2 806 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Värt att isolera krypgrund?
Jag bor i ett hus med krypgrund som inte haft några problem med fukt.
Funderar på att isolera med Isoreflekt dels i förebyggande syfte men också för att försöka påverka uppvärmningskostnaden en del (utöver andra åtgärder som påverkar elkostnaden mer).
Finns det någon nackdel med att isolera krypgrunden? Tänkte inte komplettera med avfuktare eller uppvärmning utan bara isolera marken.
Funderar på att isolera med Isoreflekt dels i förebyggande syfte men också för att försöka påverka uppvärmningskostnaden en del (utöver andra åtgärder som påverkar elkostnaden mer).
Finns det någon nackdel med att isolera krypgrunden? Tänkte inte komplettera med avfuktare eller uppvärmning utan bara isolera marken.
Nä det funkar inte är jag ganska säker på att jag läst. Ger fuktproblem.
Lägg plast bara. Eller så kan man gjuta en platta.
Lägg plast bara. Eller så kan man gjuta en platta.
Grunden är en klassisk krypgrund som redan har plast på marken och inget organiskt liggande och skräpande. Den är även ventilerad vilket kanske förklarar avsaknaden av fukt 
Har försökt läsa på hos diverse fuktfixar-företag och de flesta verkar vara emot alla lösningar med undertryck och uppvärmning, iaf i kombination i de fall man har problem med fukt.
Nu har jag inte det utan vill bara göra golven lite varmare och som bonus isolera bort ånga, radon men främst kyla. Känns dock lite vanskligt att göra nåt för det egentligen inte är något fel.
Har försökt läsa på hos diverse fuktfixar-företag och de flesta verkar vara emot alla lösningar med undertryck och uppvärmning, iaf i kombination i de fall man har problem med fukt.
Nu har jag inte det utan vill bara göra golven lite varmare och som bonus isolera bort ånga, radon men främst kyla. Känns dock lite vanskligt att göra nåt för det egentligen inte är något fel.
Medlem
· Stockholm
· 4 328 inlägg
Har du en fungerande grund nu så får du nog fundera ett varv till på om du ska göra något alls.
Varmare tofflor, bara björkved etc..
Men har du koll på fukthalten kanske du vågar stänga till ventilerna.
Varmare tofflor, bara björkved etc..
Men har du koll på fukthalten kanske du vågar stänga till ventilerna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Värt besväret att isolera håligheten i vägg?
Isolering -
Värt att isolera om rören som leder till radiatorerna?
Isolering -
Värt att isolera rör i taket källare 1920-talshus?
Värme allmänt -
Cellulosaisolerad vind - värt att slänga på lite stenull?
Isolering -
Värt att isolera om radiatorrör i krypgrund?
Isolering