Byggahus.se

Växla av vägg för garageport.

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Jag håller på att hjälpa en nära vän men en garage renovering. Den är ett garage ifrån typ 70-talet som är ca 6x10m. 3 väggar är blåbetong och en i trä. Det är pulpettak som det ligger falsat plåttak på. Vet tyvärr inte lutningen på taket. Takstolarna är på ca 6m vilar på den vägg i trä där det oxå sitter en garageport.

Min vän har utan nån vidare fundering köpt en garageport som är 5m bred och 2.1m hög.
    Denna ska alltså bytas mot den som sitter i idag på 2.5m.

Nu till min fundering.
    Jag måste växla av väggen som takstolarna vilar på med en balk. Limträ får jag inte plats med. Det kommer vara 3st takstolar med cc 1.2m som kommer vila på balken.

Vad behöver jag för balk till detta tro? Har fått förslag på en 160x160 H-balk men det känns klent...

2. J
    Medlem · Nivå 24
    Det lutar åt en HEA 180 men jag skulle nog viljas se en planrritning först innan jag säger något mer bestämt.

• Laddar…
  3. R
    Medlem Nivå 1
    Dåligt med ritningar tyvärr, kåken är ifrån tidigt 1900 tal och garaget är nog byggt av nån hemmafixare. Är det nå specifika nått du behöver?

4. J
    Medlem · Nivå 24
    Gör en egen enkel skiss som visar planmåtten och portens tänkta placering. Det räcker.