Värt köpa luft/luft för kyla när FLVP finns?

4k läst  25 svar

1. D
    Medlem Nivå 7
    Hej,

Vi har idag en Nibe frpnluftsvärmepump som vi använder för vatten och luft idag. Dock på Sommaren vill vi ha kyla i vårt sovrum för att sova bättre. Är det då värt att installera en luft/luft pump eller hellre bara köpa en bärbar?

Mvh
    MO

2. T
    Medlem Nivå 3
    Vi har samma system som ni, NIBE frånluftvärmepump. Installerade en luft/luft förra året just för kylans skull. När det var som varmast under sommaren hade vi ca 30 grader i sovrummet, helt omöjligt att sova. Vi testade att låna en flyttbar AC, men den lät för mycket och störde både oss och barnen. Med luft/luft-pumpen slapp vi det problemet och kan också få ner temperaturen rejält i HELA huset, inklusive barnens sovrum.
    Ytterligare en fördel är att eftersom frånluftssystemet är lite "trögt" vid väderomslag, till exempel när det snabbt blir kallare så kan man slå på luft/luft-pumpen och få snabb effekt med både värme och kyla.

Ångrar inte en sekund att vi investerade i en luft/luft, även om det kostade en slant.

• Laddar…
  3. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
    Ja absolut, den behöver inte gå hela natten utan det räcker att köra den några timmar innan man ska gå och lägga sig.

• Laddar…
  4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Dessutom har luft-luft värmepumpen bättre cop än frånluftsvärmepumpen på värme så det blir bra tillskottsvärme på vintern

• Laddar…
  5. D
    Medlem Nivå 7
    Jag förmodar att ni har fler än en innedel om ni skall kyla fler rum? Då blir ju kostnaden "lägre" per rum än förr oss som bara pratar om sovrummet där vi vill ha kyla. Vi har aldrig problem vi behöver "snabb" värme iallafall så frågan är om inte den fördelen luft/luft inte skulle gälla oss.
    Alternativet är en Dyson bärbar fläkt med kyla och värme och stora frågan är ju merkostnaden för ett system värt det?

6. D
    Medlem Nivå 7
    Alternativet är en Dyson bärbar fläkt med kyla och värme och stora frågan är ju merkostnaden för ett system värt det då just behovet att "snabbt" få kyla eller värme inte finns?

7. D
    Medlem Nivå 7
    Alternativet är en Dyson bärbar fläkt med kyla och värme och stora frågan är ju merkostnaden för ett system värt det då just behovet att "snabbt" få kyla eller värme inte finns?
    Om man använder den för tillskottsvärme, finns det några pengar att "tjäna" in på komplementet?

8. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Ja du tjänar in lite, hur mycket beror på vilken frånluftsvärmepump du har

9. M
    Husägare · Nivå 6
    En flyttbar AC kommer längst ner i rangordningen. Funkar hyfsat för att kyla ner ett rum snabbare när temeperaturen ute också fallit, men är ganska värdelös på dagen eftersom den pumpar ut luft som måste ersättas på något sätt (dvs med varm utomhusluft). Plus då att den ofta bullrar för mycket. En fast installerad luft/luft-pump lider inte av det problemet, även om den förstås heller inte är helt tyst. Etta på listan är att ha ett sovrum i källaren där det aldrig blir varmt (max 21 förra sommaren).

10. M
    Medlem · Nivå 10
    Håller med Magnus E K, en portabel "riktig" AC låter för mycket även på lägsta effekt för att man ska kunna sova när den är igång. Funkar till att kyla ner ett rum ett par timmar innan sovdags. En luft/luft värmepump är alltid att föredra och om man inte bryr sig så mycket om COP-värde (den ska ju trots allt bara i detta fallet användas till kyla och under begränsad tid) så kan man kanske nöja sig med dom där billiga som säljs på JULA typ.

• Laddar…
  11. ThomasHedberg
    Medlem Nivå 1
    Jag har frånluft här med. Huset är på 126kvm men när vi köpte det installerade vi en luftluft ifrån Mitsubishi. Är supernöjd med den. Den klarar o värma upp 150kvm. Dock bara kyla 60kvm enligt spec.
    Men vi kör den här hemma när det är riktigt varmt. Bara se till så alla rum står öppna sen att ytterdörrar o fönster är stängda så kan man ha en 20 grader i hela huset utan problem.
    Kostar lite på elräkningen men så som det var i somras ångrar jag inte en sekund att den stod på och kylde ner oss.

• Laddar…
  12. K
    Medlem · Nivå 3
    Jag skulle rekommendera alla med frånluftsvärmepump som bor i norra och mellersta Sverige att komplettera med en luft luft. Man kan räkna med en besparing på 5000 kWh/år på grund av mindre behov av elspets.

• Laddar…
  13. F
    Medlem Nivå 1
    Sitter också med en FLVP Nibe 750 som jag installerade i mitt nybyggda hus (200 kvm fördelat på två plan) för tre år sedan. Ligger på 14 000 kwh per år för uppvärmning och förbrukning, men önskar såklart att komma ner i kwh.
    Någon som har tips på LLVP som är lagom för att främst kyla på sommaren men också värma de dagar när kylan är som värst?

14. D
    Medlem Nivå 7
    Hej,

Vi köpte en Dyson men kom fram till som ni alla sagt att en fläkt kyler inte nog så nu tittar vi på AC igen och har fått nedanstående offerter:

1 Innova Balance R32 4,2kW värme för 13900 ink rot

1 Samsung Windfree 09 13890 ink rot

Dessa ovan är alltså två olika offerter, vilken av dem tycker ni verkar rimligast? Eller skall man välja någon annan pump för liknande pengar som i offerterna som är bättre?

Tilläggas att jag fock en till offert på Daikin 4kW men vet ej modell för 11900 ink rot men det var lite "flummig" peron som gav offerten samt fick info att titta på IVT 5kW men blev bara hänvisad till leverantörens hemsida och inga priser.

Ser ut som alla har liknande krav för installationen så man får la titta bättre på det så att inga extra kostnader kommer.

Mvh
    MO

15. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Jag hade tittat mer på Daikin i ert läge.

Vad gäller att kyla hela huset, så är det inga problem om ni gör som någon nämnde; öppna rum.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: