Byggahus.se

Växla av ovanför 180cm bred altandörr

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vill byta ut en enkeldörr till en dubbeldörr och behöver således ta upp en större öppning i en bärande yttervägg.
    Det är en 1,5 plansvilla från 2001 där väggen består av en liggande 45x195 med stående 45x195 reglar cc600, hammarbandet består av en stående 45x195 och en liggande 45x195.
    Ovanför befintligt dörrhål har de lagt en dubbel 45x195 och jag undrar om man skulle kunna fortsätta på samma vis eller alternativt skruva och limma ihop tre stycken 45x195 som man låter vila på ett par stående 45x195 med 1800mm emellan?

Någon som vet vad som är en lämplig konstruktion för detta?
    Kanske ska tillägga att huset mäter 12x8 meter med en takkupa och betongpannor och att en takstol kommer att hamna över den nya balken.

2. J
    Medlem · Nivå 24
    I snözon 2 kommer punktlasten från en takstol att ligga på ca 15 kN. Om takstolen hamnar mitt på balken (ofördelaktigaste läget) så räcker 2 st skruvlimmade 45x195 med god marginal.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Tack så mycket för svar. Ja tyvärr hamnar en takstol nästintill i mitten. Men då kör jag på två stycken skruvlimmade, tänkte först att man kanske var tvugna att ha ännu starkare (typ tre skruvlimmade eller limträ) men det var bra att två räcker gott å väl