Hej alla!

Har två väggfasta elektriska element i sovrummet. Skulle tro att de har några år på nacken.

Finns någon poäng med att byta ut dem mot nya – ekonomiskt, effektmässigt eller säkerhetsmässigt? Om jag bestämmer mig för nya, vad rekommenderar ni för tillverkare och vad ska man tänka på? Har t.ex. läst bra saker om Adax Neo. Rummet är kanske 20 m2.

Större delen av året behövs inte element men såhär års vore det trevligt med en schemafunktion eller app eller något så man slipper slå på och av dem hela tiden.

Det vore såklart lyxigt att sätta in ett vattenburet system istället men det är
tveksamt om vi någonsin går plus på det.

Väggmonterat elektriskt element i sovrum med termostat och strömbrytare, inställt mot en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt element med etikett som visar 600 W, 400 V, modell 406 E, tillverkad i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Wayward Wayward skrev:
Finns någon poäng med att byta ut dem mot nya – ekonomiskt, effektmässigt eller säkerhetsmässigt?
Knappast.
Wayward Wayward skrev:
....schemafunktion eller app eller något så man slipper slå på och av dem hela tiden
Vad menar du, sånt fixar väl termostaten?

D Dilato skrev:
Knappast.

Vad menar du, sånt fixar väl termostaten?
Är inte insatt i den funktionen, som säkert tas för given på nya element. På de gamla elementen väljer man helt enkelt en effekt och sätter på och så får man se hur varmt det blir och hur snabbt.

Det står -96 på etiketten vilket skulle kunna vara tillverkningsåret. Det förekom mekaniska termostater på 90-talet. Om dina element har en mekanisk termostat kan det eventuellt bli en liten besparing av att byta till element med elektronisk termostat. Om du schemalägger att värmen sänks vissa tider på dygnet blir det givetvis också en besparing. Men i grunden är element långlivade och har alla samma effektivitet.

Jag tror att Adax är bra. En tillverkare jag har lite dålig erfarenhet av är Tego. Annars tycker jag att element brukar fungera bra.

• Gilla
Wayward
  • Laddar…

Bästa svaret

Wayward Wayward skrev:
Är inte insatt i den funktionen, som säkert tas för given på nya element. På de gamla elementen väljer man helt enkelt en effekt och sätter på och så får man se hur varmt det blir och hur snabbt.
Den avsedda funktionen är att du ställer in en temperatur som elementen sedan skall hålla i rummet oavsett utomhustemperatur. Det är viktigt att inte ha för bråttom när man försöker justera dem. Ändra bara någon eller ett par grader i taget. Och vänta några timmar mellan justeringarna. Kan du ändå inte få en jämn temperatur är det nog läge att byta elementen.

A Avemo skrev:
Den avsedda funktionen är att du ställer in en temperatur som elementen sedan skall hålla i rummet oavsett utomhustemperatur. Det är viktigt att inte ha för bråttom när man försöker justera dem. Ändra bara någon eller ett par grader i taget. Och bara en gång per dag. Kan du ändå inte få en jämn temperatur är det nog läge att byta elementen.
Tack för svar! Att ställa reglagen på de nuvarande elementen på t.ex. 20 ger definitivt inte 20 grader i rummet utan det är mer oförutsägbart. Har dock nästan aldrig haft ett element på en hel dag, är för snål. Använder dem bara kortare stunder när jag ska vistas i rummet.

Wayward Wayward skrev:
Du har två effektlägen och en termostat vad jag ser.

Ett oljefyllt element ger ju lite trevligare värme (inte lika hett) och mindre risk för lukten av bränt damm som ibland sprider sig av äldre element.
Någon besparing är det ju dock inte och de är väl också lite trögare i start och stopp så för ditt bruk där det sätts på vid behov är det kanske onödigt långsamt.

• Gilla
Wayward
  • Laddar…
Wayward Wayward skrev:
Tack för svar! Att ställa reglagen på de nuvarande elementen på t.ex. 20 ger definitivt inte 20 grader i rummet utan det är mer oförutsägbart. Har dock nästan aldrig haft ett element på en hel dag, är för snål. Använder dem bara kortare stunder när jag ska vistas i rummet.
Är de bara igång kortare stunder blir det nog sämre noggrannhet på termostaterna. Även för de nya får du räkna med att skalan inte alltid stämmer med den uppmätta temperaturen. Den kan ofta diffa några grader från det inställda värdet. Men det brukar vara repetitivt så att det blir samma temperatur med samma inställning.

• Gilla
Wayward
  • Laddar…
Wayward Wayward skrev:
Hej alla!

Har två väggfasta elektriska element i sovrummet. Skulle tro att de har några år på nacken.

Finns någon poäng med att byta ut dem mot nya – ekonomiskt, effektmässigt eller säkerhetsmässigt? Om jag bestämmer mig för nya, vad rekommenderar ni för tillverkare och vad ska man tänka på? Har t.ex. läst bra saker om Adax Neo. Rummet är kanske 20 m2.

Större delen av året behövs inte element men såhär års vore det trevligt med en schemafunktion eller app eller något så man slipper slå på och av dem hela tiden.

Det vore såklart lyxigt att sätta in ett vattenburet system istället men det är
tveksamt om vi någonsin går plus på det.
Om det inte är fel i termostat och de olika effektlägen fungerar så finns det ingen direkt orsak att byta mer än av rent utseendemässiga skäl eller för 'mjukare värme' eller just att man vill ha mer avancerade styrning och termostatsinställning.

Oljefyllda element har dock svårt att trycka på med full värme när man önska om det samtidigt inte är riktigt kallt, men element som dessa i bilden trycker på med typ 1 kW även om det är 30 grader varm i rummet om man vill, men har också nackdelen att de kan lukta lite bränt efter påslag efter lång stilleståndstid.

Tänk på att det är 400V element med mindre urval av modeller vid köp och att det troligen är elektrikerjobb att ansluta de nya elementen då dessa typiskt är fast installerade om man skall följa boken, eller att anslutningen måste kopplas om till 230V man tänker gå över till 230V element.

• Gilla
Wayward
  • Laddar…
galento
Vi bytte ut våra gamla element till Tego med elektroniska termostater och
de fungerar mycket bättre än de gamla . Har haft oljefyllda element tidigare
och ser mest nackdelar med dessa.

• Gilla
Wayward
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.