Byggahus.se

Värt pengarna att ta in företag för aircondition? 45-50.000kr

1. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    Hej

har tagit in en firma som gett mig en offert på installation utav 1st Toshiba utedel och 2 inomhusdelar. ca 21m kabeldragning utomhus.
    utomhusdelen kommer stå under altanen på ett stativ.

Ska både kunna köra kyla och värme med maskinen. men kommer framförallt användas som AC i 2 sovrum på ovanvåningen som blir varm på sommaren.

45.000kr vill de ha för installerat och klart.
    Vad säger ni, är det rimligt?
    är det värt 45k för att få svalt och skönt på ovanvåningen?

idag har vi bergvärme för värmen och kan stödelda i kaminen.

• Laddar…
  2. S
    Medlem Nivå 1

3. H
    Medlem · Nivå 12
    Det låter dyrt men beror ju helt på vilken maskin det är, tillbehör och framförallt husets förutsättningar. Du skulle kunna få en kvalitets luft-luft med två innedelar och standardinstallation för ca 30-35 000.

• Laddar…
  4. T
    Självbyggare Nivå 6
    Installerade en för att köra ac i veckan med en inne-enhet, totalpris 1390 euro, alltså kring 14000 kr. Så 45000 för en enhet med 2 innedelar låter som ett rejält överpris, ska ju fortfarande bara installeras en utedel, och en pump med 2 innedelar är inte dubbelt så dyr som en med en inne-enhet

5. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    Firman heter LUFTMILJÖBUTIKEN ligger på Birger Jarlsgatan i Stockholm och verkar seriösa, trevlig säljare ialf.

Den är en sån där! han räknade med ca 21m kabeldragning (600kr/m).
    detta är med 2st Wi-Fi enheter också.
    Däremot måste jag ordna med själva el installationen själv.

ville först köpa en och installera den själv, men enligt säljaren så får man inte göra det utan man måste ha behörighet.
    Föreslog då att jag ville göra så mycket som möjligt själv men icke.

45k är efter rot, de ville ha 51 innan.

6. J
    Medlem · Nivå 13
    21 m kabel-/rördragning är verkligen mycket. Jag skulle noga se efter om det går att använda två standardmodeller med utedelarna på olika sidor av huset för att minska rördragningen och få ner totalpriset en del.

7. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    Dyrt. Du får två bra Mitsubishi installerade och klara för 15000 kr/st., efter rot.

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vad är det för kabel/rör som kostar så mycket, är de förgyllda?
    Och finns det inte något som heter frikyla, som man kopplar till bergvärmepumpen?

9. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    Vart då ifrån?

10. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    helt vanliga vita i plast.

• Laddar…
  11. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Ta in fler offerter

12. ymmij12
    Medlem · Nivå 6
    Vet att på den firman jag jobbat på tar vi runt 40kr/m för kabel, och det tycker jag är grispris per meter.

13. C
    Medlem Nivå 6
    Mest troligt innefattar de 600 kr/m köldmedierören samt påfyllning av köldmedium eftersom maskinen inte är förfylld för 21m.

Jag skulle också ta 2 separata maskiner, förutom att man får 2 utedelar så finns bara fördelar.
    Mkt mer kyleffekt
    1 maskin kan värma och 1 kan kyla samtidigt
    Om 1 för sönder funkar den andra .

14. B
    Medlem · Nivå 11
    Har du bergvärme så kan du köra med kyla från bergvärmen???
    Annars kör på 2 Mitsubischi då som de andra också säger får två oberoende system !
    Standardlösningar är alltid billigare och bättre

15. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    hmmm så man kan få kyla från bergvärmen? Detta måste kollas upp!!

• Laddar…