Byggahus.se

Växter från Lidl

1. arneri68
    Medlem · stockholm · 1 298 inlägg

arneri68

Medlem
    Lidl brukar sälja växter till bra pris, men får ni vad ni förväntat er?

Jag köpte en påse gladiollökar. Etiketten angav växthöjden till ca 35 cm vilket skulle passa i framkanten på en av mina rabatter. Nu har de växt upp och blommar i sin prakt. Höjd? 50-110 cm.
    Alla lökar har blommat och de är vackra, men nästa år placeras de längre bak i någon rabatt.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du får inte snacka med dom för mycket koloxid :) eller göda dom :) då växer allt upp över öronen :confused:

3. A
    Medlem · 2 264 inlägg
    Billigt är sällan samma sak som bra..
    Jag har en mycket bestämd uppfattning om att handla växter från matbutiker eller andra oseriösa försäljare som saluför växter för att användas som lockvaror. Dels vet du aldrig vad du får, växterna är dåligt namnsatta eller mera vanligt, fel namn. Köper man en växt på Lidl bör man inte ha några förväntningar alls eller hoppas på tur att just jag som kund gjorde ett FYND. För det är väl vad som lockar, känslan av att ha sparat några kronor som det heter i reklamen.

Utbudet av växter är en krympande marknad, vi har fått liknande situation inom växtförsäljningen som den mellan ICA och Coop dvs de stora kedjorna som Plantagen och Blomsterlandet med sina enahanda och tråkiga växter dominerar snart hela utbudet med Lidl som uppstickare. Tråkiga växter, samma utbud varje år eftersom de endast tillhandahåller plantor som klarar av att tillbringa hela sommaren i gassande sol i minimala krukor.

Sedan finns det ett antal små specialplantskolor som drivs av entusiaster med en förkärlek och djup kunskap för några växtsorter. För mig är de guld värda men de har stora svårigheter att möta konkurrensen från de stora kedjorna och om kunderna väljer Lidl för att lökarna är fem kr billigare utan att man vet vad man får så kommer dessa entusiaster som alldeles gratis delar med sig av sin stora kunskap att försvinna.

Med förskräckelse ser jag framtiden an där alla svenska trädgårdar ser exakt likadana ut med samma minimala variation som växtutbudet hos de stora aktörerna och någon matbutik.

Med entusiasterna försvinner också kunskapen.

4. OXYD
    Medlem · Sweden · 324 inlägg

OXYD

Medlem
    Köpte två hallonbuskar där i våras. De var nog stendöa innan jag planerat dem. Hände inte ett skit med dem :)

5. Keexet
    Medlem · Uppsala · 496 inlägg

Keexet

Medlem
    Jag har köpt ett antal växter på Lidl, i början enligt tanken "det är billigt att misslyckas", men sen har rädslan för att råka importera främmande parasiter/sjukdomar vuxit sig till ett starkare motargument. Jag är inte längre så lockad av dessa lockvaror utan mer inne på det som Abies skriver här ovan, mer udda namnsorter som drivs upp på mindre plantskolor. Ofta bättre anpassade för vårt klimat.

Dock har ingen av de plantor jag köpt där, ett päron, ett plommon, ett äpple, gula hallon och vita vinbär dött ännu, utan lever och frodas. Dock har jag sedan tidigare problem med fruktträdskräfta, så det är ett stort frågetecken kring de trädsorterna, men alltså inte på grund av att de är från Lidl. Faktum är att både de gula hallonen och de vita vinbären är mycket delikata och verkar trivas bra trots att de inte planterats på den mest optimala platsen.

Men visst skrämmer den alltmer tilltagande fattigdomen i utbudet hos de stora handlarna. För en alternativ odlingsentusiast ter sig det stora utbudet av ögontjänare som både tråkigt och onödigt. Jag har inte ännu odlat upp ens en bråkdel av min trädgård ändå har jag svårt att hitta intressanta växter som jag inte redan har hos de stora handlarna. Kommer jag till en handelsträdgård springer jag alltid på något som får mig att öppna lädret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.