Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Växla av metallbalk mot tegelfasad

1. M
    Medlem · 9 inlägg

Mats_Larson

Medlem
    Hej,

Har ett hus från -69 med tegelfasad ovanpå lättbetong. Under senare delen av 80-talet byggde man ut huset med bland annat en altan med en carport under. Denna är konstruerad med 4 st H-balkar som ligger som bärlina under regelverket som trallen och räcket vilar på. På ena sidan vilar dessa balkar stadigt på pelare, och på andra sidan vilar dom på 95 x 95 vinkeljärn som är infästa med bult i fasaden.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2022-03-29 kl. 23.10.06.png

Enligt uppgift satte sig denna konstruktion under en fest för 15 år sedan varpå man stöttade upp den med en stock. Krämlorna i fönstersmygen har givit sig, och jag gissar på att det är omfattningen av sättningen. Sen kan man ju tycka till om grejen att göra infästningen ovanför ett fönster....men....
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2022-03-29 kl. 23.10.22.png

Nu har iaf vi köpt huset och vill göra om detta då det inte känns säkert, även om det inte hänt ngt de senaste åren. Alternativen som jag tänker en lösning på är:

• Köpa I-balk, såga upp asfalten, gjuta fundament och skapa stöttor för att växla av balkarna. Blir inte en estetisk lösning då en balk kommer utanför ett fönster t.ex.
    • Skaffa 200x100 vinklar som är bredare och skapa samma lösning som nu - bara dubbelt så kraftigt dimensionerad med flera infästningar. Grundlösningen har ju hållit i minst 25 år innan...
    • Lägga en tryckad träbalk längs med hela längden och fästa med rejäla betongexpander eller liknande.
    ...men nu är jag här i forumet och vill kolla om någon har en fundering på lösningarna eller annan tanke?

Jag fattar såklart att det är mycket krafter nedåt med altanen, räcket, snömängd eller en bättre fest på altanen. Det är ju material + ett par ton till som ska bäras upp på fyra infästningar...

Tack så länge!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.