Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Växla av bjälklag 8x8 meter.

1. Rooth07
    Medlem · 39 inlägg

Rooth07

Medlem
    Ser så satans dumt ut bara :crysmile:
    Nej men jag får fundera vidare :rofl:

2. Rooth07
    Medlem · 39 inlägg

Rooth07

Medlem
    Skulle jag byggt 3-400 kvadrat så skulle jag absolut kunnat tänka mig treledsramar. Men till runt 150 kvadrat vetifan

3. B
    Husägare · Göteborg · 1 327 inlägg

bossespecial

Husägare
    Vad det verkar kan man nog få till enramverkstakstol på 8,4m utan mittstöd, det blir dock lite rejälare överramar.

4. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Det är lite Tjocka Berta över det hela, men det är klart att det går. Ritningen är en utmärkt illustration till grundproblematiken.
    Du tänker konventionellt. Jag tycker det är fräckt.

5. Rooth07
    Medlem · 39 inlägg

Rooth07

Medlem
    Jo men det skär sig en del mot omgivningen, ska ju få bygglov för det också :crysmile:

6. Rooth07
    Medlem · 39 inlägg

Rooth07

Medlem
    Ja se där!
    Och underram på 315 mm? Limträbalk då antar jag?
    Vad är det som är under underramen? En balk till? Eller är det bara någon detaljbild?
    Lite svårt att sr vad det står på bilden när jag zoomar in :)

7. B
    Husägare · Göteborg · 1 327 inlägg

bossespecial

Husägare
    Det var en exempelritning de hade på arvidssons takstolar så det var lite sparsmakat med information på ritningen. Men det visar iaf att det är möjligt. Dock är det som @justusandersson antyder lite. Det man vinner på det ena förlorar man på det andra, t.ex. överramarna tar mycket utrymme på loftet.

8. Rooth07
    Medlem · 39 inlägg

Rooth07

Medlem
    Jo ja, men 5x8 meter loft känns ändå rätt ok för ett gästrum eller för en tonåring :D

9. J

Medlem
    Men det är ingen speciellt bra takstolstyp att ha över en verkstadshall. Ska du byta till något annat då på den sträckan? Med samma yttermått.

10. Rooth07
    Medlem · 39 inlägg

Rooth07

Medlem
    Ja tanken var ju att försöka ha något annat ovanför verkstaden.

Skulle det vara ramverk över verkstaden så måste vägghöjden vara runt 4 meter. Då takhöjden bör vara runt 4 meter för billyft.

Drömläget vore ju att få en takhöjd i garaget på 2,3-2,4 meter och sedan loftet ovanför.
    Sedan få till någon annan form av takstol i verkstan där jag kan ha mina minimum 4 meter på så stor yta om möjligt. Typ öppet till nock eller liknande.

Alternativet vore ju att man gjorde garagedelen runt 7 meter djup som vi pratade om med en vägghöjd på runt 2,4 meter.

Och verkstadsdelen 9-10 meter djup istället med 3,5-4 meters vägghöjd och en annan takstol då.

Dvsa att det hela kommer se ut som en hög verkstad där man sedan byggt ut med ett lägre garage. Dvsa att det blir "två olika tak & takhöjder".

11. J

Medlem
    Genom att dela upp det hela i två volymer kan du lättare styra projektet så att det blir så idealt som möjligt. Kanske kan stommen se ut som nedanstående bild. Keep it simple!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Hall1.jpg

12. Rooth07
    Medlem · 39 inlägg

Rooth07

Medlem
    Ingen dum idé alls! Ser lite lätt dyrt ut bara, känns som mycket limträ?

Redigerat 10 feb 2021 22:43
  13. J

Medlem
    Det behöver inte bli så farligt. Limträ är ca tre gånger så dyrt som konstruktionsvirke, men med c/c 2,4 meter för stommen kan man använda ganska klent virke till resten. Du behöver limträ för de stora spännviddernas skull. Det är också viktigt att få infarterna på rätt ställen, annars måste du göra komplicerade avväxlingar. Dessutom kan du få in ljus till loftet som blir mycket trevligare på det sättet.

14. D
    Medlem · örebro · 997 inlägg

daugaard

Medlem
    8x8 m bjälklag utan stolpar borde vell gå bra att bygga med fackverksbalkar av konstruktionsvirke.

15. N
    Tillbyggare · Västernorrland · 46 inlägg

Nordjohan

Tillbyggare
    Hej,

Jag har läst denna tråd med intresse. Då jag har planerat ett bygge av en maskinhall med samma typ av konstruktion är jag naturligtvis nyfiken hur du kom vidare med ditt bygge ?

Med vänlig hälsning,

Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.