Skulle vilja inreda vinden, dock verkar nuvarande konstruktion av takstolar vara sämsta möjliga för att göra detta.
Byggarbetsplats med ställningar, träkonstruktion, skyddsplast och grus, omgivet av skogsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med träbjälkar och isolering av vita fluffiga material, mörkt tak och trästöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur kan man göra för att bli av med alla balkar som är i vägen på den vänstra delen så man kan göra ett rum i den halvan som takhöjden är störst på? På den lägre delen bli befintlig takstol perfekt att sätta väggen mot som det är. Några idéer?

Redigerat:
Rickard.
Du skulle alltså behöva förstärka överarmen så den klarar sig utan stöden och underarmen så pass att den inte bara orkar utan stöden utan så att det klarar mycket mera vikt. Normalt tror jag underarmar dimensioneras för 50kg/m2 vilket är många gånger lägre än ett bjälklag.

Nu till spekulationer så tror jag lättast är att ställa nya takstolar som uppfyller det du vill och efter det kapa bort det som är i vägen eller riva.

• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Du skulle alltså behöva förstärka överarmen så den klarar sig utan stöden och underarmen så pass att den inte bara orkar utan stöden utan så att det klarar mycket mera vikt. Normalt tror jag underarmar dimensioneras för 50kg/m2 vilket är många gånger lägre än ett bjälklag.

Nu till spekulationer så tror jag lättast är att ställa nya takstolar som uppfyller det du vill och efter det kapa bort det som är i vägen eller riva.
Ja kan det vara det vettigaste att bygga upp nya takstolar parallellt med de gamla som man sedan demontera i valda delar alltså? Utmaningen där är ju att få upp de längder av virke som krävs för det genom vindsluckan, eller det går inte, utan får nog gå genom fasaden då. Inget är omöjligt dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.