Befintlig tvättmaskin är 7 år gammal (ny) och helt glapp i trumman. Sjukt..
Så jag tänkte slänga pengar på problemet. En Miele borde ju vara bra men är den prisvärd?
Har bara haft en Mieleprodukt, en dammsugare. Den var trasig från leverans och fick repareras. Fick tillbaks en repig maskin… dessutom är den såpass tung att den är dryg att hantera.
Tungt är bra när det gäller tvättmaskin men frågan är om den fungerar när man får den?
Skämt åsido, har ni några åsikter eller ännu bättre - erfarenheter?
Tack på förhand.
3 081 läst · 30 svar
3k läst
30 svar
Värt att köpa Miele tvättmaskin?
Sida 1 av 3
-
Medlem · Dalarna · 140 inlägg 22 nov 2022 12:32
-
Medlem · Västra Götaland · 2 356 inlägg 22 nov 2022 12:37
InsidersUnited
Medlem- Västra Götaland
- Medlem okt 2010
- 2 356 inlägg
- 1 661 gillningar
- 119 bilder och filmer
22 nov 2022 12:37 #2Ingen aning, har bara en miele torktumlare, men den är från slutet av 90talet och fungerar fint. Men det finns en skärpunkt för när deras billigaste serier blev lite för billiga. Har fått det förklarat för mig en gång för många år sedan av en vitvaruhandlare, kommer tyvärr inte ihåg detaljerna.
-
Medlem · Östergötland · 1 048 inlägg 22 nov 2022 12:5422 nov 2022 12:54 #3
Det som bl.a. "electroluxaren" brukar påpeka här är att produkter som tillverkats i Tyskland (gäller i alla fall Bosch) istället för t.ex. Turkiet håller högre kvalitet.
Troligen har även Miele utlokaliserat tillverkning till låglöneländer men tillverkning sker väl även i Tyskland av vissa produkter.- Laddar…
-
Medlem · Dalarna · 140 inlägg 22 nov 2022 13:1122 nov 2022 13:11 #4
(Som en sidonotering kan jag meddela att jag känt ett flertal som byggt Electrolux grejer i Sverige och det var väl inte de mest inspirerade arbetarna i den fabriken heller minst sagt)
Nog om detta kanske.
På en känd vitvarukedja online kan man läsa att en viss modell från Miele är testad att hålla i 20 år även om man inte får så lång garanti.
Det är väl bara att skärmdumpa det påståendet och lägga ut i alla social medier om den bara höll i 15 år. Miele kanske lever på gamla meriter men hur länge kan man göra det innan verkligheten kommer ikapp? Borde väl finnas nåt värde i att upprätthålla det goda anseendet någorlunda? -
Medlem · 394 inlägg 22 nov 2022 13:24
-
Medlem · Östergötland · 1 048 inlägg 22 nov 2022 13:2422 nov 2022 13:24 #6
Vad gäller Electrolux har jag själv arbetat med montering av spisar (i Motala) och det är inget tvivel om att de höll betydligt högre kvalitet än de som idag görs i Polen. Har själv en spis från just Motalafabriken från år 1988. Fungerar utan minsta anmärkning efter 34 års flitigt användande. Enda jag gjort är att byta en av plattorna (den mest använda) i förebyggande syfte (den gamla fungerade fortfarande).
Så nog är det skillnad på kvalitet alltid.- Laddar…
-
Medlem · Dalarna · 140 inlägg 22 nov 2022 13:3822 nov 2022 13:38 #7
- Laddar…
-
Medlem · Dalarna · 140 inlägg 22 nov 2022 13:4122 nov 2022 13:41 #8
Fick den installerad pga lathet och kass rygg och den dansade runt som tusan. Fick tips från support att säkringarna inte var ur så installatören kom tillbaks. Inga fel.
Så pga ljudvolym från discodansen så kör vi enbart på 1000 rpm.
Plus så är trumman tvärglapp efter bara ca 7 år.
Det var int eheller den billigaste modellen när den köptes.
