Värt att lägga till för dubbla innerväggar?

3k läst  9 svar

1. P
    Medlem Nivå 2
    Vi kan verkligen ingenting men har förstått att vår leverantör ej leverar med dubbla inneväggar. De är dock extra isolerade. Har fått för oss att det är bra med dubbla om man hänger tunga saker och så säger vissa att det inte syns så mycket när man hängt saker. Saken är den att detta tillval blir väldigt dyrt samt att svärfar säger att detta inte behövs då det finns "mollyplugg" och allt. Vad säger ni som kan? Ska vi lägga till för denna kostnad i en redan ansträngd budget?

2. P
    Medlem Nivå 2
    dubbla skivmaterila i väggarna alltså....om det är gips och spånskiva tror jag?

3. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Lite beroende på vad det kostar, men jag skulle aldrig bygga en vägg med bara enkelgips.
    Efter att ha bott i en lägenhet med sådana vägar blandade med betongväggar vill jag aldrig mer ha sådana väggar. Visst finns det speciella pluggar för gips, men det är alltid krångligt och man känner sig aldrig riktigt säker på om sakerna fastnar. Dessutom blir det stora fula metallsaker kvar i de gamla hålen om man flyttar något. Ett vanligt skruvhål lagar man mycket lättare igen.

4. parkway
    Medlem Nivå 7
    Visst är det så att på en redan ansträngd budget kan det kännas surt att lägga till något som inte "syns". Men du kommer ändå ha glädje av det i slutändan. Mollyplugg i alla ära, men vill du verkligen behöva dra i en sådan för minsta pryl som ska upp på väggen? En 13mm gips håller inte att hänga någonting i. Möjligtvis en upptejpad teckning :)

Sedan man skiftar ju det som hänger på ens väggar ibland och då har du problemet med en massa urtjusiga mollyplugg som sitter överallt.

Så det korta svaret är ja, det är värt det. Det blir dessutom tystare inne då den extra skivan dämpar ljud en del.

/A

5. P
    Medlem Nivå 2
    Vi har ej tagit in pris på det, säljaren sa bara att det blir ganska dyrt, särskilt ytterväggarna. Någon som vet vad det kan kosta, eller som valt till själv? Tack för bra svar, då får det nog bli dubbelt, man kan ju ta dubbelt i vardagsrum och allrum där man är mycket....

6. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Vet flera som skaffat sig plattv och när dom borrat i väggen så har dom fått se... enkel gips.... Går åt så inih-e med molly för att fästa sånt då, + att väggen blir som en sveizerost....
    Kosta på dubbla skivor är mitt råd.... Kanske t.o.m med OSB skiva bakom och en gipsskiva framför....
    Om det finns möjlighet till det alltså...

7. C
    Medlem Nivå 1
    Jag och sambon ska bygga hus inom kort, just dubbla skivmaterial är ett måste! Är så trött på betongväggar där det ska pluggas etc! Blir likadant med gips, men där ska man också oroa sig för att det inte håller för vikterna.
    Tror det handlar om 20´000-25´000kr det kostar extra, men det får det nog göra, för jag skulle nog känna mig "dumsnål" i efterhand när jag står och svär över att det inte går att fästa skruv på vägarna.
    Men visst är det mycket pengar, men just i det hela husbyggnaden så känns det som piss i havet.

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag har en "låtsasbudget" för vårt kommande egenbyggda lösvirkeshus. "Låtsas" för att vi vet egentligen inte hur huset ska se ut, så budgeten är räknad på ett påhittat 2-planshus på 160kvm.

I den budgeten ligger kostnaden för OSB-skivor (bakom gipset i varenda vägg) på cirka 20' om jag inte minns fel.
    Denna kostnad tycker jag det är värt alla gånger, av alla ovan nämnda skäl.

Hus från en hustillverkare kan ju tyvärr bli rätt mycket dyrare dock. Om dom har volymproduktion som störs av extra tillval så blir det ibland kopiöst mycket dyrare.
    Jag tycker ni kollar upp vad påslaget blir, och som sagt ligger det i 15-30' så skulle inte jag tveka.
    Spånskiva bakom är också OK, så om dom hellre vill sätta det så...

9. P
    Medlem Nivå 4
    Trivselhus tog 30.000 extra för spånskivor i alla väggar. Detta i ett hus på ca 165 kvm.

Tveka inte att lägga till detta, huset får en mycket bastantare känsla.

10. Baloo
    Medlem Nivå 3
    Har kört spån/OSB skivor i hela huset, tycker det är värt varenda krona!
    Kanske inte kommer att vara nödvändigt i alla väggar, men känns ändå skönt att veta att dom är där!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: