Hej! Har en ivt luft/vatten från 2014 som kompressorn gått sönder på och fick prisförslag på 34000 att byta den. Är det värt att göra eller ska man satsa på en helt ny anläggning? Servicekillen nämnde även att han tyckte lagret till fläkten lät lite så han sa att det kommer förmodligen behöva bytas framöver..

Din värmepump är ju drygt 10 år. Om en ny kostar typ 100k och man inte räknar med mer än 10 års livslängd räcker det att din reparerade pump håller i 3-4 år för att få ihop kalkylen på reparationskostnaden. Det finns ju klar chans att den håller mkt längre än så med bytt kompressor. Jag har en värmepump från 2010 och hade nog reparerat den om kompressorn behöver bytas nu. Händer det om 5 år, 20 år gammal pump, så blir det byte av allt.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Din värmepump är ju drygt 10 år. Om en ny kostar typ 100k och man inte räknar med mer än 10 års livslängd räcker det att din reparerade pump håller i 3-4 år för att få ihop kalkylen på reparationskostnaden. Det finns ju klar chans att den håller mkt längre än så med bytt kompressor. Jag har en värmepump från 2010 och hade nog reparerat den om kompressorn behöver bytas nu. Händer det om 5 år, 20 år gammal pump, så blir det byte av allt.
Lite så jag tänker också, pratade även med Folksam och verkar som jag kan få runt 15000 genom hemförsäkringen 🙂

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
L Ludde93 skrev:
Lite så jag tänker också, pratade även med Folksam och verkar som jag kan få runt 15000 genom hemförsäkringen 🙂
Inget att bråka om, reparera. Det med fläktens lager, kan du byta själv och dom kostar ca 60 kr styck. En servicegubbe gör inte det, utan byter hela fläkten och då kan priset bli allt mellan 7 000 och 12 000 bara för den. Lönar sig bra att byta lagren själv.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget att bråka om, reparera. Det med fläktens lager, kan du byta själv och dom kostar ca 60 kr styck. En servicegubbe gör inte det, utan byter hela fläkten och då kan priset bli allt mellan 7 000 och 12 000 bara för den. Lönar sig bra att byta lagren själv.
Jaha man kan byta bara lagret alltså.. han sa ju såklart att man byter hela fläkten 😅 8000 ville de ha för den

L Ludde93 skrev:
Jaha man kan byta bara lagret alltså.. han sa ju såklart att man byter hela fläkten 😅 8000 ville de ha för den
Jepp det är två lager i fläkten och det år att byta dom själv eller med hjälp av någon eller från forumet. Du har fått ett pris, som vanligt är det bara en ny som gäller för en meck. Skulle tro att om du har lindarverkstad inte långt från dig, så kan dom byta kanske för 1500 kr i fickan eller faktura . Då får du åka dit med den. Men kostar inga 8000 kr + arbetstid att byta. Man får plocka bort lite galler och koppla loss på elsidan, men ingen månresa. Bara ta foton under arbetets gång, så man ser hur det sitter.

PS När kärlet byts, så ska allt vara avstängt och trycklöst

J jonaserik skrev:
Jepp det är två lager i fläkten och det år att byta dom själv eller med hjälp av någon eller från forumet. Du har fått ett pris, som vanligt är det bara en ny som gäller för en meck. Skulle tro att om du har lindarverkstad inte långt från dig, så kan dom byta kanske för 1500 kr i fickan eller faktura . Då får du åka dit med den. Men kostar inga 8000 kr + arbetstid att byta. Man får plocka bort lite galler och koppla loss på elsidan, men ingen månresa. Bara ta foton under arbetets gång, så man ser hur det sitter.
Låter ju bra! Vad är det för verkstad och var ligger den?😃

J jonaserik skrev:
PS När kärlet byts, så ska allt vara avstängt och trycklöst
Vilket kärl eller menar du kompressorn?😅

L Ludde93 skrev:
Vilket kärl eller menar du kompressorn?😅
Den vart det fel svar på 😡 , bry dig inte , ska vara på ett annat ställe

J jonaserik skrev:
Den vart det fel svar på 😡 , bry dig inte , ska vara på ett annat ställe
Lätt hänt 😅

L Ludde93 skrev:
Låter ju bra! Vad är det för verkstad och var ligger den?😃
Vet inte var du bor, men gå på nätet och sök på lindarverkstad för motorer, det är ett utdöende släkte numera, men finns. Kanke en mekaniskt verkstad i närheten att fråga om att byta lager. Oavsett så ska det vara någon/ra som inte har tummen mitt i handen och kan hålla i verktyg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.