Byggahus.se

Värt pengarna att ta in företag för aircondition? 45-50.000kr

1. MrJay
    Självbyggare · Nivå 5
    Om man har en egen byggfirma som inte gjort denna slags installationer tidigare som gör det, anses det också ”hobbymontage”?

• Laddar…
  2. J
    Medlem Nivå 1
    För att installationen skall vara godkänd krävs det att certifierad installatör utför montaget. Man får inte göra några ingrepp i köldmediekretsen utan cert. Du får göra allt utom att dra kopparrören och driftssätta i praktiken!

3. MrJay
    Självbyggare · Nivå 5
    Låter som när man gör elinstallationer själv, någon med behörighet skall bara ”koppla in”. Men kopparrör låter gammeldags, jag antar att PEX funkar lika bra?

4. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 10
    6 mm PEX :thinking:

5. MrJay
    Självbyggare · Nivå 5
    Finns att specialbeställa från tillverkare i Kina bland annat. Är själv inte insatt i AC teknik men vi önskar ha all VVS gjort med Uponor Pex system i kommande byggprojekt

6. C
    Medlem Nivå 6
    Vacuum skall sugas tills vacuummetern säger att det är färdigt.

• Laddar…
  7. C
    Medlem Nivå 6
    Pex tål väl inte 40 bar och hetgaser på 120 grader va ?

8. J
    Medlem Nivå 1
    Du känner inte lite att du anmärker för sakens skull? Systemet skall vakuumsugas och vakuum ska hållas under en tidsperiod jag inte minns för tillfället.

9. J
    Medlem Nivå 1
    Pratar vi om AC eller rördragning för frikyla?

10. C
    Medlem Nivå 6
    Jag anmärker inte. Jag förtydligar hur man skall göra. Absolutvacuummetern säger till när man är klar.

11. J
    Medlem Nivå 1
    Ja, eller så använder man sitt manometerställ och låter den ligga på önskat värde :)

12. MrJay
    Självbyggare · Nivå 5
    Frikyla går att köra med Pex så vitt jag vet, går AC? Vi kommer att ha utedelen 20m från huset inuti ett specialskjul och 4 innedelar i form av takkassett och vägmonterade delar (dold installation då vi bygger nytt). Kulvert mellan huset och utedel.

13. C
    Medlem Nivå 6
    Manometerställ duger inte. Mitt gamla testo 560 hade inbyggd absolutvacuum. Men den gick sönder fort.

Mkt bättre med en separat absolut vacuummmeter

14. J
    Medlem Nivå 1
    Nej, pex går inte. Det är koppar eller en speciell typ av flexslang som finns att använda numera. Förmodligen är slangen otroligt dyr dock. Det jag pratar om är alltså DX kyla. Du kan använda ett vätskekylaggregat och köra spritlösning i pex och använda fläktkonvektorer att kyla huset.

Redigerat 24 maj 12:45
  15. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Tror att herr Troll Åberg trollar. Ena sekunden är han tvärsäker och andra sekunden "minns han inte för tillfället".

Så vi kan bortse från honom.