Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Växelvis styrning av uttag till motorvärmare. Vad behöver jag?

  1. J
    Medlem · 47 inlägg

    Jonas L

    Medlem
    Vi har två bilar som behöver kopplas till samma 10A uttag. Behöver alltså växla mellan de båda motorvärmarna så att de båda inte drar ström samtidigt för att inte överbelasta uttaget.

    Tänker mig en automation med två mottagare som ser ut så här:
    1. Startar mottagare nr1 i rätt tid beroende på utetemperatur och avresetid
    2. Väntar 15 minuter innan den stänger av och startar mottagare nr2.
    3. Väntar 15 minuter innan den stänger av och startar mottagare n1.
    4. Upprepar 2 och 3 i en loop 10 gånger (5 timmar) eller avbryts tidigare med fjärrstyrning.

    Vad behöver jag? Nexa? Z-Wave? Telldus?
    Jag kan inget om det här.
     
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hur har du det nu , ett vägguttag vid parkeringen ? svårt då med allteneringen direkt från det
    bäst med två uttag och en klocka i varje , då kan du ställa vad du vill för respektive bil .
    Kan vara bra om ni åker på olika tider
     
  3. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 331 inlägg
    Förutom att du behöver nån form av fjärrstyrda brytare i/vid uttagen så behöver du nånting som styr dom. Om du inte kan nånting alls om det och inte har hållit på med hemautomation tidigare så är det en viss uppförsbacke... Inte omöjligt dock. De flesta system har stöd för något scriptspråk där man kan göra lite mer avancerade saker.

    Mitt tips är att du skaffar en Raspberry PI och en Z-wave-USB-sticka samt några brytare, installerar Domoticz på PI'en och börjar labba lite.

    Fördelen med Z-wave är att det är dubbelriktad kommunikation och många brytare har inbyggd effektmätare. Med hjälp av den kan man avgöra om det sitter något inkopplat i uttaget och anpassa switchningen utifrån det (eller skicka ett larm om att man har glömt att stoppa i sladden till ena eller andra bilen).
     
  4. J
    Medlem · 47 inlägg

    Jonas L

    Medlem
    Har inte hållit på med hemautomation, men har en utbildning inom industriell automation (på den tiden det fanns Simatic S5...) så det ska nog lösa sig.

    Bra tips med Domoticz. Hade inte koll på det. Verkar tom fungera på min Synology NAS! Ska undersökas.
     
  5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ursäkta mig , varför trassla till det med en massa elektronik . när det finns enklare saker.
    Det du säger kan nog fungera bra , men ett intag till bilarna sitter med specialkontakt i nosen på bilarna och går direkt till motorvärmare , samt in i kupen till ett vägguttag för kupevärmare
    Det blir en oöverkomlig ombyggnad av det som finns i bilen för att styra det , eller en låda som allt ska sitta i , med två uttag
    En motrovärmare är på ca 500 till 800W och säkringen 10A klarar två stycken , men inte någon kupevärmare samtidigt
    Vad händer om åskan går , då kan den elektronik som finns vissna rätt tvärt
    Till TS byt Vägguttaget till tvåvägs , kanske två envägs en liten bit från varandra så klockströmbrytarna ( dom finns i utförande för utomhusbruk )får plats , dom är lite breda och inte får plats i ett dubbeluttag
     
  6. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 331 inlägg
    För att det är kul.
     
  7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Javisst kan det vara kul med teknik :), men det ska var överkomligt , och praktisk handhavande , icke förty kan det vara praktiskt med tekniken , men en liten fråga till dig som vet lite mer än mig i teknikens värld , ( jag är inte helt borta ) varför ska alla grotta in sig och bli slavar under tekniken , min uppfattning är , var inte motståndare till den , utan använd den på ett förnuftigt sätt och bli inte en slav .
    Som man ser i dag så är det en salig röra på teknik , alla ska vara tillgängliga vid alla tider på dygnet , sitta i Thailand och se om mjölken i kylen surnat ( lite hårt draget men ändå ) snacka om stressfaktor , som ett otal människor utsätter sig för frivilligt eller för att andra har det , det blir och är en statusfråga
     
  8. T
    Medlem · Blekinge · 8 237 inlägg

    Thomas_Blekinge

    Medlem
    Att alternera mellan bilarna är i stort sett samma sak som att köra båda bilarna på halva effekten. Man får vara på sin vakt att den inte kyls ned lika fort i pausen som den värms.
    Motorvärmare är väl på 500-800 W? Då kan du köra båda samtidigt.
     
  9. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 7 597 inlägg

    FairlanePremiumikon: Hand

    Medlem
    Ett alternativ är kanske det tråkiga, att dra fram ett uttag till som sitter på en egen säkring. Kanske blir det inte så mycket dyrare?

    Det borde annars gå att köra båda bilarna samtidigt, med varsin liten kupévärmare i de flesta fall? En kupevärmare drar bara angiven effekt i -20 (-25?) grader, sen drar den mindre och mindre ju varmare det blir, så är det väldigt sällan så kallt hus er så kanske det fungerar? Om det blir så kallt behöver man starta värmare någon timme eller så före värmare 2, så klarar man sig nog också.

    Om en liten värmare räcker eller inte beror på bilmodell, hur sen sitter och hur länge den får gå. Själv har jag en kupevärmare som går att ställa om i två lägen. Jag kör hellre lite längre på den lägre effekten så blir motorn lite varmare utan att bilen blir till en bastu,
     
  10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
     
  11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Blev något fel läs i det grå med pil ned
     
  12. H
    Moderator · Stockholm · 46 127 inlägg

    hempularenPremiumikon: Hand

    Moderator
    Ett annat klart tråkigt alternativ, är ju att du sätter en växlande timer som omväxlande kopplar frma ström till uttag1 och två, med 10 - 15 minuters växlingstid. Då har du visserligen inte löst det där med avresetid, men där kan man väl köra med en enkel fjärrstyrning.
     
    • Laddar…
  13. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 696 inlägg

    mexitegel

    Allvetare
    Annars är det väl enklare att bara knåpa ihop lite elektronik som strömbegränsar till 10A ? Då kommer båda bilarna få så mycket effekt det går samtidigt.
     
  14. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 7 597 inlägg

    FairlanePremiumikon: Hand

    Medlem
    Jag har uppfattat det som att samtliga kupevärmare är så sedan 1990-talet. PTC-tekniken gör att den drar mindre effekt när den blir varmare. Kollade ett test på kupevärmare från 2012 på Vi Bilägare. Av 16 testade värmare drog 4 lite mer än angivet, medan övriga drog mindre än angivet, så har man en av de senare så har man lite marginal extra.
     
  15. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 696 inlägg

    mexitegel

    Allvetare
    Ja, båda våra gamla volvo-kupévärmare (som nu mera tjänstgör som värmfläktar i torkrummet) har temostater och förra tjänstebilen från 2011 med värmare från DEFA(tror jag det var) hade reglering.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.