Hej vi är i färd med att få en bärande vägg öppnad upp 120cm brett. Jag har pratat med en konstruktör som var hem och kollade och han berättade att öppna upp så lite skulle inte vara några problem bara man växlade in en lite större balk typ 45x145. Nu vill snickaren som är här lägga 4st liggande 45x70 som vilar på toppen av dom gamla reglarna. Han säger att det är håller utan problem och att man då slipper jacka bort 45mm i toppen av reglarna för att lägga in 45x145. Jag ställer frågan här för att i min begränsade kunskap så ska man alltid välja att montera dom stående? då dom är mycket stadigare den vägen men jag vill gärna få detta bekräftat på annat håll innan jag pratar med snickaren. Jag har laddad upp två styck bilder som förklarar lite mer dom olika sätten jag pratar om.

mvh
Jesper Karlsson

EDIT: Såg att bilderna blev minimala men dom kanske funkar ändå

• Schematisk ritning av föreslagen förstärkning med liggande balkar på en bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av olika metoder för att stödja en bärande vägg med stående 45x145 och liggande 45x70 balkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra 45x70 ovanpå varandra är sämre än en 45x145 i bärförmåga om man inte limmar ihop dem.

Det är lite frustrerande när snickare håller på och leker konstruktörer ”bara för att det inte får plats”. Om de vill göra en ändring mot vad en konstruktör har angivit på ritning eller muntligt, får de allt rådfråga konstruktören - de kan ju inte lägga det på kunden som saknar kunskap! Suck!

Bra att du frågar, mycket sunt! :)

• Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Hej och tack för era svar!

Ett litet förtydligande till min fråga som jag kom att tänka på efter justus inlägg. Snickaren hade tänkt skruvlimma dom liggande reglarna.

Men om jag vänder på frågeställningen då, kan 4st skruvlimmade 45x70 på varandra vara bättre än en stående 45x145 på något sätt? Han nämnde att då slipper han jacka ur 45mm ur varje regel och kan lägga dom på toppen av reglarna och bara kapa dom kortare.

Detta är en snickare med lång erfarenhet så jag vill ju tro att han vet vad han sysslar med.

Mvh
Jeppe

• Gilla
patrikd84
  • Laddar…
Skönt att höra att han verkar veta vad han pratar om, även om beslutet ändå inte bör landa i knät på dig, om det inte är för att ta det vidare till din konstruktör dvs..

Som konstruktör vill man gärna veta vad som faktiskt byggs då man har ett ansvar över att sakerna håller - så kan man sova gott utan att oroa sig för att något skall rasa för att någon tyckte det blev bättre med någon annan lösning utan att kanske se helhetsbilden. Så är det ju troligtvis inte i ditt fall, vilket ju är skönt :)

Om de skruvlimmas skulle jag känt mig lugn, då får du 70x180 istället för 45x145. Helt likt en solid stock blir det ju så klart inte, men god samverkan mellan reglarna får du ju i varje fall. justus kanske vet vad skruvlimmat brukar likställas med?

Tack för alla svar nu har jag lite mer kunskap när jag ska prata med snickaren på fredag.

Hade varit roligt att se hur han tillverkar dessa "balkar" krävs ju en rekordelig skruv för att räcka till 180 mm tjocklek.

Mvh
Jeppe

Om man klyver en stock i fyra delar och skruvlimmar ihop dem så blir resultatet styvare än den ursprungliga stocken. Hur stor förbättringen blir kan man få ett hum om om man tittar på limträ. Den sammansatta balken har betydligt högre elasticitetsmodul än de enskilda delarna.

J justusandersson skrev:
Om man klyver en stock i fyra delar och skruvlimmar ihop dem så blir resultatet styvare än den ursprungliga stocken. Hur stor förbättringen blir kan man få ett hum om om man tittar på limträ. Den sammansatta balken har betydligt högre elasticitetsmodul än de enskilda delarna.
Tack för upplysningen!

Får man tillgodoräkna sig detta även fast det inte utförs i en kontrollerad miljö, som vid tillverkning av limträ?

Ja det tycker jag, i rimlig grad. Skruvarna ersätter limpressar och de har sin begränsning

• Gilla
patrikd84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.