Har satt ledplattor under hyllplan, plattorna är sådana man fäller in i undertak.

Har tillhörande transformator? Se bild

Behöver flera plattor vara kopplade på samma för att de ska funka? Varje platta har också + och -. Ska man gå + till minus eller plus plus?

• Etikett på elektronisk komponent, Tridonic LED-driftutrustning, tekniska specifikationer, tillverkad i Österrike.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När drivdon/transformator är märkt "constant current" så ska ljuskällorna kopplas i serie.
Alltså + från drivdon till + på första ljuskälla - från den ljuskällan till + på nästa osv.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Har det funkat tidigare?
Vad är det för LED "plattor" du har?
LED för denna driver kopplas i serie, + ut från drivern till + in på LED, - på LED till + in på nästa LED ..- på sista LED till - på drivern.
Drivern programmeras att matcha dina LED's drivström med resistor på Isel1/2-kontakterna.

Manualen finns här:
https://www.wlk.eu/images/user/28000194.pdf

• Gilla
Whongo
  • Laddar…
Är plattorna 60x60 cm ?
de kanske är på så många watt att det måste vara en driver till varje platta.

nisse123 nisse123 skrev:
Är plattorna 60x60 cm ?
de kanske är på så många watt att det måste vara en driver till varje platta.
Ja, består av två st plattor men legat i en 60*60 ram. Så plus på drivdon till minus på platta. Och sen ifrån sista platta tillbaka till drivdon?

D Dilato skrev:
Har det funkat tidigare?
Vad är det för LED "plattor" du har?
LED för denna driver kopplas i serie, + ut från drivern till + in på LED, - på LED till + in på nästa LED ..- på sista LED till - på drivern.
Drivern programmeras att matcha dina LED's drivström med resistor på Isel1/2-kontakterna.

Manualen finns här:
[länk]
Ja förra året hade jag en uppsättning. En 60 60 platta består av två st led plattor i ram. Slängt ramen för att kunna få en slimmad installation.

Vill minnas jag seriekopplade 2 st plattor per drivdon. Men ska testa lite till! Kan plattta eller driver gå sönder vid felkoppling eller funkar det helt enkelt bara inte?

F Fixarjon skrev:
Så plus på drivdon till minus på platta. Och sen ifrån sista platta tillbaka till drivdon?
Nej, drivdon plus UT
till platta1 plus IN, platta 1 minus UT
...
(till platta 2 plus IN, platta 2 minus UT) * så många plattor man nu har.
...
till drivdon minus IN.

F Fixarjon skrev:
Så plus på drivdon till minus på platta. Och sen ifrån sista platta tillbaka till drivdon?
Fel fel fel
Plus på drivdon till plus på 1:a plattan, minus på 1:a plattan till plus på 2:a plattan,
minus på 2:a plattan till minus på drivdon.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fixarjon skrev:
Kan plattta eller driver gå sönder vid felkoppling eller funkar det helt enkelt bara inte?
Ja, drivdonet klarar sig nog men "platta" kan gå sönder om man kopplar fel (vänder på plus och minus).
Oftast tål dom det (det är ju dioder som bara leder i en riktning) men dom tål inte hur hög spänning som helst i backriktningen och ditt drivdon kan leverera rätt hög spänning.

nisse123 nisse123 skrev:
Fel fel fel
Plus på drivdon till plus på 1:a plattan, minus på 1:a plattan till plus på 2:a plattan,
Tack! Då är jag med

nisse123 nisse123 skrev:
Fel fel fel
Följdfråga. Varje platta har i varje ända en plus och minus kontakt. Kopplar man då, plus in i ens ändan. Plus ut ur samma platta och minus in på nästa?

F Fixarjon skrev:
Följdfråga. Varje platta har i varje ända en plus och minus kontakt. Kopplar man då, plus in i ens ändan. Plus ut ur samma platta och minus in på nästa?
Plus = in , minus = ut
Jag förklarade i detalj:

drivdon plus UT
...
...
till drivdon minus IN.

Byt ut ordet platta mot LED-panel....

D Dilato skrev:
Plus = in , minus = ut
Jag förklarade i detalj:

drivdon plus UT
...
...
till drivdon minus IN.

Tack!

D Dilato skrev:
Plus = in , minus = ut
Jag förklarade i detalj:

drivdon plus UT
...
...
till drivdon minus IN.

Lirar ändå inte riktigt. Funkade när jag koppla ihop det och ett tag. Kikade nu och då funkar det inte igen..förstår inte riktigt varför! Kopplat 3 st plattor på ett drivdon. 2 plattor utgör en 60*60 armatur

Hur många Watt är varje platta på ?
Drivdonet kan max leverera 35 Watt
Drivdonet kanske bara klarar av 2st plattor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.