Kanske är bättre idag, men tänker inte labba.
Siemens känns dock som ett solitt tips, ska kollas! Tack! -
Medlem · - · 14 875 inlägg 22 nov 2022 14:1022 nov 2022 14:10 #9
det man är ut efter är ju de tyskbyggda dvs serie 8 resp IQ700,IQ800
dessa serier är betydligt rejälare och tyngre än övriga.
den stora skillnaden mot miele är att bosch/siemens går att få 5-års garanti det får man aldrig på miele,
att hålla igång en miele kan kosta 7ggr så mycket som bsh,
miele gör vissa modeller i tjeckien och är mycket simplare under skalet men nästan exakt lika på utsidan.
förr gick en miele 15-25 år mellan besöken, vissa modeller i dag når knappt 2-års strecket.
Jag hade valt en siemens IQ800 alla dagar i veckan- Laddar…
-
Medlem · - · 14 875 inlägg 22 nov 2022 14:13
-
22 nov 2022 14:18 #11
Synd att du redan var missnöjd med Boschen redan innan, annars hade du kunnat reparera, dvs byta lager och tätning. Jag gör det på vår maskin nu, men jag har iofs gott om tid och vi har två maskiner så det blir ju inte stopp i tvätteriet
Grejerna kostar mindre än tusenlappen.
Vår andra maskin är en Samsung som gått 7 -8 år, den funkar helt ok. -
Medlem · - · 14 875 inlägg 22 nov 2022 14:2422 nov 2022 14:24 #12
Såväl miele som bosch bygger sin olika plattformar i olika länder då väljer de att tillverka topend maskinerna i Tyskland och övriga i fd öststatsländer. den maskinen som görs i tyskland har nästan inget gemensamt med den från polen, och jag har heller inte sett sämre monterade maskiner från polen utan modellerna är bara sämre, klenare.
Det hade varit enormt intressant att se bakgrunden till påståendet om testen av mielen i 20-år! skulle faktiskt inte tro att finns något utan lutar mer åt falsk marknadsföring.- Laddar…
-
Medlem · Halland · 3 571 inlägg 22 nov 2022 14:5022 nov 2022 14:50 #13
Var en Miele tvättmaskin i huset när vi flyttade in, den hade nog säkert 8-10 år på nacken redan då. Gick 10 år utan att vi gjorde ett smack med den. Medföljde även en Miele dammsugare, den var vår huvuddammsugare i 10-12 år innan den fick flytta ut i garaget som biytedammsugare. Där huserade den i 10 år, överlevde 2st Electroluxare innan den åkte på tippen. Electroluxarna var usla, kanske inte själva sugarna utan rör och slang som gick sönder på bägge, riktig skitkonstruktion. Den sista en silent classic (made in EU). Nu huserar den yngsta som biyteapparat.
Senast fick en Roborock S7 ta över boytan och en Miele (made Germany) C3 Cat and dog kör det som roboten inte klarar. Skillnaden mellan Miele och Electrolux upplever jag som stor, speciellt när man tittar på detaljerna, Mielen känns betydligt mer genomarbetad och upplevd kvalitet är betydligt högre.
Beträffande Mieles garanti så går den att förlänga om man önskar, 5 eller 10 år. Realivt billigt sett till vad en ny maskin kostar. Förlängd garanti (miele.se) -
22 nov 2022 14:52 #14
Vi köpte en Miele i början på 80-talet och den fick verkligen jobba då vi hade 4 barn. Den höll 19 år, men jag kommer inte ihåg vad som gick sönder, men minns att vi tittade på Miele igen men avstod pga priset och handlade en Bosch istället, det är den som får sig en reparation nu. Efter ett flertal fel med den, bl a kretskort, motorfel och till sist att den slutade värma vatten så köpte vi Samsungen. Boschen fick jobba vidare ansluten på varmvatten bara och har fått tvätta lite grövre grejer, tills nu då den levde om alldeles förskräckligt och lagren hade tagit slut.
-
Medlem · Dalarna · 140 inlägg 22 nov 2022 15:31