt, men jag tog nästan allt i våras och de är säkert 1,5 m höga.

L lilla my 75 skrev:
Vi har två incrediball. De är fina i månader. På papperet ska det ju bli liten buske om man beskär hårt, men jag tog nästan allt i våras och de är säkert 1,5 m höga.
Åh de är så fina, men tyvärr blir den alltför stor i den här rabatten. Jag har annars två vidjehortensior som är så mäktiga just nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.