Byggahus.se

Växla av stolpe till nockbalk

1. S
    Medlem Nivå 14
    Jag håller på att planera ett förrådsbygge och har bestämt mig för att använda mig utav takåsar som vilar mot en nockbalk. Förrådet kommer ha måtten 4,8x3 och jag kommer ha en 66x315 nockbalk (enligt dimensioneringsguiden på byggbeskrivningar.se), se bild:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Ridge_shape_0_0.png

Problemet är att jag skulle vilja ha en port på gaveln för att kunna köra in åkgräsklipparen m.m. och jag behöver isåfall lasta av ena pelaren som nockbalken vilar på. Porten kommer vara runt 1,3-1,5 bred. Takåsarna kommer vara 45x120 och jag kommer ha ett oisolerat plåttak.

Jag har dock ingen aning om vilken dimension jag behöver på denna balk?

2. S
    Medlem · Nivå 11
    Ta samma dimmension som nockbalken om det får plats, så slipper du fundera.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Vad har du för regeldimension i väggarna?

4. S
    Medlem Nivå 14
    Jag har en massa överblivet 45x95 som jag tänkte använda till väggarna.

5. Bästa svaret

Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    OK, skruva eller spika ihop två st 45x95 som du sätter som stolpar pbs om dörröppningen.
    Spika eller skruva ganska tätt, säg cc 15-20 cm och limma gärna med fuktsäkert lim (vanligt vitlim - utomhus).
    Gör även en likadan stolpe (av 2x 45x95) som går mellan avväxlingen och upp till nockbalken.

Sen gör du avväxlingen av två 45x220 ihopspikade på samma sätt (men här är dock inte limning och tät spikning/skruvning lika viktigt).

Detta har jag inte räknat på det minsta lilla, men jag känner mig rätt säker på att det inte är underdimensionerat.
    Konstruktionen (avväxlingen och stolpar) ska ta en snölast från max 2,4x4 meter takyta, Nu vet jag inte vilken snözon du har, men västerbotten kan säkert innebära 3 - 3,5.(men troligen 3)
    Vilket ger last på något runt max 3 ton. Så det borde gå bra.

ps, syna av och använd fina reglar till avväxlingen och stolparna.

Redigerat 26 maj 2015 08:46
    • Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 14
    Det låter vettigt, görbart och ekonomiskt ;)

Tack för svaret!