Byggahus.se

Västkustvillan ris eller ros?

1. T
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Vi planerar att bygga en enplansvilla och har haft ögonen öppna för Västkustvillan efter att besökt deras visningshus på Husknuten i Västra Frölunda. Vi har snöat in oss på husmodellen Trubaduren 154.
    https://www.vastkustvillan.se/vara-husmodeller/trubaduren-154/

Min fråga till er gott folk är - har ni något positivt eller negativt att säga om Västkustvillan? Lätta att arbeta med? Hur har de hanterat eventuella brister? Osv...

Kan tillägga att jag har sökt på forumet men inte riktigt hittat någon bra svar.

Tacksam för era synpunkter.

2. C
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Det har inte gått helt friktionsfritt, återkommer om någon månad o ser om de lyckas åtgärda alla fel.
    Säljarna däremot har skött sitt arbete utan några som helst klagomål.

3. M
    Medlem Nivå 4
    Hej
    Efter flera månaders diskussioner med Västkustvillan där vi var så långt gångna att jag accepterat offerten och sagt kör, så avbröt jag samarbetet med dom. Från början hade vi dåliga erfarenheter av ett par av deras säljare i Stockholm och vägrade ha mer med dom att göra. Sedan med en ny kontakt så jobbade vi oss vidare. Men när jag fick löfte om att få bygglovshandlingar inom några dagar och det i stället tog flera månader, så tappade jag lusten helt och avbröt samarbetet med dom. Inget jag ångrar.
    Har förstått att man är kort om folk på huvudkontoret och att man inte verkar styra upp det. En riktig flaskhals tydligen.
    Trevliga hus att titta på, men tyvärr blev våra erfarenheter av att jobba med dem negativa. Nu bygger vi ett annat hus och kan bara hoppas att det blir bra. För tidigt att säga ännu dock ;).

• Laddar…
  4. T
    Medlem Nivå 2
    Tack till er båda för att ni tog er tid att skriva ned era erfarenheter. Tråkigt att ni upplevt problem båda två. Definitivt något jag ska ha i åtanke. Vore intressant att höra från någon som har fått huset färdigställt av Västkustvillan. Se hur deras erfarenheter var från början till slut.

5. M
    Medlem Nivå 4
    Tyvärr är det så många faktorer som kan påverka ens erfarenheter och hur nöjd man känner sig i slutändan. Till att börja med så vill man ha att göra med en seriös säljare som har erfarenhet av vad ett sådant här projekt innebär och som man kan lita på till fullo. Sedan skall ju fabriken sköta sin del med allt vad det innebär av kvalitet, finish, passform och inte minst leveranser i tid. Därefter kommer ju de som sätter nivån på hur nöjd man blir med sitt hus - nämligen hantverkarna. Och där finns ett av de större riskmomenten vill jag påstå. Det spelar ingen roll om husfabrikanten är bra, om huset sedan sätts upp och färdigställs av klåpare! Något som inte är helt ovanligt.
    Vårt eget husprojekt drog ut på tiden väldigt länge på grund av att vi inte fann den samarbetspartner och husleverantör som vi kände förtroende för. Jag var medveten om stora delar av de riskmoment och felkällor som finns i samband med ett husbygge, så jag försökte styra upp det hela så gott jag kunde för att minimera oklarheter m.m. Likt förbannat kan jag säga att det uppstått och förmodligen kommer att uppstå ett antal problem innan vi är i hamn. Jag fattar inte varför det skall behöva vara så, men "det bara är så"... Jag skulle vilja påstå att man i mångt och mycket har att göra med en bransch som sett ut likadan i årtionden, men sina vanor, rutiner och beteenden. Utvecklingen inom t.ex. industrin ligger ljusår före när det gäller kvalitetskontroll, kvalitetssäkring, arbetsrutiner och inte minst målet om nollfelstolerans och kundnöjdhet.
    Jag skall inte utveckla det här mer, för då blir det en hel roman. Det finns många tips att ge, oavsett vilken husfabrikant ni väljer, men ett par tips från mig är att ta reda på så mycket som bara är möjligt i förväg samt att ha skriftligt på allt!
    Vet att många säljare lätt tröttnar om det är för många frågor man kommer med, men som jag sagt så är det ju bara till glädje för båda parter om allt är klart och tydligt från start - då finns inte samma risk för oklarheter och överraskningar senare. Sådant som lät övergår i dispyter om man t.ex. inte är överens om vad som ingår eller ej. Och det är väldigt vanligt att man får höra att "det ingår ej", med följden att det dyker upp kostnader man inte räknat med.
    Att se till att kommunicera via mejl är bra mycket bättre än telefon, då finns ju saker och ting på pränt. Att snacka på telefon om lite allmänna frågor är väl okej, men om det rör något viktigt - MEJLA!
    Kan bara önska er lycka till i ert kommande husbygge!

6. C
    Medlem Nivå 1
    Tyvärr fortfarande inte klara