305 läst ·
2 svar
305 läst
2 svar
Värt med avfuktare kallvind?
Hej alla!
Det här är nog ett återkommande ämne, men jag har inte lyckats hitta någon tillfredsställande tråd om detta.
För att starta frågan på enklaste sätt:
Är det meningsfullt att installera en avfuktare på ett oinrett, ouppvärmt vindsutrymme med självdrag (ej isolerat, ett frånluftsgaller på gaveln)?
Om syftet är att förebygga fuktangrepp på lång sikt.
Ventilationsfirmor förespråkar avfuktarmaskiner vitt och brett, men jag har fått höra att en sådan åtgärd är meningslös i en oisolerad vind som den jag har? Älvsbyhus från 1975.
/Pontus
Det här är nog ett återkommande ämne, men jag har inte lyckats hitta någon tillfredsställande tråd om detta.
För att starta frågan på enklaste sätt:
Är det meningsfullt att installera en avfuktare på ett oinrett, ouppvärmt vindsutrymme med självdrag (ej isolerat, ett frånluftsgaller på gaveln)?
Om syftet är att förebygga fuktangrepp på lång sikt.
Ventilationsfirmor förespråkar avfuktarmaskiner vitt och brett, men jag har fått höra att en sådan åtgärd är meningslös i en oisolerad vind som den jag har? Älvsbyhus från 1975.
/Pontus
Det är på vintern det kan bli problem på vinden om fuktig luft från huset kommer upp dit och kondensera på insidan yttertaket. Finns ju Trygghetsvakten vid som jag skulle kolla närmare på. Den ventilerar vinden under dagar med lägre fuktighet än inne på vinden och håller på så sätt nere fuktnivån.
Ok kan vara värt en fundering.
Jag tror även att köpa en hygrometer och kolla hur det står till där uppe över tid.
Jag tror även att köpa en hygrometer och kolla hur det står till där uppe över tid.
Klicka här för att svara