Växel dörrpost timmerhus

6k läst  12 svar

1. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Hej

Hus från 1911, 1 1/2 -plan, stomme i liggtimmer, brutet mansard-tak.
    Hjärtväggar av stående plank cirka 3x9 tum (75x220mm)
    Bild från ovankant av hjärtväggen på vind
    http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/isoleringvind/window.php?1
    http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/isoleringvind/window.php?5

Till frågan:
    Detta dörrhål ska flyttas ca 40cm till vänster, 2,5 plank ska mao. kapas bort.
    Lika mycket till höger ska sättas igen till förmån för badrum.
    Till höger på detta kort ser man en form av avväxling som stöder halva dörrposten.
    http://www.nybleus.se/hus/filer/dorrpost/01.jpg

Hjärtväggarna vilar på en jättesyll i torpargrunden
    http://www.nybleus.se/hus/filer/dorrpost/02.jpg

I min värld så ligger all tyngd från takstolarna på ytterväggarna, och det är endast 1 eller 2 golvbjälkar på övervåningen
    som skulle påverkas när jag kapar bort 2,5 plank till vänster, till höger ligger det redan en växel som tar halva dörrposten.

Tänker jag rätt eller kommer motorsågen nypa om jag börjar såga?
    Skulle det fungera med en växel som består av en utanpåliggande skruvad planka säg 45x195 som skruvas högst upp i alla plank och täcker hela väggen från vänster till höger?

Tacksam för tips!

Jocke

2. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Gomorron, omplacering i topp.
    Ingen som kan detta?

3. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Hmm, svårt med råd på distans men men...
    Jag hade nog satt tre reglar 45 x väggtjocklek, en som permanent höger stolpe, och en som stämp/stöd 10 cm från vänster medan jag sågar. Sen in med en likadan till som permanent vänster stolpe och sen tagit bort stämpen/stödet.

/Kent

4. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Hej Kent

Jag vill dessvärre inte göra hjärtväggen tjockare, det kommer inverka på resultatet av badrumsväggen som det till höger
    ska tillhöra, vill inte kakla in en förstärkning om det inte är ett måste.

Jag hade som idé att skruva fast ex.vis en 45x195 längs hela öppningen i överkant, såga bort, sen in med växel.
    Tror du detta skulle fungera?

Knepigt när man inte vet vad som lastar hjärtväggen......

Jocke

5. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Jag menade inte att du skulle välja reglar som är bredare än väggens tjocklek. Det ser i alla fall ut på bilderna som om den är kring en 120 mm tjock om inte så lägg in den 45x195 som du funderar på? Ta reglar då på 45x120...

/Kent

6. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Det är jag som är vilse i pannkakan, trodde du menade jag skulle fästa reglarna längst till höger på väggen, inte i dörrhålet.
    Ibland gör man en tankevurpa :)

Väggarna består av 160mm brett och 70mm tjockt plank.

Så här tolkar jag ditt förslag:
    Längst till höger i bef. dörrhål sätter jag en stående 45x70 regel.
    Längst till vänster i bef. dörrhål (10cm spel till vänster) sätter jag en temporär stående 45x70 regel.
    Sedan sågar jag bort 2,5 plank till vänster om temporära regeln.
    Sedan sätter jag in en permanent stående 45x70 längst till vänster och tar bort den temporära.

Så tolkar jag dig, rätt eller fel?

Om jag gör så, så har jag inget stöd för de 2,5 reglar jag sågar bort.
    Eller är jag helt ute i skogen??

Tack, Jocke

7. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Eller så är jag det...
    Jag utgår lite ifrån att du kan stötta direkt mot bjälken i taket eller?
    Är det inte bjälken som de liggande bräderna i öppningens högra kant är spikade mot?
    Lite det här som är problemet med att försöka ge råd när man inte är på plats *S*

/Kent

8. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Du har helt rätt att i högerkant ovan bef. dörrpost ligger det en växel som stöttar delar av hjärtväggen (3 plank)
    Den kan jag stämpa upp med en regel, men varför?

Till vänster i bef. dörrhål hänger det 3 plank i luften, antagligen ligger ingen golvregel ovan dessa 3 vänstra iom. att den inte är avväxlad.

Jag ska ta bort 2,5 plank till vänster om bef. dörrhål vilket innebär totalt 5,5 plank utan stöd, de längst till höger ligger ju redan på en växel.

Då de är 160mm breda så kommer ca 900mm hjärtvägg hänga i luften, och då har jag säkerligen en golvregel från ovan
    som inte har stöd från hjärtväggen.

Frågan är hur mkt. last det kan vara från en golvregel från ovanvåningen?

Jag ska nog försöka få dit en snickare som kan kolla hur det är byggt och vilken last det kan tänkas vara.
    om jag måste fälla in en stadig växel över hela så kanske jag får hyra ett antal stämpar och lyfta hela stycket.

Jocke

9. Manberg
    Medlem Nivå 8
    Se bifogad bild hur jag har gjort det i min brors hus, som har samma dimension på väggen.

10. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Tack Manberg.

Jag kanske helt enkelt måste göra likadant till vänster som det är till höger med avväxling?
    Dvs. stämpa upp och sätta en växel ovan plankan närmast murstocken till vänster som möter avväxlingen på höger sida?
    http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/badrumnedre/window.php?42

Tror du att det är sån last på denna vägg?
    Är det endast övre bjälklag eller kan taket vila på denna hjärtvägg också?

Hur ska jag hålla denna vägg med stämpar?
    Skulle det räcka med en stämp på varje sida om väggen som lyfter en fastskruvad 45x145 som håller bjälklaget tro?
    Eller är det risk för ond bråd död?

Ska ringa en snickare innan jag gör nåt .... :)

11. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Har nu frilagt hela väggen och plockat ned innertak.
    Ovan hjärtvägg som jag ska förändra, men under övre vånings bjälklag, ligger det en 90x90 tätvuxen bit fur.
    Från murstock och troligen till yttervägg på kortsidan.

Borde inte denna ta lasten från ovan bjälklag?
    Jag har sågat den första plankan till vänster om bef. dörrhål och fogsvansen nöp inte.

Någon som har några kommentarer?
    Se nya bilder : http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/badrumnedre/window.php?67

Den åttonde planken från vänster, där bef. växel slutar, kommer stödjas av en planka.
    Så det blir eg. bara last från en golvbjälke som ligger på 90x90 och lastar ovanifrån.
    De andra har stöd.

12. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Imorrn sågar jag resten om ingen tvekar :)

13. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Nu är det sågat, fogsvansen nöp inte :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: